Interview Klik med musen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Her kommer en gammel kinesisk fortælling…
Advertisements

Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Hjælp der er en journalist i røret
Nettet og etik Hvad må eleverne – må ikke?
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Fup & Snyd Mariendalsvej Frederiksberg Telefon:
PC1 Lad os komme i gang…..
Ytringsfrihed og sygeplejersker
Det Internationale Område Studieområde 3/
Gode råd En guide mod eksamen.
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
TEST 1 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Almen studieforberedelse
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
En konflikthåndterende kultur
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Innovation og iværksætteri
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Tavshedspligt.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Undervisning i CCE om Java Agenda Hjælp med Java. Hvad kan du sige om sikkerhed? Danske Banks nye Kundeprogram.
FORTROLIGT. Må kun distribueres til partnere med aftale om hemmeligholdelse. Microsoft giver ingen garantier, hverken udtrykkeligt eller stiltiende. ©
Synopsis VIP3/2012.
Lav en lydfortælling på computeren Find programmet Her kommer en kort i, hvordan du åbner Lydlab, og hvordan du arbejder med de mest elementære dele.
Lydmontage Indledning Historier - indlæst og redigeret
Den anerkendende interviewform
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
Computeren kan bruges til:
Du finder registreringsskemaet på: dev2. siteloom
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Huskeliste Grundindstilling Pinnacle 9 Find papir og blyant frem og brug dem flittigt. Det betaler sig i længden. Gennemse din råfilm og noter tidslinieklokkeslet.
SAGPROSA Begrebet sagprosa kan vi definere som tekster, der vedrører forhold i den faktiske virkelighed, således at forstå, at der i sagprosateksten beskrives.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Hvordan spørger man anerkendende?
Oversigt for © 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Lync Web App Deltage i et Lync-møde ved brug af computerlyd Hvis du ikke har Lync.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rettigheder forbeholdes. Planlægge et Lync-møde Du kan planlægge et Lync-møde ved at bruge Outlook tilføjelsesprogrammet.
Nyhedsartikel Skal oplyse læseren om, hvad der er sket, hvad der sker, hvad der vil ske i verden. Journalisten opsøger kilder og stiller spørgsmål efter.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Om at spørge.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Sådan bruger du præsentationen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Projektopgaven.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
- Virkelighedsvarianter
Interview-teknik.
Brug af digitalkamera på Gesten skole
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Mini-PC-kørekort – Modul 6
Velkommen til PowerPoint
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Interview Klik med musen Lyd i skolen Interview Klik med musen

Indhold 1 Klik med musen Hvad skal interviewet bruges til? Forskellige former for interviews Forberedelse af interviewet Interviewets gyldne regler Interviewsynopsis Tjekliste Interviewøvelser Vil du vide mere

Hvad skal interviewet bruges til?    Reportage? (medløbs interview/modløbsinterview) MMontage? (fortælling) NNyhedsformidling? (radioavis)       Afdækning af viden? (research)

Interviewets gyldne regler Stil korte og præcise spørgsmål og et af gangen. Brug hv-spørgsmål. Vær konkret i dine spørgsmål Tag udgangspunkt i tid, sted personer, handling, tal, osv. Stil de vigtigste spørgsmål først Får du ikke svar på dit spørgsmål, så stil det igen på en ny måde Undgå at stille spørgsmål om noget du lige så godt kan læse dig til, eller du kender i forvejen Følg op med tillægsspørgsmål Lyt godt efter hvad den interviewede siger og byg op derfra. Stil dig ikke tilfreds med ja- eller nej-svar Vær ikke bange for pauser Undgå at din egen private holdning til emnet fremgår af dine spørgsmål Vær venlig over for den du interviewer Husk du er formidler ikke dommer. Tal tydeligt og klart og i korte velformulerede sætninger. Den interviewede skal ikke gætte sig til, hvad du spørger om  

Forskellig former for interviews Medløbsinterview: Stiller spørgsmål, der hjælper den interviewede til bedre at kunne give udtryk for synspunkter og oplevelser. Denne form kaldes mikrofon-holder interviewet.   Modløbsinterview: Stiller spørgsmål, der er kritiske over for den interviewedes synspunkter. Mikrofon holderen skaber mistro og distance til det som den interviewede siger. 1. expert interview Eksempler på medløbsinterview 2. erfarings interview 3. portrætinterview Eksempel på modløbsinterview partsinterview

Forberedelse af interviewet: Indhold: ·        Research: Overvejelser inden interviewet Synopsis Interviewstrategi: ·        Interviewets gyldne regler jvf (skema) Udstyr: Optagemedie: spolebåndoptager, kasettebåndoptager, DAT-båndoptager, minidisk, pc Mikrofon Høretelefoner Computer med lydredigering  Digitalt på en computer ved at overføre kassettebåndets analoge signaler til computer

Tjekliste Tjekliste/Udstyr Booking af udstyr Kasettebåndoptager Bånd Mikrofon Batterier cd-rommer Mini-disk Disks Høretelefoner Computer til lydredigering Digitalkamera Dat-båndoptager

Interviewsynopsis Interviewperson:___________ tlf. _______ E-mail _______ Stikord   Lydrum reallyd/effekter Klippemanus/tid

Interviewøvelser Inden interviewet: Brug interviewsynopsisen til planlægning inden interviewet Tag på skift rollen som interviewer og interviewperson Lyt øvelsesbåndet igennem og noter hvad der gik godt eller skidt Eksempler på øvelser Forskellige former for interviews Locations Lav et indslag til en radioavis. Gruppen finder et emne og vælger en ”ekspert Expertinterview: Vær nysgerrig brug hv-spørgsmål spørg uddybende Indendørs Lav et indslag til et radioprogram om nedskæringer i bevillinger til byens skoler. Interview evt. flere forskellige personer med part i sagen. Partsinterview: Udtryk mening vær kritisk, Der er tale om at få meninger og holdninger frem. Indendørs/ Udendørs Lav en portrætsamtale af en ”interessant” person i gruppen Portrætinterview: Vær nysgerrig og lyttende Spørg uddybende

Vil du vide mere ? Kilder: Bent Nørby Bonde: Radiohåndbog Jørgen Clevin: Vi optager lydprogrammer. Charlotte S.H. Jensen: Sådan laver du interviews Ib Schifter Schou, Ulla Koefod-Olsen, Jesper Deleuran: Lav et radioprogram Links: Audacitypræsentation Optagelse af lyd på computer Montage præsentation