Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Advertisements

1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Arbejdsmiljøcertificering
Bips konference, mandag den 6. september 2010
PR Kampagne for folkeskolen
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Præsentation af Havarikommissionen for Vejtrafikulykker
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Udarbejdet af Annette Olsen. Agenda Baggrund for øget fokus på trafik og samarbejde Gennemgang af projektet Før / undervisningsmappe/ invitation/ Under.
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Knallertkampagne ”Har du styr på din søn?”.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
SAMARBEJDE MED VEJBESTYRELSEN
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Navn Navnesen via Indsæt/Sidehoved. Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller.
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
S T I K K Samarbejdsgruppen for Trafiksikkerhed I Kommunerne i Københavns-området 1977 på baggrund af ønske fra Kommunal teknisk chefforening, kreds 1.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Tanja Legind Rendsvig Cand. psych.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje Vi kører bil, når vi kører bil – i kommunen! Samarbejde om Sikker Trafik – workshop 1. oktober 2014/ seniorprojektleder.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Vision 2020 En 5 års plan for arbejdet i Dansk Orienteringsforbund Planen justeres ved årligt strategi seminar i august. Vision 2020 skal godkendes på.
Ældres Trafiksikkerhed Og Trafikcafeer. De ældre er over repræsenteret i ulykkesstatistikken med 28% hvis vi tager fra +65 år, men de udgør kun 14% af.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Communication Green Public Procurement (GPP) ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ Mette Lise Jensen, Miljøstyrelsen.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Grafslide med overskrift, indhold og graf Overskrift Max 3 linjer Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Nordsjællands Vej-Politi- seminar, Morten Klintø, fagkoordinator, Vejdirektoratet, PLA-VM-PMN.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Alternativ forside Overskrift Max 1 linje VELKOMMEN Alternativ forside dias med billede Copy / paste dette slide, højreklik længst ude i kanten og vælg.
Trafikcafé for seniorer November 2014 Flere og flere ældre i kommunen En trafikcafe er sjovere end et tilskud til kørekursus Opfyldelse af Hørsholm Cykelby.
Navn på underviser 1.  Navn  Lidt om underviserens faglige baggrund  Beskrivelse og mål for kurset 2.
Skolernes trafiksikkerhedspolitik Skoleledermøde Onsdag den 17. marts 2010.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Hvor og hvordan sker ulykken?
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Statistik, bøder m.m..
Statistik, bøder m.m..
Tæt trafik.
Typiske ulykkessituationer
Hvor og hvordan sker ulykken?
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer
Præsentationens transcript:

Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter Sven Krarup Nielsen Vejdirektoratet

Hvad var nyt? Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan Nye mål Fokus på det væsentlige Alle har et ansvar – et samspil 10 fokusområder 12 målepunkter 74 tiltag med tilhørende faktaark En aftalt procedure for opfølgning

Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan Nye mål Færdselssikkerhedskommissionen har valgt at følge EU’s målsætning om at halvere antallet af trafikdræbte fra 2010 til 2020 og har opstillet et lignende mål for alvorligt og lettere tilskadekomne: Der ønskes en halvering i antallet af dræbte, alvorligt og lettere tilskadekomne i trafikken frem til 2020 i forhold til 2010 Målet er at der i 2020 højst være: 120 dræbte 1000 alvorligt tilskadekomne 1000 lettere tilskadekomne

Fokus på det væsentlige Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan Fokus på det væsentlige Under overskriften ”Hver ulykke er en for meget – et fælles ansvar” arbejder Færdselssikkerhedskommissionen for, at: Fejl i trafikken ikke medfører alvorlige ulykker Risikovillig kørsel begrænses mest muligt Trafikanternes fejl og uvaner medvirker til mere end 90 % af ulykkerne

Alle har et ansvar – et samspil Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan Alle har et ansvar – et samspil Politiet Kommunens institutioner Regionerne Den private sektor Indgå partnerskaber Stil krav ved indkøb og udbud

10 fokusområder – baseret på de største sikkerhedsproblemer Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan 10 fokusområder – baseret på de største sikkerhedsproblemer Fokusområde 1- 4 trafikantadfærd For høj hastighed Spiritus, narkotika og medicin Uopmærksomhed Manglende sele- og hjelmbrug Fokusområde 5 - 7 trafikantgrupper Ulykker med fodgængere Ulykker med cyklister og knallertførere Ulykker med unge bilister (op til 24 år) Fokusområde 8 - 10 ulykkestyper Mødeulykker Eneulykker Ulykker i kryds i åbent land

12 målepunkter Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan For høj hastighed – tal for hastighedsoverskridelser Spiritus, narkotika og medicin – statistik for spritulykker Uopmærksomhed – tal for bilister der udfører distraherende handling Manglende sele- og hjelmbrug – brug af sele og cykelhjelm Ulykker med fodgængere – statistik for ulykker med fodgængere Ulykker med cyklister og knallertførere – statistik for ulykker med cyklister og knallertførere Ulykker med unge bilister (op til 24 år) – statistik for ulykker med unge bilister Mødeulykker – statistik for mødeulykker Eneulykker – statistik for eneulykker Ulykker i kryds i åbent land – statistik for krydsulykker

70 tiltag med tilhørende faktaark Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan 70 tiltag med tilhørende faktaark Som noget nyt er handlingsplanen suppleret med fakta ark på alle foreslåede tiltag Fakta-arkene indeholder: Formål og virkning af tiltaget Effekt og potentiale Besparelse og investeringer Forfatter Referencer

70 tiltag Færdselssikkerhedskommissionen handlingsplan fordelt på et eller flere fokusområder: 11 lovgivning, sanktion og kontrol 15 undervisning og kommunikation 30 vejtekniske 12 køretøjstekniske 2 skadestueregistrering og digitalt hastighedskort Hertil kommer 27 forslag til forsknings- og vidensbehov De vejtekniske tiltag er beskrevet i en ny håndbog

Udviklingsnotat 4 gange om året Procedure for opfølgning Udviklingsnotat 4 gange om året Fremover vil Færdselssikkerheds- kommissionen på sine møder blive præsenteret for udviklingen på samtlige 12 fokusområder.

Opfølgningsnotat hvert år i august Procedure for opfølgning Opfølgningsnotat hvert år i august Færdselssikkerhedskommission en opfølgningsgruppe vil hvert år, når de endelige ulykkestal for sidste års ulykker, altså i foråret, sammenstille sidste års status på samtlige målepunkter.

Antal dræbte er stigende Udviklingsnotat august 2014 Antal dræbte er stigende

Udviklingsnotat august 2014 Fodgængerulykker

Udviklingsnotat august 2014 Cyklist ulykker

Ulykker med unge bilister Udviklingsnotat august 2014 Ulykker med unge bilister

Ulykker i kryds i åbent land Udviklingsnotat august 2014 Ulykker i kryds i åbent land

Der skal fokus på tre områder: Opfølgningsnotat august 2014 Der skal fokus på tre områder: Bløde trafikanter, der ikke har samme positive udvikling som øvrige trafikanter Skadestuedata. Der skal laves en cost-benefit analyse Elcykler. Udviklingen skal overvåges.

Bløde trafikanter Opfølgningsnotat august 2014 Det totale antal dræbte og tilskadekomne er faldet 48 % siden 2005. I samme periode er antallet af dræbte og tilskadekomne fodgængere faldet med 31 % I samme periode er antallet af dræbte og tilskadekomne cyklister faldet med 39 % Derfor skal der fokuseres på indsatser over for fodgængere og cyklister

Reducere antallet af fodgængerulykker Opfølgningsnotat august 2014 Reducere antallet af fodgængerulykker Afgiftsnedsættelse for nødbremsesystem Kampagner, politikontrol og vejteknik der reducerer Ulykker under bakning Ulykker på fortovet, hvor bilen ikke burde befinde sig Ulykker i mørke med høj fart, unge og alkohol Ulykker med børn, der enten var for små som trafikanter eller legede med kammerater Ulykker i forbindelse med krydsning af vejen typisk på strækninger og uden for fodgængerfaciliteter Som HVU har anbefalet i sin sidste rapport

Reducere antallet af cykelulykker Opfølgningsnotat august 2014 Reducere antallet af cykelulykker Med Trafikaftale 2014 - udmøntning af disponible midler i Infrastrukturfonden af 24. juni 2014 blev der afsat midler til opfølgning på den strategi til forebyggelse af højresvingsulykker: Cykelbokse Undervisningspakke til chaufføruddannelsen Kampagne rettet til cyklister Videndeling med kommunerne Sikring af kryds i åbent land på statsvejene, herunder især forebyggelse af ulykker med cyklister.

Skadestuedata - cost-benefit analyse Opfølgningsnotat august 2014 Skadestuedata - cost-benefit analyse Henvendelse til KL for at igangsætte et projekt, som kan dokumentere og vurdere de økonomiske gevinster for de implicerede myndigheder og institutioner ved anvendelse af skadestuedata.

Elcykler Opfølgningsnotat august 2014 Udviklingen bør følges tæt, da Vejdirektoratets Udvidede Dødsulykkestatistik antyder et andet ulykkesbillede for elcykler end for andre cykler Vejdirektoratet har inviteret interessenter til møde om udviklingen på elcykelområdet. Det er aftalt at følge emnet tæt og samle yderligere viden

Brug Håndbog, Trafiksikkerhed Hjælpemidler Brug Håndbog, Trafiksikkerhed

Brug Håndbog, Trafiksikkerhed Et eksempel

Beskrivelse af tiltag Brug Håndbog, Trafiksikkerhed Funktion og udformning Effekt Øvrige forhold Referencer

Hjælpemidler Brug VEJNETTET

Tak for opmærksomheden Sven Krarup Nielsen, skn@vd.dk