Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet Mette Bladt Unge i udsatte positioner og deres positive deltagelse i samfundet Inspirationsoplæg 29. november 2012 Mette Bladt mbladt@ruc.dk
Disposition Lidt om De Unges Stemme Mette Bladt Disposition Lidt om De Unges Stemme Grundtemaerne for demokratisk deltagelse i DUS: Omvendt participation Nye verdner Et reversibelt sigte og ufærdige horisonter De unges stemme - hvad siger de så selv? Hvad erfarede vi? Den boligsociale indsats’ muligheder
Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb Mette Bladt Lidt om De Unges Stemme Et aktionsforskningsforløb - med unge i udsatte positioner Samarbejde med SOF Inddragelse af dem der ikke kan inddrages… 17 (til 50) unge Hver mandag i halvandet år Værksteder og konkrete projekter Finansieret af: RUC, SPUK, Kbh. Kk, Egmont og bikuben fonden
Grundtema: Omvendt participation Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation Hvem har myndigheden og til hvad? Hvad tilbydes de unge at deltage i? Borgerindflydelse Borgerinddragelse Borgerdeltagelse
Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige Mette Bladt Grundtema: Omvendt participation, Arnsteins deltagelsesstige Fuld kontrol Uddelegeret autoritet Planlægger sammen Rådgiver Konsulteres Modtager information Ingen kontrol
Grundtema: Nye verdner Mette Bladt Grundtema: Nye verdner Ungdommen nu til dags – gider ingenting Inspiration fra Zeihe: ungemedarbejdere bør forsøge at åbne op for det fremmedartede og ikke bare fordoble de unges egen livsverden (Ziehe) Dilemmaet mellem nye verdner og lade dem selv bestemme Studieture og fælles vurdering (lokale eksempel): Den sorte diamant AFUK
Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter Mette Bladt Grundtema: reversibelt sigte og ufærdige horisonter Det ufærdige: Alternativet opstår og findes, mens man er på vej ikke når man er færdig Et reversibelt sigte og prøvehandlinger Hvis det ikke lige virker laver vi det om - eller giver det tid - eller spiller rundbold De unge selv Hjælp udefra, samarbejde med andre eksperter
De Unges Stemme – demokrati fra gaden Mette Bladt De Unges Stemme – demokrati fra gaden
Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen Mette Bladt Flere aktiviteter der styrker fællesskabet blandt unge over hele byen
Et ligeværdigt samfund Mette Bladt Et ligeværdigt samfund
Mette Bladt Bussen
Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse? Mette Bladt Hvad erfarede vi omkring de unges deltagelse? De er engagerede og opfindsomme og arbejdssomme De unge skriver sig ind – ikke ud De ser og finder nye forbindelser, de blander sektorerne og sfærerne Fornemmelse for psykologiske, sociale og samfundsmæssige begrænsninger og muligheder Overraskende utopier: Ingen fodboldkampe, rapkoncerter eller streetgames! – ”det er jo slet ikke de unge vi tror det er” De indtager nye roller og eksperimenterer med dem (Spejler sig og deltager i ”normalsamfund”): De indtager det offentlige rum på en ny måde Opfatter sig selv som demokratiske samfundsborgere, der vil og kan medbestemme De opfatter deres budskaber og ideer som vigtige og værdige
Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats Mette Bladt Boligsocial indsats kan `mere´ og andet end social pædagogisk indsats De samfundsmæssige rammer Boligområdet er den nærmeste kontekst, og rummer medborgerskabets dobbeltpointe Er det sjovt? Er det pænt? Er det et sted man kan udvikle sig? Er der let adgang til fritidsaktiviteter, jobs osv.?
Mette Bladt Tak for idag Mette Bladt mbladt@ruc.dk