De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
Advertisements

Kommunikation.
Energiens Fremtid i Region Sjælland 5. Marts 2014.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Oplæg for HTX Roskilde Januar 2007
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Skabelon til strategisk plan
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
Vold - et fælles anliggende
Visionsproces Fra ord til handling.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Måling og styring af kommunikationsarbejdet
Udviklingsplaner Sønderborg
Kommunikation i projekter
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
Fra innovation til projektudvikling
1 PRINCIPPER Organisationsstrukturen bygger på en klar adskillelse af Vision, strategi, udvikling, politik og den daglige drift Der foreligger beskrivelser.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Kpartner på AU.
Få hjælp & informationer Modul 2 Nyhedsbrev DSI-Nyhedsbrev - Udgives 4 gange om året. Læs om DSI's arbejde lokalt og centralt, om ny lovgivning og om.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Hvad siger medarbejderne?
Program TORSDAG : Erfaringer med medier
Kommunikation Intern kommunikation
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Implementering af strategi
Lederkonferencen 9. juni 2010
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Stenderup Kirke Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål Stenderup Menighedsråd Visioner og mål Visioner og mål.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Vision mission værdier handleplaner
Skab dit eget kommunikationsværktøj. Dette er et værktøj til dig, som vil Have orden i og styr på din kommunikation Være mere effektiv i brugen af dine.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Kommunikation og sammenhængskraft i MED-systemet Få jeres budskaber ud.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Seminar NVF-udvalg juni 2006 på Færøerne Best practice Indeholder normer – bindende regler i mindre omfang Udmøntning af politikkernes ønsker.
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
It forretningsstrategier
SUF - gevinstrealisering
Strategi 2015 Svømmekonference 2012.
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Værktøj: Interessentanalyse
Værktøj: Check dine relationer
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde? Oplæg ved seminar 4. maj, Randers Rådhus Kommunikationsgruppen & Freelance gruppen I Dansk Journalistforbund Oplægsholdere: Kommunikationsrådgiver Karin Sloth & borgerservicekonsulent Lars Elmsted Petersen Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Barnets navn ? Mission og Kommuni- Vision for personaleblad Kations plan Kommuni- kations- strategi Kommuni- kations politik Kanal- strategi Presse- politik Mission og vision for web Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Forskellige etiketter Manglende entydighed, for hvad der betegnes som strategi - politik - plan I kommuner vedtages politikker, der definerer de strategiske mål – og man har politik områder, som der er servicemål for Indenfor kommunikation definerer ”politik”, de værdier, som der skal arbejdes efter Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Strategi og politik Strategien skal beskrive kommunikations rolle i forhold til vision og mission. Strategien skal godkendes på ledelsesniveau. Kommunikationspolitikken skal udspringe af organisationens værdier og beskrive, hvordan der skal kommunikeres for at medarbejdere handler i overensstemmelse med organisationens værdier. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Delstrategier og delmål En kommunikationsstrategi kan udmøntes i en række kommunikationsplaner for eksempel bør alle afdelinger udarbejde en plan for deres del af kommunikationsarbejdet. Kommunikationsplanerne skal være forankret i såvel kommunikationsstrategi som kommunikationspolitik. Kommunikationsplanen skal være operationel med klare mål, handlinger og være tidsafgrænset Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Delstrategier Der vil helt naturligt være et behov for at præcisere de overordnede strategiske mål i en række delstrategier Det kan være for de forskellige: Forvaltninger Interessentgrupper Politikområder Enkeltstående initiativer som høringer, oplysningskampagner osv. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kommunikationsplanen Enhver strategi skal udmøntes i en plan strategi politik kommunikationsplan Planer skal være forankret i såvel strategi som politik Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Kanalstrategier Der vil helt naturligt være en række kommunikationskanaler, som I vælger i jeres kommune: Hjemmeside Intranet Personaleblad Nyhedsbreve Servicedekl. Foldere Debataviser Pressen Her bør I også udarbejde kanalstrategier for hver af disse medier, der indeholder målgruppe og strategisk mål i forhold til mediet - samt en plan for hvordan I vil gøre det. Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Projektledelse Hentet fra projectplace.com Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

GANT skema Hentet fra projectplace.com Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Interessentgruppen Forudsætningen for en vellykket plan er et klart billede af, hvem I skal kommunikere med. Få et overblik over de mange forskellige interessenter. Hvad vil I de forskellige grupper? Har de fælles træk med hensyn til profil og interesser i forhold til jeres budskab, så I kan benytte en ensartet kommunikation eller kræver de særlige kommunikations tiltag Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Centralt for interessentanalysen Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Indplacering af interessenter Positiv interesseret Ønsket placering Passiv Aktivt interesseret Mest risikable placering af interessenter Negativ interesseret Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Profil på modelperson Navn Køn alder Uddannelse Indtægt Civilstatus Interessentanalyse kan med fordel danne grundlag for at udarbejde modelpersoner og dermed et billede af de typiske repræsentanter for de pågældende grupper. På den måde systematiserer I den eksisterende viden i organisationen. Navn Køn alder Uddannelse Indtægt Civilstatus Bolig Bopæl Erhverv Fritidsinteresser Livsfilosofi herunder holdning til arbejde Sociale relationer Engagement i forhold til kommunikation Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Politisk ledede organisationer Indtil nu – alt besluttes via demokratiske spilleregler – er det flertal er det vedtaget Demokratiets svagheder: At ”flokken” ikke vidste hvad det gik ud At ”flokken” ikke kunne se at det vedrørte dem At ”flokken” ikke kunne gennemskue indholdet At ”flokken” ikke gad deltage i beslutningen At der er et passivt flertal imod en demokratisk vedtaget beslutning Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk

Analysen er altafgørende Ikke mindst i politisk ledede organisationer er den forudgående analyse og opfølgning i form af evalueringer og målinger meget vigtige arbejdsredskaber Rådgivning og undervisning mail@karinsloth.dk www.karinsloth.dk