Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Kollegavejledning i teori
Danehofskolens værdigrundlag
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Inspirationstema: Børns rettigheder
Præsentation af materialer på personalemøde
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Cooperative learning på SOSU Nord, Vendsyssel
Roskilde Tekniske Skole
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
 Præsentation  Baggrunden for projektet  Formål, metode og projektdeltagere  Ungeprojekter  DIT Slagelse  Hvordan har det været?
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil Årsmøde 2009.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Empowerment og sundhed
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Præsentation af materialer på personalemøde
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
VISL – begrænsninger og styrker
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
DET GODE UNDEVISNINGSMILJØ Al magt til eleverne. Undervisningen Indflydelse Store rammer Den enkelte elev - fællesskabet Indlæringsformer Boglig - erhvervsfaglig.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Potentialerne i den (nye) åbne skole
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Det gode boligliv Seminar for udviklingsprojekter Astrid Bruus Thomsen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Hvad er det lige med de der Venstrefolk og VU’ere…… 2. februar 2013.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
2200Kultur - Nørrebro Bibliotek & Medborgercenter Præsentere Bydelsmødrene på Nørrebro.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Hvem skal kommunerne samarbejde med i fremtiden på idrætsområdet? Oplæg til Breddeidrætsudvalgets møde tirsdag d. 6. november v/ Børne- og Fritidsdirektør.
Trend 4 – lokalt set Hyper-connected societies will listen to and empower new voices and groups Det hyperforbundne samfund vil åbne mulighed for, at nye.
Præsentation Annette Langhoff Innovationskonsulent i Velfærdsudvikling
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Empowerment behandling og frivillighed Vingsted 6. Maj 2015.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
KAB’s målsætningsprogram 2015 – en støtte til jeres lokale arbejde.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
VIBOs boligsociale arbejde
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Den digitale dansker – digitalisering af hverdagen
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Mere sundhed i det nære På borgernes præmisser Vision:
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet Mette Bladt Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet Inspirationsoplæg 29. november 2012 Mette Bladt mbladt@ruc.dk

Disposition Lidt om De Unges Stemme Mette Bladt Disposition Lidt om De Unges Stemme Grundtemaerne for demokratisk deltagelse i DUS: Omvendt participation Nye verdner Et reversibelt sigte og ufærdige horisonter De unges stemme - hvad siger de så selv? Hvad erfarede vi? Den boligsociale indsats’ muligheder

Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb Mette Bladt Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb - med unge i udsatte positioner Samarbejde med SOF Inddragelse af dem der ikke kan inddrages… 17 (til 50) unge Hver mandag i halvandet år Værksteder og konkrete projekter Finansieret af: RUC, SPUK, Kbh. Kk, Egmont og bikuben fonden

Grundtema: Omvendt participation Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation Hvem har myndigheden og til hvad? Hvad tilbydes de unge at deltage i? Borgerindflydelse Borgerinddragelse Borgerdeltagelse

Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige Fuld kontrol Uddelegeret autoritet Planlægger sammen Rådgiver Konsulteres Modtager information Ingen kontrol

Grundtema: Nye verdner Mette Bladt Grundtema: Nye verdner Ungdommen nu til dags – gider ingenting Inspiration fra Zeihe: ungemedarbejdere bør forsøge at åbne op for det fremmedartede og ikke bare fordoble de unges egen livsverden (Ziehe) Dilemmaet mellem nye verdner og lade dem selv bestemme Studieture og fælles vurdering (lokale eksempel): Den sorte diamant AFUK

Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter Mette Bladt Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter Det ufærdige: Alternativet opstår og findes, mens man er på vej ikke når man er færdig Et reversibelt sigte og prøvehandlinger Hvis det ikke lige virker laver vi det om - eller giver det tid - eller spiller rundbold De unge selv Hjælp udefra, samarbejde med andre eksperter

De Unges Stemme – demokrati fra gaden Mette Bladt De Unges Stemme – demokrati fra gaden

Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen Mette Bladt Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen

Et ligeværdigt samfund Mette Bladt Et ligeværdigt samfund

Mette Bladt Bussen

Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse? Mette Bladt Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse? De er engagerede og opfindsomme og arbejdssomme De unge skriver sig ind – ikke ud De ser og finder nye forbindelser, de blander sektorerne og sfærerne Fornemmelse for psykologiske, sociale og samfundsmæssige begrænsninger og muligheder Overraskende utopier: Ingen fodboldkampe, rapkoncerter eller streetgames! – ”det er jo slet ikke de unge vi tror det er” De indtager nye roller og eksperimenterer med dem (Spejler sig og deltager i ”normalsamfund”): De indtager det offentlige rum på en ny måde Opfatter sig selv som demokratiske samfundsborgere, der vil og kan medbestemme De opfatter deres budskaber og ideer som vigtige og værdige

Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats Mette Bladt Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats De samfundsmæssige rammer Boligområdet er den nærmeste kontekst, og rummer medborgerskabets dobbeltpointe Er det sjovt? Er det pænt? Er det et sted man kan udvikle sig? Er der let adgang til fritidsaktiviteter, jobs osv.?

Mette Bladt Tak for idag Mette Bladt mbladt@ruc.dk