Brugen af de sikrede institutioner: årige og særlig sikret anbringelse Oplæg ved temadag i Vejle 25. oktober 2011
CFK arbejder med forskning og kvalitetsudvikling på social- og sundhedsområdet. Fagligt fokus: Forebyggelse, udredning, rehabilitering, metodeudvikling, implementering, evaluering
Baggrund: Ændringer af magtanvendelsesbekendtgørelsen 1.Fra 1. juli 2004: Anbringelse af årige uden forudgående amtslig dispensation 2.Fra 1. januar 2005: Anbringelse på særlig sikrede afdelinger for psykisk afvigende eller voldelige unge 3 ▪
Evaluering af brugen af de sikrede institutioner Hvordan anvendes anbringelsesmulighederne? Bruges og virker lovgivningsændringerne efter hensigten? Evalueringsundersøgelse: Gennemført august 2007-februar 2009 Rapport offentliggjort juni 2009 Fokus på anbringelser foretaget i tidsrummet 1/ til 30/ ▪
Data: Den faktiske brug af anbringelsesmulighederne Kilder: Indberetninger fra institutionerne samt oplysninger fra kommunale journaler 5 ▪ anbringelsesforløb 372 enkeltanbringelser
Data: Indsatsen over for de to mål- grupper, tilrettelæggelse og indhold Kilder: Ledere og medarbejdere fra de syv sikrede institutioner 6 ▪ Skemabesvarelser fra de syv sikrede institutioner Syv uddybende tlf.-interview
Data: Kommunernes erfaringer med anbringelsesmulighederne Kilder: Kommunale ledere og sagsbehandlere 7 ▪ sagsbehandlere og 67 ledere fra 72 kommuner Seks uddybende tlf.-interview
Data: Forløbsundersøgelse I Kilder: Kommunale journaler samt supplerende oplysninger fra sagsbehandlere 8 ▪ 97 af 131 anbragte i perioden 1/ til 30/ årige og 69 anbragt på særlig sikret afdeling
Data: Forløbsundersøgelse II Kilder: Anbragte unge og deres pårørende 9 ▪ Fire anbragt som årige og tre pårørende Fire særlig sikret anbragte og fire pårørende
Data: Faglig auditering Kilder: Fagpersoner og eksterne sagkyndige 10 ▪ Ét auditforløb vedrørende hver af de to målgrupper
Sikret anbringelse af årige Evalueringsmæssige konklusioner
Hvordan bruges anbringelsesmuligheden? Beskeden forholdsmæssig stigning i antal, fordelt på flere kommuner Geografi synes af betydning Kommunal organisationsform af beskeden betydning Kommunernes anbringelsestilbøjelighed angives uændret, men arbejdet opleves smidiggjort
Hvordan bruges anbringelsesmuligheden? Stigende andel piger (fra 13 % til 28 %), særligt unge piger. Gennemsnitsalder godt 14 år Oftest belastet social baggrund Anbringelsesgrundlaget typisk pædagogisk observation (80 %), forældresamtykke i alle tilfælde Oftest baggrund i væsentlige og sammensatte problemstillinger
Bruges og virker de nye regler efter hensigten? Problemer med undersøgelses- og handleplansarbejdet i mange, men ikke alle tilfælde: Mål og delmål? Tidligere indsats? Resultatmål (andele): Kriminalitet: Reduceret med ca. 20 % Misbrug: Ubetydeligt fald Skolegang: Ca. 80 % med skole/besk. Øget andel med prosociale relationer til jævnaldrende – og med social isolation
Bruges og virker de nye regler efter hensigten? Solid forudgående psykologisk/psykiatrisk udredning kan have positiv indflydelse Kommunerne ser et behov for fastholdelse, men forbehold over for sikret anbringelse (også ift. retssikkerhed) Alle kategorier af svarpersoner havde væsentlige bekymringer ift. negativ prægning Der peges på mulige alternativer – eller specialisering mht. aldersgruppen
Anbringelse på særlig sikrede afdelinger Evalueringsmæssige konklusioner
Hvordan bruges anbringelsesmuligheden? : 104 unge anbragt af 42 kommuner – 35 % kom fra Århus eller København Geografi synes af betydning Kommunal organisationsform af ringe betydning, men mange savner information 92 % drenge, gennemsnitsalder godt 16½ år Oftest belastet social baggrund
Hvordan bruges anbringelsesmuligheden? Oftest som varetægtssurrogat (60 %), resten pæd. observation eller ungdomssanktion Oftest baggrund i tunge og sammensatte problemstillinger – f.eks. 96 % med forudgående døgnanbringelse (59 % med anbringelse i almindeligt sikret regi)
Bruges og virker de nye regler efter hensigten? Manglende handleplaner i en stor del af sagerne Forskel på særlig sikret regi på Egely/Grenen hhv. Sølager Forskel på de unges efterfølgende udvikling (OG på deres anbringelsesbaggrund) mellem Grenen og Egely/Sølager
Bruges og virker de nye regler efter hensigten? Resultatmål (andele): Kriminalitet: Reduceret med ca. 30 % Misbrug: Usikkerhed, måske lille forbedring Skolegang: Stor andel uden skole/besk. Uændret andel med prosociale relationer til jævnaldrende – og 48 % med social isolation Efterfølgende sociale indsatser ift. 87 %, 75 % i åben anbringelse 4 % undgik fornyet anbringelse
Bruges og virker de nye regler efter hensigten? Kommunerne ser generelt ikke alternativer, især Grenens afdeling for psykisk afvigende unge fremhæves Positiv betydning for almindelig sikret anbringelse iflg. kommuner og institutioner Unge- og forældrevurderinger er polariserede
Sikret anbringelse af de to målgrupper Tværgående iagttagelser
Indsatsen på institutionerne Begge anbringelsesformer opfylder i konkrete tilfælde et væsentligt behov Anbringelsesformer bruges typisk efter hensigten – og mange af de anbragte har tunge og sammensatte problemer Forskelle på generel pædagogik og rammesætning på tværs af institutionerne – et problem? Forskelle på institutionernes kompetencer, tilbud og indsatsmuligheder
Indsatsen på institutionerne Mange overførsler mellem institutioner, især ad bestemte kanaler Prioriteres forældrekontakten højt nok? Både kommuner og institutioner fremhæver flaskehalsproblemer i B&U-psykiatrien
Konsekvenser for de unge Problemer med at opretholde god forældrekontakt under opholdet Kun beskeden forbedring i misbrugsadfærd – er misbrugsindsatsen tilstrækkelig? Tendens til efterfølgende social isolation ift. jævnaldrende hos mange tidligere anbragte
Perspektivering Sikrede anbringelsesformer frem mod 2011: Baggrund, brug, kvalitetsudvikling
Udviklingen i selvrapporteret kriminalitet Kilde: Balvig 2011 (se
Kilde: Justitsministeriet 2011
Kilde: Danske Regioner 2011
Afbrudte ophold/bortvisninger InstitutionI alt1. Halvår Halvår 2010 Sønderbro19145 Sølager1275 Stevnsfortet000 Bakkegården22139 Egely000 Grenen000 Koglen000 Kilde: Danske Regioner 2011
36 ▪
Dansk Kvalitetsmodel på det Sociale område Vedtaget af Danske Regioner i december 2007 Regionale sociale boformer og institutioner, herunder alle sikrede institutioner Randers, Silkeborg, Skanderborg, Viborg og Århus Kommuner besluttet at deltage i standardprogrammet i juni 2009 Kommunale dag- og botilbud på handicap- og socialpsykiatriområdet
Modellen i overblik
Standardprogrammet Standardprogrammet har fokus på processer og arbejdsgange. En systematik for kontinuerlig udvikling De deltagende tilbud vil på længere sigt blive målt på deres evne til at være i 'stadig bevægelse' Standardprogrammet beror på kvalitetscirklen
Standardprogrammet Foreløbig seks standarder Tre ydelsesspecifikke standarder: Kommunikation Brugerinddragelse Individuelle planer Tre organisatoriske standarder: Kompetenceudvikling Arbejdsmiljø Ledelse
Udviklingscyklus
Sociale Indikator Programmer (SIP) Viden om, hvad der virker i den sociale praksis Dokumentation af indsatser og resultater
Design
Tak for opmærksomheden! Morten Greve tel