En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for Nordjylland
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Den Danske Kvalitetsmodel
Den danske strukturreform
Kan man tænke intermodalt i Europa …hvad skal der til?
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
1 OECD efterlyser en indsats for fremtiden Overordnede problemstillinger: • Hovedstadsregionen er en lille metropol i et internationalt perspektiv • Vi.
Diabetes – en sygdom i vækst
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
© Copyright DMG 2008 DTU Transport Decision Modelling Group Vurderingsmodeller og beslutningsstøtte: Strategic Transport Management Analysis (STMA) STMA.
Studieretningsprojekter
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
Målsætning for Interreg
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Chefanalytiker, Oxford Research
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: 1
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Oplæg til Magasinet Ejendoms konference, d. 25/ Hvordan kan Aalborg blive en stærkere dynamo i Nordjylland? Lars Gelsing Lektor, PhD Institut for.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Studieretningsprojekter
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
Transport over Øresund. Indledning Visionen om (syd)Skåne og (øst)Sjælland som en samlet region (’Øresundsregionen’). Massive investeringer i infrastruktur.
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Luftfartens betydning for væksten Henrik Peter Jørgensen.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
TENDENSER I TURISMEN Udfordringer for danske kommuner
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
3. session Prioritering af fremtidens arealanvendelse i Danmark
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning Birk Centerpark 40 DK Herning
1. December 2006KNV-fællesseminar. 1. December 2006KNV-fællesseminar Planlovsystemet 2007 Landsplanlægning Regionale udviklingsplaner Kommuneplaner Vækstfora:
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Modulvogntog (MVT) Workshop Trafikdage i Aalborg
INSPIRE samarbejdsmodel v/ Niels H. Broge. Programpunkter Baggrund Videregivelse af data – Rammer og principper Roller og spillere Aftaler om gensidig.
Kommunernes behov (for pejledata og potentialekort) til planlægning og administration. Miljøingeniør Jens Christian Roesen Nielsen, Hjørring Kommune. Geolog.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Strukturreformens udfordringer Servicefællesskabet for Geodata Styregruppen: –Kommunernes Landsforening –Amtsrådsforeningen –Miljøministeriet (v. Kort.
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Geopolitiske emner i tiden Kommunalreformen Fælles kommunal teknisk – topografisk kortlægning Fremtidens ejendomsdannelse.
Program – infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen, 23. maj Velkomst og god infrastruktur som vækstdriver - formand.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Indsats og resultater - sigtelinjer for 2013 og 2014 v/ regionsdirektør Preben Rasmussen Høj.
BREF-DAGEN 2015 J. Henrik Lous 30. November 2015.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
et stærkere og bredere turismesamarbejde
Præsentation af forskningsprojekt
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
Energierhvervsanalyse
Kommunerne - Kommunernes boligplacering af flygtninge 2016
Trafikale og miljømæssige effekter
Energierhvervsanalyse
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Forslag til masterplan for infrastruktur
Markedsmodning, proces
Den kriminelle fødekæde i bander og
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Danmarkspanel uge
Præsentationens transcript:

En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau

Projektet 1.Behovsanalyse 2.Datagrundlag 3.Metodisk grundlag 4.Anbefalinger og arbejdsprogram

Institutioner Trafikministeriets departement Hovedstadens Udviklingsråd Region Skåne Vejdirektoratet Banestyrelsen Sund & Bælt A/S Øresundsbro Konsortiet Erhvervs- og boligstyrelsen Landsplanafdelingen Dansk Industri Dansk Transport og Logistik Railion Denmark

Metode Interview 1-2 timer Resumé Kommentar Endeligt resumé i rapport Syntese Udkast til rapport Følgegruppe, styregruppe Endelig rapport Fokus på problemstillinger relevante for model

Data Nuværende grundlag utilfredsstillende Grundlæggende kortlægning efterlyses Mere detaljeret geografi Model kan systematisere data i konsistent ramme, udfylde huller Beskrivelse bør følge transportkæder Varetype, så forbindelsen til efterspørgende erhverv belyses

Vurderingskriterier Konsekvenser for samfundsøkonomien –Produktion og beskæftigelse? –Regionalt og branchefordelt? Tidsværdier for gods –Præcision, regularitet beskrives modelmæssigt Eksterne omkostninger –Model er opgørelsesgrundlag

Prognoser & statiske analyser Prognoser –Udvikling over tid –Økonomisk vækst Kortsigtede prognoser for transporterhvervet Længere sigt –International samhandel –Logistiske strukturer –Østudvidelsen –Afkobling –Trængsel Statiske analyser Priselasticiteter –Broerne –OPP projekter –Maut’en, lignende afgifter Trafikmønstre –Trafikale effekter af infrastruktur –Ikke DK alene

Regulering Restriktioner –Standarder for intermodalitet og omladningsprocesser –Tvangsruter for tung trafik: trafikale effekter i HO –Citylogistik –Miljøzoner –Farligt gods Tidsrestriktioner –Kørselsforbud i weekends (Tyskland) –Arbejdstidsdirektivet –Kørehviletidsregler Effekt på placering af konsolideringspunkter Biltyper –Modulvogntog

Logistik med mere Ændring i logistiske strukturer har påvirket trafikudviklingen –Fremtiden? Udvikling i mål og vægt –Fremtiden? Regulering af arealanvendelse –Placering af terminalanlæg –Placering af produktion, lager og distribution –Trafikale konsekvenser?

Banetransport Relevant på lange afstande I DK –Knudepunkter –National trafik for lidt til statistik? Trafikstyrelsen –Europæisk perspektiv –Udbyder kanalkapacitet –Køreplan vigtig –Geografisk detalje mindre vigtig

Organisation og udvikling Model bør være –Offentligt ejet –Tilgængelig –Standardsoftware –Flere konsulentfirmaer –Centralt ansvar for udvikling og drift hos specialister –Ansvarlig institution følger anvendelser mhp. kvalitetssikring og prioritering af indsats DTF som faglig garant –Legitimitet –Konsensus

Sverige, Norge og Holland Feedback til økonomi LogistikBane - køreplaner Norge PINGO/NEMO JANEJ Sverige SAMGODS NEJKOMMER?NEJ Holland SMILE JA NEJ

Det videre arbejde Nødvendigt at fokusere på afgrænsede områder, hvor der kan samles opbakning fra en kreds af brugere

Fokusområder Danmark med mindre vægt på international transport –Trafikministeriet, Vejdirektoratet, Storebælt, Erhvervs- og Boligstyrelsen og (i nogen grad) Landsplanafdelingen Øresundsregionen –HUR, Øresundsbro Konsortiet og Region Skåne Europa –Trafikstyrelsen, Railion Denmark, Erhvervs- og Boligstyrelsen, DI og DTL

Modelgrundlag To modeller udarbejdet ifm analyse af Mautén overføres til DTF –Senex –Model for national lastbiltrafik

En ny model til diskussion Fokus på Øresundsregionen Analyseområde –Danmark og Skåne –Intern trafik Dækker Europa –Trafik gennem analyseområdet Cases –Femern Bælt –Færgekapacitet i Trelleborg –Ring 5 fra Høje Taastrup til Helsingør –Trafikale konsekvenser i Hovedstadsregionen