Bag kulisserne Strategianalyse København - Ringsted Aalborg trafikdage 29. August 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trafikprojekter i Køge-området Onsdag den 12
Advertisements

NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
En tysk-dansk aftale om trafik og infrastruktur – et politisk perspektiv Flemming Damgaard Larsen MF (V), Formand for Folketings Trafikudvalg.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Sporarbejder på Kystbanen og Køge Bugt banen sommer 2007
Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
Formandskonferencen 31. august 2006 Aktuelle emner.
Beboermøde
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
City Sense™ og City Signals™
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
12. september 2006 Beslutningsgrundlag for sporområdet mv
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Indvielse af Ny Ellebjerg Station Pressemøde 3. januar 2007.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Workshop - bedre byggeprocesser
Status på den geografiske infrastruktur Geoforum København d. 20/
Kørselsordningen Status for national og nordisk kørselsordning FORFRA's Majmøde 26. maj 2010 Leif Andresen / Erik Thorlund Jepsen Styrelsen for Bibliotek.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Kommunal risikoledelse - danske erfaringer i skandinavisk perspektiv
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Rummelig VVM’er for konkrete projekter
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
TELEMEDICIN OG SAMFUNDSØKONOMI Christiansborg, den 5. december 2014 Z:\Excellence i Incentive\10 Formidling\Billeder til PP\PP forsidebilleder Har du et.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Langtidsprognoser for landbrugsvarer Cheføkonom Torben Wiborg Afdeling for Virksomhedsledelse.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Sporarbejde Farumbanen 2008 –Pressemøde den 29. april 2008.
5 år med ESCO- hvad er erfaringerne og alternativerne? Jesper Ole Jensen, Statens Byggeforskningsinstitut, Aalborg Universitet Susanne Balslev Nielsen,
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Er fremtidens infrastruktur grænseoverskridende? Dansk-Tysk erhvervskonference Mandag, den 26. maj 2008, kl – 12.00, Lyren 1, 6330 Padborg/Danmark.
Udvidelse af Århus Havn
VELKOMMEN TIL LANDSPLANTEAVLSMØDET OG PLANTEKONGRES 2010.
SKABELON.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Nøgletal for Flextrafik Periode: Opdateret til og med Maj
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Trafikale og miljømæssige effekter
Pressemøde Region Midtjylland
Syddanmark følger op på trafikaftalen af 29. jan.
Ringsted-Femern Banen - en del af fremtidens jernbanen
Præsentationens transcript:

Bag kulisserne Strategianalyse København - Ringsted Aalborg trafikdage 29. August 2006

Fire løsninger undersøgt

Strategi og forløb Begrænset tid og budget Mange spørgsmål Fokus på sammenlignelighed Baseres på tidligere undersøgelser, men også behov for nye undersøgelser Efterår 2005 afleverede rapport med sammenlignelig beskrivelse af fire løsninger Forår 2006 fokus på 5. spor og Nybygning. Søgt at optimere af disse to løsninger Juni 2006 beslutning om VVM undersøgelser af 5. spor og Nybygning

Hovedresultater 5. SporNybygning RegularitetIngen nævneværdig ændring Væsentlig forbedret MiljøforholdBegrænsede indgreb mht. areal og ekspropriation Stor støjbelastning gennem bebyggede områder Visuelt begrænset påvirkning Ingen nævneværdige jord- og grundvandsproblemer En del indgreb mht. areal og ekspropriation, men kan optimeres Langt færre støjplagede boliger Visuel påvirkning – jernbane langs motorvej Konflikter med jord og grundvand, men kan afhjælpes Gener i anlægsperioden 5,0 mio timer, togpass. 0,2 mio. timer, vejtrafik 0,9 mio timer, togpass. 1,3 mio. timer, vejtrafik Anlægsøkonomi3,2 mia kr6,7 mia kr Intern rente2,8%5,2%

Niveaudeling Alternativ5. sporsløsningenNybygningsløsningen Niveau 1: Løsning der overholder gældende lovgivning. Niveau 2: Mulige tilvalg. Niveau 3: Højt ambitionsniveau for miljø og funktionalitet. Sammenligning ,2 mia.6,7 mia. Tilkøb

Udbygning af dobbeltsporet bane med 2 spor

Ny dobbeltsporet bane i fladt terræn

Jernbane i tunnel

Hvad koster en jernbane? Hvor meget man byggerHvor man bygger

Priskalkulation Successiv-princippet Planlægningsreferencen ”Betingelser for prissætning” Fysikestimat (baseret på mængder og enhedspris) Generelle forhold (vurdering af usikkerheder) Totalpris UIC: statistik bearbejdning af 200 gennemførte projekter Enhedspriser Overordnet mængdeopgørelse Benchmarking

Udførelsesstrategi Maksimalt 5-7 minutters længere rejsetid som følge af hastighedsnedsættelser Enkeltsporskørsel kun aften/nat og weekends Lukket bane kun nat/weekends og kun korte tidsrum Tidstab, togpassagerer i timer Tidstab, vejtrafikanter i timer Udførelsestid Nybygning ca. 5 år 5. spor ca. 5 år

Principiel planlægningsmæssig forskel mellem bane- og vejtrafik Banetrafik: Udbud afhænger af køreplaner Køreplanmuligheder afhænger af infrastruktur Regularitet afhænger af kapacitet, togantal og togmix Vejtrafik: Udbud afhænger af infrastruktur Regularitet afhænger af kapacitet og bilantal

Sammenhæng mellem togmix og togantal Ensartet togmixUensartet togmix

Nytte ved forskellige køreplaner ved bestemt infrastruktur 0

Køreplanmæssige rammebetingelser Basisalternativ fastlagt ved DSB-kontrakt (12 toglinier/time) Driftsøkonomisk begrænsning – må ikke kræve større tilskud Flere tog for samme penge Samme tog for færre penge Kapacitetsbegrænsning København H (17 toglinier/time) Regularitet må ikke blive dårligere end basisalternativ

Driftsøkonomi - forskellige køreplanomfang

Trafikomfang i myldretiden, persontog Basis5. spor

Trafikomfang i myldretiden, persontog BasisNybygning

Analyse af regularitet Analysen af regularitet baserer sig på modeller udviklet på baggrund af historiske data for trafikafvikling Simuleringsmodel er et alternativ til dele af analysen regularitet jernbanenettets udformning antal tog

Historiske data – RDS data Banedanmarks regularitet og driftsstatistik system (RDS system) –I RDS logges data for den tidsmæssige afvikling af trafikken på jernbanen –Ved forsinkelse på mindst 5 minutters logges årsag til forsinkelsen (påvirket tog) –Påvirkede tog samles i såkaldte driftsrapporter med angivelse af årsag Der er analyseret 2 års data fra RDS systemet – 2003 og 2004 (i alt tog)

Forsinkelser - store og små hændelser Forsinkelser fra store hændelser og små hændelser analyseres ved forskellige modeller Stor hændelse: Hændelse, der betyder at en nødplan, hvor infrastrukturen anvendes anderledes end planlagt, må igangsættes (eksempelvis tognedbrud eller skinnebrud). Lille hændelse: Hændelse hvor infrastrukturen anvendes som planlagt gennem hele forløbet.

Model persontog - små hændelser En model per retning for de tre strækningsafsnit Kh-Htå, Htå-Ro og Ro-Rg. Kapacitetsudnyttelse Gennemsnitlig forsinkelse [minutter] Trafik på hverdage mellem kl. 8 og 9. Kapacitetsudnyttelse: 0,47 Gen. forsinkelse: 0,43 (4500 tog)

Model persontog - store hændelser Store hændelser: –Sporspærring –Tognedbrud –Køreledningsbrud –Personpåkørsel –Skinnebrud –Større signal og fjernstyringsfejl –Større fejl på spor og sporskifter –Større eksterne hændelser

Model persontog - store hændelser tog forbi store hændelser Data Model

Resultater

Samfundsøkonomisk analyse, mere trafik Nutidsværdi, mio. kr. Nybygning5. sporUdbygning S-tog til Roskilde Det offentlige Togpassagerer Jernbanegods Bilister Eksternaliteter Skatteforvridningstab Nutidsværdi mio. kr Intern rente5,0 %3,5 %2,1 %10,9 %

Væsentlige forskelle

Metodemæssige udfordringer Mest omfangsrige og detaljerede samfundsøkonomiske analyse på baneområdet På flere områder er der sat nye standarder: –Nøgletal –Samspil mellem prognosemodel og beregningsværktøj –Regularitet for person- og godstog –Gener i anlægsperioden –Ikke værdisatte effekter –Usikkerhedsanalyse

Usikkerhed Omfattende usikkerhedsanalyse med Monte Carlo simulationer –9-10 elementer –Tager højde for indbyrdes afhængighed Konklusion: –Der er usikkerhed på det samlede resultat –Rangordningen er robust

Robusthed

Bliver den samfundsøkonomiske analyse brugt? Fra 8 til 2 alternativer Videre arbejde med nybygning og 5. spor forår 2006 Kvalificerer debatten Fokus på den interne rente: –Hvordan ændres løsningernes interne rente hvis niveau 2 løsningerne vælges? –Hvad betyder det for 5. sporløsningens interne rente, hvis der etableres yderligere støjforanstaltninger mellem Hvidovre og Høje Taastrup? –Hvad betyder det for 5. sporløsningens interne rente, hvis der etableres et billigere vendesporsanlæg i Darup i stedet for et vendesporsanlæg i Roskilde Syd? Mange andre elementer og hensyn i den politiske beslutningsproces

Hvad er strategianalysen blevet brugt til Kvalificeret nye emner i debatten Kh-Rg eksempelvis: –”Tilvalgsmodel” –Anvendelse af løsninger –Samfunds- og driftsøkonomi –Kvantificeret regularitet og gener under anlæg Udvalgt to løsninger til VVM undersøgelser –Forventet start i 2007 og tre års varighed