Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Blogs i undervisningen mellemtrin
Caseoplæg om Facebook.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Kommunikation på CFU Molskroen December Hvad styrer kommunikation/information: •Nødvendighed •Krav / forventninger •Lyst / ulyst •Ambitioner / idealer.
Cosinusrelationerne De sidste formler i skal kunne er cosinusrelationerne eller Den udvidede Pythagoras’ sætning som den også kaldes. I modsætning til.
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Læringsstile og lektier
Blogs for Bibliotekarer Du ka’ godt!. Dagens program •Hvem er vi? •Hvorfor er vi her? •Hvad er en blog? •Hvorfor skal vi bruge blogs? •Hvordan kan vi.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Synlighed. Formands- og præsidietræning 17/ Synliggørelse Vort image = Offentlighedens opfattelse af bevægelsens aktiviteter “Et image er et.
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Forskningens døgn om Viden fra nettet? 28. april 2011 Lektor og Pæd.IT koordinator Anne Grete Rasmussen, Ankerhus, UCSJ 1 Ankerhus 28. april Web2 - Anne.
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2008.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Hvordan kommunikerer ATP?
Poster præsentation I modsætning til Power Point præsentationer er en poster et enkelt Billede, der skal fange med det samme. (Ligesom en annonce VS en.
Mindre grimt, tak.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Konsensusprocessen.
Maj 2014 Når kommunen går på facebook - Erfaringer fra Odder Kommune Program: Strategi, målsætning og forankring Sådan gør vi i Odder Kommune Hvem er vennerne?
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Boligsocial årskonference 2012 Bag om nyhederne, 1. oktober 2012 Troels Mylenberg Ansv. chefred. Fyns Amts Avis.
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet.
1 Politiske weblogs – en undersøgelse af den politiske weblogs gennemslagskraft under folketingsvalget februar 2005.
De gode værktøjer i ElevIntra
Relationer – børn imellem
Vibeke Thøis Madsen, IntraTeam
Kommunikation Intern kommunikation
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
1000 ansatte i Arla skal lære at læse "Der er ikke længere et job tilbage derude, hvor der ikke indgår en eller anden form for skriftlig del i arbejdet.
Lederen som kommunikator i organisatoriske forandringsprojekter
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Oplæg til kommunikationsstrategi Nordfyn – helhed og inklusion / Anne Mygind Brodersen, UCL.
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
ved læsevejleder Dorthe Clausen
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Seminar d. 6. sept Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Start med instruktionen på den lille skærm Præsentation Klik her med musen for at vise præsentationen.
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Tekst til nettet Digitale Medier E /11. MENU DIGITALE MEDIER: FORMIDLING OG DESIGN SØGEMASKINER OG OPTIMERING Tekst på nettet Opsummering på kursets.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Øvelse den 8. marts Skriv en artikel, anmeldelse, guide eller et debat indlæg til ITU's web-avis readIT Pia Svejgaard Pedersen.
Hospitalsenheden VEST Adfærd, ansvar og MidtEPJ.
FORBEDRINGSLEDELSE OG KOMMUNIKATION Helle Adolfsen, Sygeplejefaglig direktør, E-MBA, Cand. Cur 27. APRIL 2016.
Hvad er god kommunikation i borgernes øjne? Karsten Pedersen Roskilde Universitet.
Velkommen til: UU+ på Podio Webinaret starter kl 11:00 Bemærk! Du behøver ikke at teste dit webcam og mikrofon, for de er begge slået fra. Det er meningen.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Bogtrykkerkunsten Fra Gutenberg til Google Bogtrykkerkunstens betydning for udbredelsen af Luthers tanker på reformationstiden – frem til nutidens deling.
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Hvordan kommer vi ind ad døren?
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007

Hvad er en blog? –“En blog (eller weblog) er en hjemmeside, som opdateres jævnligt med korte tekster (kaldet indlæg eller poster), som regel med den til enhver tid nyeste øverst og med mulighed for, at læserne kan kommentere de enkelte indlæg. Indholdet kan variere fra det personligt dagbogsagtige til det politisk debatterende eller tematiske. En blog er ofte knyttet til en person, men kan også deles af en større gruppe. En person, der skriver blog, kaldes en blogger.” (Wikipedia )

Udgangspunktet for Patent- og Varemærkestyrelsens blog –Patentsystemet blev anset for at være uetisk og konkurrenceforvridende –I ca. hver anden historie i medierne om vores område var der forkerte oplysninger eller misforståelse af reglerne –Patent- og Varemærkestyrelsen blev opfattet som ”støvet” og ”kedelig”

Sådan valgte vi at gøre –Én blog –20-30 skribenter –En redaktion på 1-2 personer som: –følger nyhedsstrømmen –opfordrer skribenter til at skrive –fungerer som sparringspartner –holder øje med indlæg og kommentarer

Bloggen giver mulighed for: –Transparens: Et blik ind i organisationen –Åbenhed: Dialog med vores interessenter –Menneskeliggørelse: En personlig stemme og et menneskeligt ansigt –Autokommunikation: Bloggen kan også være intern kommunikation

Blød op på det tørre image

Kom den dårlige historie i forkøbet

Få det sidste ord

Skab dialog

Status to år efter – læsere pr. måned –Cirka 30 indlæg om måneden –I gennemsnit 1 kommentar pr. indlæg

Det kæmper vi stadig med –At få skribenterne til at skrive indlæg – hurtigt nok og ofte nok –At få læserne til at skrive kommentarer –At finde balancen mellem blogging og nyhedsformidling

Det bliver vi tit spurgt om –Tager det ikke lang tid? –Er det ikke lidt useriøst? Går det ikke ud over jeres troværdighed? –Kan vi godt lade medarbejderne skrive offentligt? –Hvorfor er det ikke bare kommunikationsafdelingen, der skriver på bloggen? –Hvad hvis nogen skriver noget grimt i kommentarfelterne? –Kan det betale sig?

Inden I kaster jer ud i det –Overvej formål, målgruppe, skribenter og emne (”sådan en må vi have” er ikke nok) –Sørg for, at der er en ansvarlig – uanset om der er én eller flere blogs –Giv plads til den personlige stemme –Lav en weblog-politik og en disclaimer –Sæt tid af til at følge med i andre blogs –Overvej at få hjælp udefra til at lave bloggen ”efter bogen” –Husk, at en weblog forpligter

Spørgsmål?