Risikospørgsmål i forbindelse med finansiering af ejendomme Undervisningsministeriet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Den Jyske Sparekasse.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Teststrategi Engrosmodellen
8. december 2010 på Egegård Skole
Realkreditinstitutter
Lavet af: Simon T, Nicholas, Michael, Lotte og Marlene.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Arbejdsmiljøcertificering
Køb af andelsbolig - hvorfor man altid skal tænke sig om, når man køber bolig – også når der er tale om en andelsbolig!
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
Realkreditinstitutter
Hvad betyder det for os? På 2 lån med swap-aftale skylder vi i alt kr. 343 mio. Rentefoden incl. swap-aftalen er 4,56% på det store og 5,45% på det lille.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Tilpasning af produktionen på kort sigt
Finansiering - Realkredit
Adv. Finn Traff & Dir. Rasmus Juul-Nyholm ED og Administrationshuset
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Sebastian, Peter, Rolf og Høx
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Bygningsselveje Oplæg ved GBF’s generalforsamling Gl. Hellerup Gymnasium den 24. marts 2009 Afdelingschef Jesper Rasmussen Institutionsstyrelsen.
Af Bjarke, Sean, Anders og Lasse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Pengestrømsopgørelser
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
12 - Regnskabsanalyse.
Regnskabsanalyse, HA 5. semester Lektion Regnskabsanalyse HA 5. semester.
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Regnskabsanalyse HA 5. semester.
Finansieringsstrategi for bedriften!
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
Personligheden og selvet
IS/LM Y Rente LM IS Modellen viser hvorledes ligevægten på henholdsvis varemarkedet og pengemarkedet kan illustreres i én model. Hvor IS og LM skærer hinanden.
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Strategisk investering & finansiering 2011
Skab vækst - Med Omniveta som din finansielle partner
Svensk Økonomi – et outsider synspunkt Torben M. Andersen Aarhus Universitet.
Præsentation.
Finansielle produkter, der passer til landbruget i et liberalt marked v/Finn Døssing Nykredit Markets.
Finansiering Peter Lynggard Investering og Finansiering Kapitel F1-3.
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Finansiering - Realkredit
Plantekongres 2008 Session F5 ”Optimer din gæld og din formue” Den 9. januar 2008 Sektionsleder, Jeanette Brogaard.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Informationsmøde Velkomst 2.Orientering om økonomi på baggrund af de valgte modeller for indbetaling. 3.Spørgsmål + svar 4.Pause 5.Orientering.
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Ekstraordinær generalforsamling AB Sønderhus Altaner Alle priser og beløb er anslået og der tages generelt forbehold for fejl og mangler.
Bestyrelsesmøde 26. august 2016 Peter Fugmann. Finansiel politik Forsikringspolitik IT-sikkerhedspolitik Alle indgår som integreret del af ”regulativ.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Strategisk investering & finansiering 2016
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Stramning i VO Lovforslag L200 fremsat 11. juni 2014
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
KAPITEL 8 Likviditetsrisiko
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Overordnede bestemmelser
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Orientering omkring Budget
A/B Grønlandsvej
Finansielle instrumenter
Lånetyper Annuitet Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Strategi og styringsform Kompetencer og ressourcer
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Præsentationens transcript:

Risikospørgsmål i forbindelse med finansiering af ejendomme Undervisningsministeriet

2 Når skolens ledelse skal tilrettelægge finansiering af skolens ejendomme, vil der være flere faktorer, man skal tage hensyn til. Undervisningsministeriet vil anbefale, at skolens ledelse vurderer alle relevante forhold inden risikostyringsstrategien vedtages, herunder: ‒ Ejendommens værdi ‒ Skolens økonomi ‒ Skoleledelsens kompetencer og ressourcer i forhold til finansiel risikostyring ‒ Den valgte strategi og styringsform Undervisningsministeriet har udarbejdet en række spørgsmål, som kan være til hjælp i denne proces, og som forhåbentligt perspektiverer eventuelle risici og faldgruber for skolens ledelse. Der vil ofte ikke være entydige konklusioner. Hvad der virker som en fornuftig finansiel strategi i én situation, vil være uhensigtsmæssig under andre forhold. Undervisningsministeriet vil anbefale, at skolens ledelse løbende vurderer skolens forhold i relation til risikostyringsstrategien. Risikospørgsmål Et sæt spørgsmål, der skal perspektivere risici og faldgruber for skolens daglige ledelse og bestyrelse ved valg af finansieringsform Ejendommens værdi Skolens økonomi Strategi og styringsformKompetencer og ressourcer

3 Ejendommenes tilstand  Er vores ejendomme relativt nyopførte/nyrenoverede, eller er de i en sådan stand, at vi ikke forventer uforudsete udgifter til udvendig vedligehold af nævneværdig karakter? Nye ejendomme eller nyrenoverede ejendomme vil som regel være mindre kapitaltunge ved overtagelsen. Skolens ledelse kan undlade at budgettere med en så stor likviditetsbuffer som ved overtagelse af gamle og utilsvarende bygninger. Beliggenhed  Er vores skole placeret i et meget attraktivt område, som giver et stort elevgrundlag? Jo mere attraktiv beliggenhed, jo højere markedsværdi ved långivers værdiansættelse. Skoler med en god placering vil kunne opnå en bedre belåning. Friværdi  Er der en betydelig friværdi i de ejendomme, som vores institution ejer? Bygninger er et vigtigt aktiv for skolen. Hvis der er en god friværdi i disse bygninger, vil det øge skolens fleksibilitet og kreditværdighed. Friværdi kan medvirke til en mere fleksibel likviditetsstyring, da skolen kan tilvejebringe likviditet ved optagelse af kortfristet gæld med sikkerhed i bygningerne. Risikospørgsmål Ejendommens værdi Jo bedre bygningstilstand og jo bedre beliggenhed, jo bedre ”økonomisk bund” i form af højere ejendomsværdi. En stor friværdi vil også betyde, at skolen får en større fleksibilitet i likviditetsstyringen.

4 Elevgrundlaget  Hvordan har elevgrundlaget udviklet sig, og hvordan prognosticeres fremtidens elevtal? Et stabilt elevantal sikrer et stabilt taxametertilskud og dermed stabilt indtægtsgrundlag. Skolen vil dermed have et stabilt grundlag for at kunne betale renter og afdrag på den eksternt optagne gæld. Forventer man modsat et fald i elevantallet, presses indtægtsgrundlaget, og dermed bringes skolens mulighed for at servicere sin gæld i fare. Jo større budgetrum, jo større finansiel risiko kan skolen som hovedregel påtage sig. Kapital og likviditet  Er skolens soliditetsgrad (defineret som egenkapital i forhold til den samlede balancesum) forholdsvis høj (20% eller derover)?  Er skolens likviditetsgrad (defineret som omsætningsaktiver i forhold til kortfristede forpligtelser) høj (100% eller derover)? Jo større egenkapital, jo sundere er skolens økonomi. Skolens økonomi er ikke i så høj grad præget af høje finansielle omkostninger i form af renter og afdrag, når gælden udgør en mindre del af den samlede balancesum. Jo større egenkapital og jo større økonomisk råderum, jo flere finansielle muligheder har skolen sædvanligvis. Fremtidsperspektiver  Kan det komme på tale at fusionere med en anden institution, hvorved behov for salg af lokalerne må forudses? Ved sammenlægning med anden institution kan det være nødvendigt at sælge lokalerne. Der kan være risiko for, at et længere låneengagement ikke kan dækkes ved salg. Skolen bør således overveje en eventuel fremtidig fusion er nært forestående, når finansieringsstrategien overvejes.. Risikospørgsmål Skolens økonomi

5 Budgetsikkerhed  Er det vigtigt for vores skoles økonomi, at vi kender de fremtidige omkostninger i forbindelse med ejendomsfinansieringen? Ved at optage et langfristet fastforrentet lån opnås højeste grad af sikkerhed med hensyn til de fremtidige betalinger. De årlige rentebetalinger og afdrag kendes på forhånd, da ydelsesrækken for hele lånets løbetid specificeres i lånedokumentationen. Ved at optage et fast forrentet langt lån kender skolen de fremtidige udgifter med sikkerhed og vil ikke opleve udsving i renten. Til gengæld betales der oftest en merpris i form af højere rente, da den lange rente som regel er højere end den korte rente. En traditionel finansieringsform er et fastforrentet, konverterbart 20- eller 30-årigt lån. De årlige rentebetalinger og afdrag kendes på forhånd, da ydelsesrækken specificeres i lånedokumentationen. Hvis markedsrenten falder vil kursen på de underliggende obligationer stige, og lånets restgæld stiger. Skolens ledelse og bestyrelse skal være opmærksom, at der er en risiko for, at restgælden ændres. Vælges et konverterbart lån, er det muligt at indfri lånet til kurs 100 og optage et nyt lån med lavere rente. Restgælden vil dog være højere på dette nye lån. Risikospørgsmål Strategi og styringsform

6 Omkostningsminimering  Er vi meget fokuseret på, at skolens finansieringsomkostninger er så lave som muligt? I tider hvor renten på lån med kort løbetid er lavere end renten på fastforrentede lån, vil skolen kunne reducere sine renteudgifter ved at optage et variabelt forrentet lån og/eller anvende afledte finansielle instrumenter. Denne strategi indebærer imidlertid, at skolen ikke kender de fremtidige renteudgifter med sikkerhed. Optages et variabelt forrentet lån, skal skolens ledelse være opmærksom på, at skolen herved påtager sig en risiko for, at renten stiger. Anvendes finansielle instrumenter, skal skolens ledelse være opmærksom på, om de finansielle instrumenter virker hensigtsmæssige. Finansieringsformen kræver aktiv styring, og skolens ledelse skal i højere grad overvåge de finansielle markeder og have forståelse for de anvendte instrumenters virkemåde. Risikospørgsmål Strategi og styringsform

7 Kompetencer til finansiel risikostyring  Har skolens ledelse de fornødne kompetencer til at forstå og vurdere forskellige finansielle instrumenters hensigtsmæssighed og forstå de risikomæssige fordele og ulemper ved at anvende afledte finansielle instrumenter? Når afledte finansielle instrumenter anvendes i forbindelse med finansiering af skolens ejendomme, skal skolens ledelse være ekstra opmærksom på, hvordan disse finansielle instrumenter fungerer. Skolens ledelse skal have kompetence til: At kunne forstå og vurdere hvilke finansielle instrumenter, der hensigtsmæssigt kan anvendes. At forstå hvorledes finansielle instrumenter værdiansættes, og hvorledes ændringer i forskellige markedsparametre vil påvirke værdierne. Aktivt at tage stilling til strategi og ændringer heri. Der bør således være mindst én person i skolens bestyrelse, som har god forståelse for og erfaring med afledte finansielle instrumenter enten fra uddannelse eller daglig erhvervsvirksomhed. Da der hele tiden udvikles nye former for finansielle instrumenter, er det vigtigt, at viden herom er opdateret. Ressourcer til finansiel risikostyring  Har skolens ledelse de fornødne ressourcer til at følge med i de finansielle markeder og aktivt tage stilling til strategi og ændringer heri? Når afledte finansielle instrumenter anvendes i forbindelse med finansiering af skolens ejendomme, skal skolens ledelse være ekstra opmærksom på, hvordan disse finansielle instrumenter fungerer, og hvorledes værdien udvikler sig. Skolens ledelse skal have ressourcer til at følge med i de finansielle markeder på jævnlig basis – ikke mindst i tider med store udsving på de finansielle markeder. Ligeledes skal skolens ledelse have tilstrækkelig tid til kontinuerligt at vurdere den valgte strategi og aktivt tage stilling hertil. Risikospørgsmål Ressourcer, kompetencer og rammer Jo højere grad af forståelse for finansielle instrumenters virkemåde og værdiansættelse, og jo bedre ressourcer til aktiv risikostyring, jo højere finansiel risiko kan skolen påtage sig.

8 Rammer for finansiel styring  Er skolens strategi for finansiel risikostyring fastlagt i skriftlige rammer? Har skolens ledelse fastlagt, hvilken renterisiko der accepteres, og hvilke lånetyper/finansielle instrumenter der kan anvendes? Er der rammer for, om finansiering kan finde sted i fremmed valuta, enten direkte via lån i fremmed valuta eller via afledte finansielle instrumenter. Er beslutningsprocessen ved låneoptagelse dokumenteret? Når den finansielle strategi er beskrevet og godkendt af skolens bestyrelse, er der et fælles rammeværk, som skolens daglige ledelse kan handle ud fra i henhold til de beføjelser, der er givet af bestyrelsen. Ligeledes danner et sådant rammeværk udgangspunkt for beslutninger på bestyrelsesniveau ved optagelse af nye lån eller anvendelse af nye finansielle instrumenter.  Er der i skolens finansielle strategi fastlagt procedurer for nedlukning eller re-design af strategi, hvis noget går galt? Den finansielle strategi bør også indeholde procedurer for nedlukning af finansielle instrumenter eller omlægning af lån, hvis strategien viser sig ikke at være hensigtsmæssig.  Orienteres skolens bestyrelse jævnligt om den aktuelle risiko? Skolens bestyrelse bør jævnligt orienteres om den aktuelle risiko. Frekvens afhænger af risikoposition. Jo større risiko, jo oftere bør bestyrelsen orienteres om risikoen. Risikospørgsmål Ressourcer, kompetencer og rammer En veldokumenteret finansiel strategi giver sikkerhed for den rette udførelse af den finansielle strategi