Folkeskolereformen på vores skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Struktur Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
Skolereform 2014.
Informationsmøde for forældre 12. maj 2014 Folkeskolereformen på Lundebakkeskolen.
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen2014.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Studiepraktik Program:
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform Forældremøde nr maj 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Folkeskolereform Politiske mål
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
 Hvad er formålet med reformen?  Formålet er:  at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive  at mindske betydningen af den sociale arv 
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Folkeskolereformen på vores skole

Folkeskolereformens tre mål

Folkeskolereformens tre indsatser

Vi zoomer ind på de tre overordnede indsatsområdet - et for et: Inden for første overordnet indsatsområde er der følgende elementer: Den længere og mere varierede skoledag: Mere varieret undervisning Differentierede læringsformer Praktisk og anvendelsesorienterede undervisningsformer Tilegnelse af viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet Nye fag: Engelsk fra 1. klasse, Håndværk og design, 2. fremmedsprog i 5. kl., valgfag fra 7. kl., flere timer i dansk og matematik. Fysisk aktivitet og bevægelse: Gennemsnitlig 45 min. om dagen Understøttende undervisning: Supplere og understøtte den fagopdelte undervisning. I den supplerende undervisning ligger tiden til bevægelse og lektiecafe og faglig fordybelse. Holddannelsesreglerne er ophævet Den åbne skole: Skolen skal åbne sig overfor det omgivne samfund. Der skal skabes større inddragelse af lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen, ved at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Samarbejde med musik- og billedskoler.

Inden for andet overordnede indsatsområde er der følgende elementer: Kompetenceudvikling: Lærerne skal have undervisningsfagskompetence i de fag de underviser i - i 2020. Desuden skal der arbejdes med pædagogisk kompetenceudvikling, hvor elevernes læring og trivsel er i fokus

Og hvad gør vi så her på skolen? Fokus på læring: Længere skoledag med et andet indhold 0. – 3.kl.- hver dag kl. 8.00 – 14.00 4. – 6. kl.- 3 dag kl. 8.00 – 14.00 2 dage kl. 8.00 – 15.15 7. kl.- Alle dage kl. 8.00 – 15.15 – inkl. konfirmationsforberedelse 8. – 9. kl.- 1 dag kl. 8.00 – 14.00 4 dage kl. 8.00 – 15.15

Og hvad gør vi så her på skolen? Nye fag: Tysk fra 5. kl Engelsk fra 1. kl Klassens tid udgår Madkundskab og håndværk/design fra skoleåret 2015-16 Målstyret undervisning – læringsmål præsenteres for både elever og forældre

Og hvad gør vi så her på skolen? Forårs-SFO og 0. årgang Større del af timerne i 0. kl. læses af de tilknyttede pædagoger Bh.kl.lederne bliver en større del af Forårs-SFO. Det betyder, at de er lidt mindre i 0.kl. i foråret En del lektioner, hvor både pædagog og bh.kl.leder er i klassen. Fortsat udskudt klassedannelse

Og hvad gør vi så her på skolen? 1. – 6. kl. Fordybelsesdage – erstatter temaugerne En stor del af den understøttende undervisning er lagt ud i fagene – så der i fagene til hverdag er tid til aktiviteter ud af huset, bevægelse mm. Den understøttende undervisningen, der ligger i skemaerne er til faglig fordybelse – lektier, trivselsarbejde, fællesskab, bevægelse mm. Ny overgang til Ungeskolen for 6. årgang

Og hvad gør vi så her på skolen? Pædagoger og lærere arbejder sammen Pædagogerne er tilknyttet årgangen – men får primære opgaver i de enkelte klasser – men kan flyttes efter behov.

7. – 9. kl. Fortsætte med strategien omkring it. En stor del af den understøttende undervisning er lagt ud i fagene – så der i fagene til hverdag er tid til aktiviteter ud af huset, bevægelse mm. Studietimer – en del af den understøttende undervisning. Fortsat under overskriften: ”Læring i fællesskaber” Her kan også være UUO vejledning mm Valgfag på en ny måde – en del af projektopgaven og kan blive prøvefag

Og hvad gør vi så her på skolen? Skole-hjemsamarbejdet er fortsat meget vigtigt i forhold til den enkeltes udvikling og læring – og for fællesskabet Skole-hjemsamtaler afvikles indenfor lærere og pædagogers almindelige arbejdstid. Forældremøder afvikles som tidligere Medarbejderne deltager i et vist omfang i sociale arrangementer. Opfordres til at lægge dem i forlængelse af medarbejdernes arbejdstid

Og hvad gør vi så her på skolen? Klasselærerfunktionen – opgaverne fordeles mellem de voksne, der er tilknyttet klassen. Glidende overgang til kontaktlærerfunktion gennem skoletiden Intraen er den bedste måde at kontakte medarbejderne på. Her kan man også skrive, at man ønsker at blive ringet op! Hvis man gerne vil tale eller drøfte noget med lærere og pædagoger – aftal et møde, så du/I får et nuanceret og brugbart svar! Hvis der er noget, lærere og pædagoger skal vide, inden skoledagen starter – kontakt kontoret kl. 7.30 – 7.45!

Og hvad gør vi så her på skolen? Medarbejderne er på efter/videreuddannelse – så der vil forekomme perioder, hvor lærere og pædagoger ikke er her Lærere og pædagoger skal afvikle ferie-fridage i løbet af skoleåret

Og hvad gør vi så her på skolen? Vi er på vej… og har allerede taget nogle store skridt – men der vil komme justeringer! Vi vil meget gerne have dialogen med skolens forældre – så I er meget velkomne til at spørge ind til, hvorfor vi gør som vi gør!

Spørgsmål …..

Tak for jeres opmærksomhed