03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Advertisements

Notation Oversigt Kapitel 18.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arkitektur - data.
Ledelse i Praksis – 4. aften
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Produktion og Logistik
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Teknisk implementering
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Kajs Biler Analyseresultater.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
IT i undervisningen.
Analyse af anvendelsesområde
Samarbejde, Læring og Projektstyring
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Det Sociale Kapitel
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Læse/studiegrupper.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Ny karakterskala – nye mål?
Abstraktioner.
Grundliggende principper
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3

03.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Analyse af problemområdet l Problemområde: Den del af omgivelserne, der administreres, overvåges eller styres ved hjælp af et edb-system l Fokus på: l Klasser l Struktur l Adfærd Princip: Beskriv virkeligheden, som de fremtidige brugere skal se den

03.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter l Klasser l Struktur l Adfærd

03.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Klasser Hændelsestabel Viser valgte klasser og tilhørende hændelser reservéraflystbehandletansatfratrådtudlærtaftalt Kunde Assistent Lærling Reservation Plan

03.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klassificer objekter og hændelser i problemområdet Objekt –Helhed –Identitet –Tilstand –Adfærd Karakteriser objekter ved deres hændelser –“Man er, hvad man gør” –Når der sker noget, er der brug for edb-systemet Hændelse –Begivenhed –Ingen tidsudstrækning –Involverer et eller flere objekter Abstraktion Klassificering

03.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Klasser

03.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Teknikker til klassificering Find klasser (hændelser) –Fokuser på navneord (udsagnsord) –Se på generelle typer –Se på tilsvarende edb- systemer –Studer faglitteratur Brug –Simple og læsbare betegnelser –Betegnelser fra objektsystemet –Enkelte navneord (udsagnsord) –Betegnelsen for en enkelt forekomst (hændelse) Overvej klasser over fænomener som –Fysiske ting, Steder –Personer, Roller –Organisationer, Ressourcer –Begreber, Beskrivelser –Apparater, Systemer Overvej hændelser i processer –Arbejde, Produktion –Transport, Forbrug –Livsforløb –Karriere, Uddannelse –Forhandling, Udveksling –Beslutning, Kommunikation

03.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Eksempel (1) Systemdefinition Et edb-system til brug i en frisørforretning i det daglige arbejde med administration af kunder og reservationer samt stamkunders tidligere behandlinger. Systemet skal tillige bruges af forretningens indehaver til planlægning af arbejdstider og arbejdsplaner for de ansatte. Reservationer er integreret som grundlag for arbejdsplanerne. Systemet skal være et pålideligt og hurtigt værktøj i det daglige arbejde og skal samtidig fungere som et fælles medium for arbejdsplaner (reservationer). Systemet baseres på en enkelt, mindre (og billig) PC eller Macintosh med en stor grafisk skærm (20"), der kan vise detaljerede arbejdsplaner. Selve udviklingsforløbet skal foregå i et tæt samarbejde med de ansatte i forretningen. B: Udvikles i meget tæt samarbejde med de ansatte i forretningen. A: Administration af kunderne, deres behandlinger og reservationer samt arbejdsplanlægning for de ansatte i forretningen. T: Mindre PC eller Macintosh med stor grafisk skærm. O: Kunder, ansatte, reservationer og arbejdsplaner. F: Støtte i arbejdsplanlægning og reservation. F: Værktøj til pålidelig administration og fælles medium i forretningen.

03.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Eksempel (2) Kandidater til klasser Plan + Kundekartotek - Reservationsbog - Kasseapparat - Reservation + Foretaget behandling - Ferieønske - Arbejdstidsaftale - Boss, assistent, receptionist + (Assistent) Lærling + Kunde + Stol - Salon -

03.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Eksempel (3) Kandidater til hændelser reservering + aflysning + kunde ankommet - behandlet + betalt - ansat + fratrådt + udlært + aftalt + materiale anvendt - vare solgt - vare købt - kunde afhentet - ankomme på arbejdsplads - forlade arbejdsplads -

03.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Teknikker til systematisk vurdering Generelle vurderingskriterier –Er klassen (hændelsen) inden for system- definitionen? –Er klassen (hændelsen) relevant i en model af problemområdet? (i modsætning til anvendelsesområdet eller systemet) Specifikt for en klasse –Kan objekter identificeres? –Indeholder klassen unik information? –Omfatter klassen flere objekter? –Er mængden af hændelser overskuelig og håndterbar? Specifikt for en hændelse –Er hændelsen øjeblikkelig? –Er hændelsen atomar (kan ikke nedbrydes yderligere)? –Kan hændelsen identificeres?

03.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At udvælge bestanddelene i en model af et problemområde. Objekt: En helhed med identitet, tilstand og adfærd. Klasse: En beskrivelse af en samling objekter med samme struktur, adfærdsmønster og attributter. Hændelse: En øjeblikkelig begivenhed, som involverer et eller flere objekter. Klassificer objekter i problemområdet. Karakteriser objekter ved deres hændelser. Vær åben, men udvælg kritisk. En hændelsestabel med klasser og tilhørende hændelser. Formål Begreber Principper Resultat

03.13 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 0: Case-valg Formål 1.At vælge et case, som gruppen i resten af kurset skal bearbejde ved hjælp af OOA&D. 2.At etablere gruppen som et projekt til bearbejdning af caset. Omfang Brug højst 1 time på denne opgave. Arbejdsform Start med at vælge case (40 min): 1.Tag en runde blandt deltagerne og fortæl kort om mulige kandidater til case. 2.Overvej biludlejning som case. Vælg det case, som bedst opfylder kriterierne. Fortsæt med at diskutere arbejdsform og planlægning af projektforløb (20 min). Resultat Opgaven resulterer i et valgt case og en aftalt arbejdsform. Det valgte case skal opfylde følgende: –Der skal udvikles et edb-system, der som et væsentligt element indeholder en dynamisk model af virkeligheden. (Et allerede udviklet system, et system under udvikling, et ønsket system). –Systemet skal være middelstort. –Et gruppemedlem skal kunne fungere som kompetent brugerrepræsentant. Aftalen om arbejdsform skal omfatte: –Skriftlig fastholdelse af delresultater. –En måde hvorpå der kan foretages og nedskrives vurderinger af OOA&D under og efter forløbet.

03.14 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 1: Klasser Formål At vælge relevante klasser. At vælge relevante hændelser. At sammensætte klasser og hændelser. Arbejdsform 1.Find kandidater til klasser. 2.Find kandidater til hændelser. 3.Forsøg at sætte dem sammen. 4.Overvej, om det valgte system har en fornuftig størrelse. Resultat En hændelsestabel