Dansk luftfart 2015 - Muligheder og udfordringer August 2006.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Den danske strukturreform
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
mellem Miljøministeriet og KL
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Cuneco – en del af bips.
En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Hvad kan København som hovedstad?
Analyse- og udviklingsmodel
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
EU-indsaten for administrative lettelser1 Indsatsen for at lette byrderne i EU Anders Bering Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering.
Terminal A - A no. 1 Ny lavpristerminal i Københavns Lufthavn, Kastrup
LEAN af ekspertviden - LEAN på et sygehus
Bornholms Passagerforening
Det skal der til Fokus på globalisering og international konkurrence – dansk erhvervslivs og danskeres behov for nem adgang til hele verden. Mere end halvdelen.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
Grunddataprogrammet.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
NordDanmarks EU-kontor ”Lokale visioner – Internationalt samarbejde”
Møde i Danmarks Vækstråd den 1. juni 2007
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
1plan&miljø Plan og Miljø udannelsen Censorkontaktmøde 25. April 2003.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
H. Lundbeck A/S20-Nov-141 Hvorfor og hvordan Lundbeck, Lumsås, har arbejdet med sikkerhedskulturen. Winnie Løfquist H. Lundbeck A/S.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
EPJ Messedag den 9. april 2013 Koncerndirektør Ole Thomsen.
Handlemuligheder for at fremme intermodale transporter til og fra Danmark Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Program for mødet Filosofien bag den nye 7-trins-skala Pause
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
/ CF-X /SS 1 Luftfartens betydning for erhvervslivet Hans Kirk Executive Vice President, Danfoss A/S November, 2005.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
Kompetenceudvikling af kortuddannede på Den sociale Højskole i København 1.Præsentation af Den sociale Højskole som organisation 2.Historien om hvordan.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Samarbejde, vidensdynamikker og turismeudvikling Henrik Halkier - Glædeligt gensyn? Stedbundne turismekoncepter i danske kystferiebyer:
Regionalpolitik EUROPA-KOMMISSIONEN December 2004 DA Forordninger 1 Samhørighedspolitik ( ) Kommissionens nye forordningsforslag Den 14. juli 2004.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
ELib SEMINAR 2004 København, nov Steen Pedersen.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Bæredygtige indkøb i Region Midtjylland v. Bjarne Schmidt Nielsen (formand for det midlertidige udvalg om indkøbspolitikken)
1 Regionernes bidrag til Europa 2020 benchmark af den danske vækstmodel Konference – Regionernes Hus – Mandag den 4. april 2011 Claus Kondrup Generaldirektoratet.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Aktuelle CO2-problematikker og fremtidens energiudfordringer Kontorchef Thomas Bastholm Bille, Energistyrelsen Dansk Gas Forenings årsmøde den 9. november.
Gas i transport: element i roadmap for en fossilfri transportsektor inden 2050 Temamøde om gas i transport, 9. oktober 2013 v/ Tine Lund Jensen, kontorchef,
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Præsentationens transcript:

Dansk luftfart Muligheder og udfordringer August 2006

Transport- og EnergiministerietSide 2 Oversigt Baggrund Workshop og scenarier Luftfartspolitisk strategi

Transport- og EnergiministerietSide 3 Mål for projektet Få sat fokus på luftfarten og skabe et grundlag for en debat om fremtidens luftfartspolitik. Få beskrevet Transport- og Energiministeriets visioner for dansk luftfartspolitik og identificeret en række strategier, der kan bidrage til at realisere visionen. Få skabt en ramme for stillingtagen til forslag fra EU- kommissionen på luftfartsområdet. Få formuleret en samlet dansk luftfartspolitik

Transport- og EnergiministerietSide 4 Processen : Indledende knæbøjninger Dec. 2004:Nedsættelse af projekt- og styregruppe April 2005:Indleder samarbejde med COWI Maj 2005:Workshop med eksterne interessenter Anmeldelse af redegørelse til Folketinget Aug. 2005:Første udkast til samlet rapport Okt./nov. 2005:Høring af V-K ordførere, skriftlig K-udvalg December 2005:Debat i Folketinget.

Transport- og EnergiministerietSide 5 Dansk luftfart i dag Danmark har langt flere direkte ruter end vi skulle have på baggrund af befolkningsgrundlaget Årsagen er, at København er et knudepunkt for flere netværkselskaber - deriblandt SAS Men… København er ikke vokset så hurtigt som andre lufthavne.

Transport- og EnergiministerietSide 6 Vækst i passagertrafikken i udvalgte lufthavne,

Transport- og EnergiministerietSide 7 Mange udfordringer for dansk luftfart Liberalisering, 11. september, SARS, stigende oliepriser, omfattende sikkerhedsforanstaltninger. Flere danske luftfartsselskaber har underskud og overkapacitet. Lukninger og konsolideringer på europæisk plan. Provinslufthavnene er under pres og flere har faldende passagertal.

Transport- og EnergiministerietSide 8 Mange udfordringer for dansk luftfart/2 Hård konkurrence mellem lufthavnene Økonomisk vækst indebærer grundlag for flere direkte destinationer fra Berlin, Hamborg, Oslo og Stockholm. Et faldende antal transferpassagerer i Københavns Lufthavn. Sporene skræmmer – f.eks. fra Bruxelles i forbindelse med lukningen af Sabena.

Transport- og EnergiministerietSide 9 2 centrale udfordringer for dansk luftfart - og en ny dansk luftfartspolitik at opretholde og udbygge gode direkte flyforbindelser til og fra Danmark at sikre, at der fortsat er et konkurrencedygtigt luftfartserhverv i Danmark.

Transport- og EnergiministerietSide 10 Workshop om dansk luftfart 2015 Repræsentanter fra Københavns Lufthavn, Billund Lufthavn, DANSAM, SAS, Maersk Air, Cimber Air, Easy Jet, Dansk Industri, Danmarks Rejsebureau Forening og Forbrugerrådet. 5 minutters indlæg om følgende: Det er maj måned 2015 – du skal holde en tale for folketingets trafikudvalg, hvor du gør status over udviklingen i dansk luftfart. Du tager udgangspunkt i, hvad Dansk Luftfart er kendt for her i år 2015, og at det er en målrettet satsning/fokusering, der har bragt os hertil. Hvordan kom Danmark til den nuværende situation? Hvilke strategier arbejdede man efter for at nå målet? Hvilken rolle spillede Transport- og Energiministeriet?

Transport- og EnergiministerietSide 11 Temaer på workshop om dansk luftfart 2015 Konkurrence Københavns Lufthavn som internationalt trafikknudepunkt. En forventning om en reduktion i antallet af provinslufthavne. Fair konkurrence mellem de forskellige transportformer. Økonomi Afskaffelse af den fiskale passagerafgift. Lavere lufthavnsafgifter. Finansiering af security skal være en statslig opgave. Transport- og Energiministeriet kan bidrage med en god rammelovgivning.

Transport- og EnergiministerietSide 12 Metode til udvikling af scenarier

Transport- og EnergiministerietSide 13 Scenarier To drivere Konkurrencedygtig branche Rammevilkår Kombination af drivere skaber forskellige scenarier

Transport- og EnergiministerietSide 14 Tre scenarier for udvikling af Dansk Luftfart Scenarierne udspænder udviklingsmuligheder for dansk luftfart Viser, at det ikke er ligegyldigt, hvad man gør!

Transport- og EnergiministerietSide 15 Luftfartspolitiske målsætninger 1.Danskerne skal have direkte adgang til markant flere internationale destinationer over hele verden - med hyppige forbindelser til lave priser. 2.Københavns Lufthavn skal være et internationalt knudepunkt for flytrafikken i hele Norden og Østersøregionen, og lufthavnen skal være med til at sikre fortsat vækst og dynamik i Øresundsregionen. 3.Der skal fastholdes gode betingelser for, at man i de enkelte dele af Danmark kan vælge at opretholde en effektiv indenrigsluftfart. 4.Dansk luftfart skal være sikker, og den danske luftfartssektor skal være innovativ og effektiv, og tænke i nye løsninger vedrørende teknologi, miljø og energi.

Transport- og EnergiministerietSide 16 Strategiske indsatsområder 1.Fælles internationale rammer 2.Gode økonomiske rammebetingelser 3.Omstillingsparate, lydhøre og effektive organisationer 4.Luftfarten er en sikker transportform 5.Et godt samspil mellem transportformerne 6.Mindre trængsel i lufthavne og i luften 7.Fokus på miljø- og energiforbrug 8.Fremtidssikrede luftfartsuddannelser

Transport- og EnergiministerietSide 17 Bedre økonomiske rammevilkår Halvering af den fiskale passagerafgift i 2006 og total afskaffelse i Regulering af lufthavnstaksterne, så omkostningerne ved at benytte de danske lufthavne ligger på et konkurrencedygtigt niveau. Gennemførelse af administrative lettelser for luftfartserhvervet, f.eks. gennem øget digitalisering.

Transport- og EnergiministerietSide 18 Omstillingsparate, lydhøre og effektive organisationer At øge effektiviteten hos SLV og Naviair, blandt andet ved at indarbejde flerårige effektiviserings- mål i resultatkontrakterne. Overveje forstærket samarbejde om lufttrafiktjeneste i dansk og svensk luftrum. Fortsat at gennemføre brugertilfredsheds-undersøgelser hos SLV og Naviair.

Transport- og EnergiministerietSide 19 Et godt samspil mellem transportformerne Etablering af metroens 3. etape med forventet ibrugtagning i efteråret Forsøgsordning med modulvogntog iværksættes i sommeren 2006.

Transport- og EnergiministerietSide 20 Resultat Dansk luftfart er sat på dagsordenen Danmark har fået en luftfartspolitik Hvor aktørerne har været involveret i processen Som spiller sammen med den øvrige transportpolitik Sikrer høj mobilitet for danskerne Som skaber værdi!