Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Advertisements

9. Kvantitative metoder -spørgeskemaer
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Læringsstile og lektier
Analyse af kvalitative data
Analyse af kvalitative data
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
AT-1 - efterspil 2013.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Om feedback og tilbagemeldinger
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Kvantitative metoder
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 3 Analyse af data.
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Kreative metoder og analyse af kvalitative data
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Hvad er målgruppeanalyse
Teori, metodologi og metode
Relationer – Omgangstone
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Metode Henriette Lungholt Uge
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Anders K. Jensen og Paul Metelmann Eksamen – gode råd.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Validitet og reliabilitet
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Validitet og reliabilitet
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Validitet og reliabilitet
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Kursus i Målgruppeanalyse
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Velkommen til Metode i DIO.
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
Videregående kvalitative metoder
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse 1.Validitet og realibilitet 2.Litteratur 3.Opgave 4.Gruppe-oplæg (?) 5.Vejledning Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Fejlkilder Notér løbende – svært at huske. Succes: at resultater kan siges at indeholde høj grad af validitet og realibilitet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Validitet og realibilitet VALIDITET. Validitas (latin): Styrke. At der ikke kan indvendes noget mod udsagnet. GYLDIGHED. RELIABILITET. Rely (engelsk): sætte sin lid til /stole på. PÅLIDELIGHED. En utydelig (videnskabsteoretisk) skelnen. Minder om diskussion om objektivitet.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Validitet "Validitet handler om at sikre sig, at man konkret undersøger det, som man sætter sig for at undersøge." (Bente Halkier 2001: "Fokusgrupper, s.109) Sandhed om det undersøgte? Især et problem vedrørende præferencer.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Validitet Traditionel overordnet opdeling: Kvalitativ undersøgelse: Autentisk? Dybdearbejde? Kvantitativ undersøgelse: Repræsentativitet?

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Steinar Kvale (omformuleret): 1.Tematiseringen – er forudsætninger i orden? 2.Designfasen – respondentudvælgelse, spørgeguide. 3.Indsamlingsfasen – interviewereffekt, informanteffekt 4.Transskribering/efterbehandling - opmærksomhed 5.Analysen – fortolkning 6.Rapportering – gyldig redegørelse Validitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Overordnede retningslinjer: 1.Systematisk arbejde 2.Gennemskuelighed – for én selv og andre: - Fremlæg præmisser for arbejdet -Argumentation for resultater 3. Metodetriangulering Validitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Principielt et positivistisk succeskriterium. Objektivitet og repræsentativitet. Overordnet: Informanteffekten - næste slide… Analytikerens ansvar: - At objektivere objektiviteten (næste slide igen) Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Informanteffekten (typiske fejlkilder): 1.Svarer forkert (driller, kedsomhed) 2.Forsvarsattitude (angst for afsløring) 3.Indtryk (forsøger at udgive sig for noget han/hun ikke er) 4.Modsætning til handling (negativ eller positiv end i handling) 5.Misforståelse af spørgsmål Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Analytikerens ansvar: At objektivere objektiveringen. - Anderledes approach – anderledes resultat? - Fik jeg det hele med? - Undersøgelsen forløb og reultater? - Egen holdnings (af kunde, produkt, informanter) påvirkning? - Overfortolkning Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Gode Bourdieu-citater fra ”Refleksiv sociologi) - lettere omformulerede: ”Den enkelte forskers konsekvente valg af én bestemt synsvinkel er det, der viser, at vekommende tilhører en skole”. ”Kritik af bestemte metoder skyldes stort set altid at man ignorerer eller forkaster ting, man ikke ved noget om”. ”Det er forbudt at forbyde noget somhelst. Tag jer i agt for metodiske vagthunde”. Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse ”Man skal være ekstremt opmærksom på de omstændigheder, teknikkerne anvendes under, og sørge for, at de er tilpassede den problematik, man beskæftiger sig med”. ”En skærpet opmærksomhed kan gøre sit til, at man ikke kommer til at ligge under for en teori- og begrebsfetichisme, der er næsten uundgåelig, så snart man opfatter teoretiske redskaber som ting der er vigtige at forstå for deres egen skyld i stedet for at få dem til at fungere i praksis”. Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse ”En videnskabelig praksis der undlader at sætte spørgsmålstegn ved sig selv, aner i virkeligheden ikke hvad den foretager sig”. Løsningen er at gøre sig bevidst om den historiske og sociale konstruktion som INGEN kan gøre sig fri for at et produkt af. Reliabilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Næste gang Grundbog side gange tilbage… Hvilke emner vil I gerne have jeg tager fat på? Fokus på vejledning?

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Farer og fejlkilder Lav en OVERSIGT over fejlkilder – såvel teoretiske og metodiske – som kan have indflydelse for jeres projekt, fra start til slut. Øvelse