Det gode værtskab i Kerteminde Erhvervsskolen Nordsjælland

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Coaching Det handler om at stille de rigtige spørgsmål!
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
institutionsleder Jette Melin
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
TRICKTYVERI Se, hvordan du undgår at blive bestjålet af tricktyve.
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Middelalderaften på Ikast Nordre Skole Skrevet af eleverne: Pernille Bjerg Iversen 5A og Mia Søndergaard Jepsen 5B.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Roskilde Tekniske Skole
Musik: Nightengale Serenade
FOKUS! På vores udvikling.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Børn og sorg - og sprældøde døde
Det rådgivende salg Tanke-eksperiment del 1 De tre sælger arketyper
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
ARBEJDSGLÆDE, MOTIVATION OG ENERGI
Om feedback og tilbagemeldinger
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Livets Ord September 2009.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Opsamling- Hvad skal jeg vide til eksamen?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
At vente på Guds time.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Skru op for lyden og læn dig tilbage
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Reklamer Reklametyper.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
November 2014 Livets Ord "Hos dig er livets kilde" (Salme 36, 10)
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Omgangstone og kollegialitet
Spørg først dig selv: Hvad koster varen andre steder?
Vejlederens kommunikation
Kære Gud. Tak for livet du har givet os, og denne gudstjeneste.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Har du også en af disse dage? Ingenting fungerer som det plejer...
Tilgivelse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Den Glade Internationale Venskabsuge!
Hvordan spørger man anerkendende?
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Målrettet kommunikation
Slagterbutikken - teori
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Det gode værtskab i Kerteminde Erhvervsskolen Nordsjælland ‹ Det gode værtskab i Kerteminde Erhvervsskolen Nordsjælland Hvad er det det kan? Mine oplevelser - Film sygehus Sønderjylland – open arms – hvorfor skal man komme til Kerteminde? Hvad er det jeg er super god til?

Hvad betyder værtskab for os i Kerteminde? Hvad er unikt for vores Kerteminde? Hvorfor skal andre besøge byen? Hvad er unikt ved vores sted/virksomhed? Værter for nogen eller noget Hvad gjorde I? Hvordan forberedte I jer? Følelser satte det i gang

Program Velkomstfaktorer Kystvært i Kerteminde Kundetyper, salg, mersalg og gensalg Hjemmeopgave Mystery Shopping Værtskabskompasset - 360º eftersyn af eget værtskab Del ud af værtskabet – hold gryden i kog!

Det handler om relationer! ‹ Det handler om relationer! Vaertskabet.dk filosofi siger: ”Forestil dig en verden, hvor mennesker føler sig velkomne og ventede. En verden hvor børn, venner, fremmede, gæster, kunder og medarbejdere tør og vil møde hinanden rigtig. Vi mener at dette er grundlæggende for varig og ægte fremgang for os som mennesker, for vores virksomheder og vores steder”. Kilde: vaertskabet.dk Hvad er det det kan?

RUMMELIGHED SOM MENNESKE

KYSTVÆRT i KERTEMINDE DET ER ET PERSONLIGT ANSVAR OG EN FÆLLES OPGAVE

Mavefornemmelse ”Jeg har lært, at mennesker glemmer hvad du har sagt, mennesker glemmer hvad du har gjort, men de glemmer aldrig hvordan du har fået dem til at føle sig ” Kilde: Maya Angelou, skuespiller, forfatter

Walk & Talk WALK & TALK I mindre grupper fortæl om en arbejdssituation eller et andet eksempel, hvor du, eller en kollega, har bidrog med et godt værtskab – gjorde en forskel! Hvad skete der? Hvad gjorde du/andre? Hvad gjorde det muligt?

Service eller Værtskab ”Man kan ikke smide 20 pakker godt værtskab på lager, og tage dem frem på en dårlig dag! Det sker her og nu!” Kilde: Meng og Co.

Hvor mange byder du velkommen til i løbet af en dag?

Udviklet af: Lars Romann Engel

Arbejdsbegejstring!

Værtskab er…. Når jeg handler på en måde, så både jeg, og dem jeg hjælper føler sig bedre tilpas” Kursusdeltager Sønderborg

Værtskab er….. At være bevidst om, hvad det gør ved os/andre, at yde en lille ekstra service” Kursusdeltager

” At være bevidst om det gode vi gør Værtskab er…. ” At være bevidst om det gode vi gør hver dag” Kursusdeltager

KUNDETYPER Den tavse kunde Kunden er ofte afvisende. Han eller hun undgår øjenkontakt og giver udtryk for, at vedkommende gerne vil kigge selv. Hvad gør sælgeren? Giver den tavse kunde tid og luft – men viser man er tilstede. Når sælgeren kontakter denne kunde, er han kort og præcis og vil for alt i verden undgå at oversælge. Den snakkesalige kunde Kunden viser ingen eller kun få købssignaler. Til gengæld vil kunden gerne tale om alt andet end varekøb og knytter historier til hvert emne. Hvad gør sælgeren? Bestræber sig på at være en god lytter. Virker høflig og interesseret i det, som kunden siger. Men forsøger også, at flytte fokus tilbage på varen. Sælgeren vil være yderst opmærksom på, om der i talestrømmen skulle dukke et lille købssignal op.

KUNDETYPER fortsæt.. Den anstrengende kunde Det er kunden, der ved alt om alle varer og gerne deler ud af sin viden. Kunden påpeger fejl og mangler ved både vare og sælger – og vil gerne belære sælgeren. Hvad gør sælgeren? Gør alt, hvad han eller hun kan for at bevare roen og skjule eventuel irritation. Sælgeren er venlig – og bruger alt sin faglige viden og alt, hvad sælgeren har lært om psykologi Den sure kunde Denne kunde komme ofte for at klage over et eller andet. Den sure kunde virker forurettet og har hverken tillid til produktet eller sælgeren. Denne kunde vil helst bare overbevises og forkæles Hvad gør sælgeren? Her vil den dygtige sælger være rationel og lade kunden ”rase ud”. Sælgeren vil aldrig begynde at diskutere med kunden – men vil holde en distance og give kunden tid i løbet af salget.

Mystery Shopping Max 3 i gruppen Diskretion Mål oplevelsen på værtskabskompasset Fremlæggelse i plenum

Mystery Shopping i Kerteminde Der er fokus på, hvorvidt medarbejderen udøver personligt værtskab samt det ”lille ekstra”, der bidrager til en god oplevelse. Ex. Salg/mersalg Ex. Virkede værten/værtinden smilende ved ankomsten? Hvor lang tid tog det før du/I fik kontakt til en medarbejder? Blev der brugt ordet ”velkommen” ved modtagelsen? Beskriv dit indtryk af velkomst, mersalg osv. Spørg ind til mulighed for andre oplevelser i Kerteminde ex. ”Jeg søger xxxx”

Inspiration og kilder ‹ Märit Thorkelson vaertskabet.dk (samarbejdspartner) Lars Romann Engel, Hamlet Scenen, Kronborg (samarbejdspartner) Charlotte Konradsen Ayed Erhvervsskolen Nordsjælland Professor Tage Søndergaard Kristensen (arbejdsmiljø) Charlotte Emmery, Oplevelsesøkonomi, RUC Salg & Service, niveau EDC, Forlag Trojka 2009 Marting Seligmann – Psykolog – positiv psykologi