Sprog og identitet - fra interesse i sprog til en identitet som forsker Pia Quist Københavns Universitet Nordisk Forskningsinstitut afd. for Dialektforskning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Advertisements

Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Verden ind i undervisningen
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Sommerlejr 2012 Dag for dag.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Mandag den 14. januar Christoffer fra 2. A vandt vores Othello turnering i fredags. Børnene er ude 1 time efter skoletid Vi starter med at lave sværd kl.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Hvad er REN Uge? Det er en uge, hvor elever i hele Danmark: - lærer noget nyt om affald - undersøger affald - tager billeder af affald - skriver om affald.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Inklusion i teori og praksis Inddragelse af studerende i FoU projekter
Det Naturvidenskabelige Fakultet Helge Knudsen Velkommen Kristiansand !
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Mandag d. 10. september  Jeannie er syg.  Mountainbike tur for 2.b’s piger. Alle børn får tilbud om at komme en tur i skoven på s.f.oens mountainbikes.
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Akademisk arbejde.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Obligatorisk selvvalgt opgave
Mandag d. 17. december Bordtennistræning i drengenes gymnastiksal kl. 14 – Bordtennistræning i drengenes gymnastiksal kl. 14 – Vi fortsætter.
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Uge 51 Mandag: UDEDAG. VI LAVER SNOBRØD PÅ BÅLET. Tirsdag:
Kokkedal Skolens børnehaveklasse
Obligatorisk selvvalgt opgave
Dagens og ugens program - uge 6
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Mandag den 28. april Mountainbiketur for pigerne i 2.B kl Uge 18 Man. Tirs. – udedag. Ons. – fælles udedag. Tors. – Kristi himmelfart. Fre. –
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
DGCSS MUDS 11, Århus oktober 2006 Sprogforandring i virkelig tid En resentation af Danmarks Grundforskningsfonds Center for Sociolingvistiske.
SFO UGE:33. Velkommen tilbage fra sommerferien. Husk: Møder du i SFO inden kl.7.30, skal du gå i det gule hus, da vi åbner der.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Statusrapport Danmark Schæffergården søndag d
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Masterplan for Uddannelse og Job
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolekalender Du kan skrive ut denne malen for å bruke den som veggkalender, eller du kan kopiere siden for hvilken som helst måned for å legge.
Undervisningsmateriale til introduktionskurset den 5. september 2019
Præsentationens transcript:

Sprog og identitet - fra interesse i sprog til en identitet som forsker Pia Quist Københavns Universitet Nordisk Forskningsinstitut afd. for Dialektforskning

Tre omveje og et vejkryds 1.Hvad er forskning? 2.Hvordan sprogvidenskaben vagte min nysgerrighed: (om)veje til en forskerkarriere 3.En hverdag som forsker 4.Vejkryds: fortsæt herfra

Hvad er forskning? Tal sammen 2 og 2 om - hvad forskning er - og hvorfor vi skal forske

Hvad er forskning? At skabe ny viden Observere og fortolke for at vide noget vi ikke vidste i forvejen

Hvorfor skal vi forske? For at blive klogere  Alene med det formål at blive klogere Vi skal hele tiden stræbe efter en sandere forståelse af os selv, samfundet, verden og universet  Alene med det formål at opnå sandere forståelse K. W. Humbolt (1767 – 1835)

Sprog og identitet Hvordan sprogvidenskaben vagte min nysgerrighed: (om)veje til en forskerkarriere Dansk Samfundsfag

Sprog og identitet Hvordan sprogvidenskaben vagte min nysgerrighed: (om)vejen til en forskerkarriere DanskA Perfect Match Samfundsfag

Sprog og identitet Hvordan sprogvidenskaben vagte min nysgerrighed: (om)vejen til en forskerkarriere DanskA Perfect Match Samfundsfag Sociolingvistik  sprog og samfund, sprog og identitet

Sociolingvistik Hvorfor taler vi forskelligt? Hvad betyder det, at vi taler forskelligt? Hvorfor forandrer sprog sig? Hvordan skaber vi sociale relationer og sociale sammenhænge med sprog? Erkendelsesinteresse  Hvad vil man bidrage med viden til?  Tager tid at finde og forstå sin grundlæggende erkendelsesinteresse

1. omvej: Speciale Forskningsprojekt: Køgeprojektet, Københavns Universitet Sprog blandt folkeskoleelever i Køge kommune. Særlig fokus på tosprogede. Undren: Hvorfor er eleverne i den samme klasse ikke lige gode til dansk? Tosprogethed og sprogtilegnelse

2. omvej: Dialekt-projekt Nye dialekter i Stockholm Undren: Har vi mon det samme i København? Dialektforskning og sproglig variation i storbyen

Tosprogethed og sprogtilegnelse Dialektforskning og sproglig variation i storbyen Fik erfaring med sociolingvistiske metoder: Etnografi, interview, trækanalyse

3. (om)vej: Ph.d.-projekt Undren: Hvordan kan vi beskrive sprog i København uden at udelukke mangfoldigheden af beskrivelsen? Etnografi i to 1. g.-klasser på Nørrebro

Nu skal I observere! Fire københavnere Lyt Tag noter Tal sammen om hvilke sproglige forskelle i hører og hvad de eventuelt betyder

Sproglig variation Deskriptiv (at beskrive for at forstå) Normativ (at bedømme, holdning)

Sproglig variation Sociolingvistikkens grundantagelse:  Sprogforandring er tæt forbundet med variation  Variation er indlejret i social praksis  Variation er forbundet med brug Vi har variation og forandring i dansk, fordi dansk bruges af forskellige mennesker Variation er et tegn på et levende sprog

Eksempel på en uge: Lørdag: Hjem fra Karlsruhe Søndag: Forskerspirer Mandag: kl. 11. Velux-møde Tirsdag: Kl. 10. Ph.d.-vejledning med Kristine (husk at læse kapitel) Onsdag: kl. 13. Forskningsudvalgsmøde Torsdag: Deadline på peer review Fredag: kl Undervisning Foredrag i Lingvistkredsen frokost med bedømmelsesudvalg Ph.d.forsvar En hverdag som forsker

Forskning - dataindsamling og analyse - skrivning (videnskabelig og anden formidling) Undervisning og vejleding Administration - møder (afd.møde, institutmøde, udvalgsmøder, undervisningsmøder, ansøgningsmøder m.m.) Forskningsansøgninger Forskningsnetværk - konferencer, seminarer, workshops, foredrag, studiekredse

Konklusion: Hverdagen som forsker er: Varieret og spændende …men også… Meget travl! En hverdag som forsker

Vejkryds Fortsæt selv herfra Mine bedste råd: Det er ikke altid de ”klogeste” der bliver forskere. Man skal kunne lidt af det hele. Og det man ikke kan nu, kan man lære. Stol på din selv og tro på det!