Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skattemappen – Hent økonomiske oplysninger
Advertisements

Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
NemID har en offentlig digital signatur
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Agenda Københavns Borgerservice Hvad laver Borgerservice? • Personlige henvendelser • Pas (74.000) og kørekort (70.500) • Folkeregister: flytning.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Frivillighed og foreningsliv sat på spidsen Hjerteforeningen, Region Midt.
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Kreativt koncept – eDag3 den borgerrettede kampagne
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
NemID = den nye digitale signatur
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Portalintegrationsprojektet Claus Andreasen PL, portalintegrationsprojektet.
Introduktion til borger.dk-uge 2011
Gov 2.0 Fra portaler til borgernes lommer
Nyt om borger.dk september 2010
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Århus den 4. november 2010.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune • indbyggere •En kommune på kanten •Digitaliseringsgrad •Bibliotekerne •3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
E-læring på Virk.dk Præsentation på Myndighedsforum
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
V/ Vibeke Mygind Horsens kommunes biblioteker – Ung og digital et tværgående projekt i Horsens kommune
INTRODUKTION. PROGRAM o Hvad er o Hvad kan jeg bruge det til? o Hvordan gør man? o Prøv selv /opgaver o NemID o ”Min side” og ”Post” o Opsamling ?
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Introduktion til informationskampagnen Ved projektleder Xenia Nedergaard Nectar Communication.
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Digital Post – kommunikationen til borgerne
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Alle veje fører til handling Det nye borger.dk Jeanette Leah Vinther Vejle Bibliotek 4. oktober 2012.
It-kompetente borgere. Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer.
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
IT og Telestyrelsens arbejde med offentlige kampagner Initiativtager til kampagnegruppe – både deltagere fra branchen og offentlige institutioner. - Formål.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
OPERATE A/S - SLOTSGADE 2 – 2200 KØBENBHAVN N – TLF – Kampagne om den offentlige rejsesygesikring Odense 11. september 2008.
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder 1.Højre klik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på og læs mere om materialer og initiativer Vi hører gerne fra jer.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter Gå ind på www
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Introduktion til eDag3- kampagnen og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. kampagne og konferencemedarbejder Karina Velling Olesen, IT- og Telestyrelsen

Behovet for en kampagne Forundersøgelse: Andelen af borgere, der anvender nettet er højt, men kun enkelte offentlige selvbetjeningsløsninger har et højt antal aktive digitale brugere. For størstedelen af de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger er anvendelsen meget begrænset. Det er fx kun 7 procent af de samlede antal flytteanmeldelser, der i dag foregår digitalt – selvom løsningen har eksisteret i flere år. 35 procent har angivet, at man ikke er opmærksom på, at man kan henvende sig til det offentlige via nettet. 30 procent af respondenterne benytter sig af internettet, når de skal kontakte det offentlige, mens 17 procent aldrig benytter sig af internettet, når de skal kontakte det offentlige. 47 procent af respondenterne foretrækker generelt at kommunikere med en person, når de henvender sig til det offentlige, hvilket er den hyppigst angivne barriere.

Kampagne i forlængelse af eDag3 I en forlængelse af eDag3 afholdes en fællesoffentlig informationskampagne – eDag3-kampagnen. Baggrund: Anvendelsesgraden og kendskabet til de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger er for lavt, og for mange borgere vælger at henvende sig personligt eller telefonisk. Med kampagnen skal borgerne motiveres til at bruge de digitale løsninger, der giver borgerne en mere fleksibel service – og i visse sammenhænge mulighed for hurtigere afklaring.

Formål med kampagnen 1. Øge kendskab til og anvendelse af de konkrete selvbetjeningsløsninger og borger.dk. 2. Ændre målgruppens holdning til det offentliges digitale selvbetjening i en mere positiv retning. 3. Brande det offentlige som en moderne, digital institution.

Kampagnens målgruppe Kampagnen forventes ikke at flytte de borgere, der slet ikke er internetvante. Derfor er den overordnede målgruppe den brede del af befolkningen, som i forvejen anvender nettet/e- mails/netbank/nethandler. Den primære målgruppe er således: Voksne, der bruger internetbank og er forholdsvis åbne over for brugen af IKT. Alder, ca år.

Én kampagne i to faser - fase 1 Fase 1: Kampagne vedr. NemID – indtil ultimo oktober 2010 Formålet med fase 1 er at: 1.Introducere NemID for borgerne 2.Sikre en problemfri ibrugtagning af NemID 3.Skabe tillid til NemID 4.Motivere borgerne til at sætte kryds ud for den offentlige digitale signatur.

Én kampagne i tre faser - fase 2 Fase 2: En borgerrettet og virksomhedsrettet eDag3-kampagne Formålet med fase 2 er at: 1. Øge kendskab til og anvendelse af de konkrete selvbetjeningsløsninger på borger.dk og Virk.dk 2. Ændre målgruppens holdning til det offentliges digitale selvbetjening i en mere positiv retning 3. Brande det offentlige som en moderne, digital institution.

Medfinansierende partnere Syv partnere: 1.ATP 2.KL 3.SKAT 4.Styrelsen for Bibliotek og Medier 5.Center for Energibesparelser (tidligere Elsparefonden) 6.Center for Borger.dk 7.Økonomistyrelsen

Kampagnens konkrete services 1.ATP: Gå ind på borger.dk og se, hvad du kan forvente at få udbetalt i pension fra ATP 2.KL: Flytteløsningen 3.SKAT: Tastselv Borger – Forskudsopgørelsen: Benyt NemID og ikke TastSelv koden. 4.Styrelsen for Bibliotek og Medier: bibliotek.dk 5.Center for Energibesparelser: Min e-bolig 6.Center for borger.dk: borger.dk og ”Min side” 7.Økonomistyrelsen: ”Post” på borger.dk

Én fælles platform – borger.dk Borger.dk er den adresse/URL, som kampagnen henviser borgerne til. Borger.dk giver borgerne overblik og guider dem til deres handling. På borger.dk ligger partnerforum, hvor der forud for og under kampagnen vil være kampagnematerialer til rådighed (

Markedsføring I samarbejde kommunikations- og holdningsbureauet Public Communications as markedsføres kampagnen ultimo Public varetager den samlede markedsføring af kampagnerne og sikrer derved en samlet identitet til alle kampagner.

Netværk og frontløbere Udover de medfinansierende partnere deltager en række netværk og frontløbere. Via eksisterende netværk (fx biblioteker, kommuner og skattecentre) og en række frontløbere vil vi forsøge at sprede kampagnens budskaber til borgerne. Netværk og frontløbere bidrager ikke økonomisk, men får gratis adgang til skabeloner, annoncer og andet kreativt materiale. Forventes at lave aktiviteter og gøre borgerne opmærksomme på budskabet. Netværkene får stillet materialer til rådighed, bl.a. på partnerforum, og får mulighed for at uddele merchandise, som distribueres via jeres eksisterende kørselsordning. Frontløbere får ikke adgang til merchandise, men påtager sig selv at få udarbejdet materialer på baggrund af skabeloner fra partnerforum. Mulighed for PR-indsats.

Bibliotekernes rolle – betydning for kampagnen Sikre kampagnen den nære kontakt med borgerne Sikre noget rart og velkendt – den personlig kontakt Skal bl.a. udfylde det hul, som massemediekampagnen ikke kan Ambassadører for kampagnens budskaber – distributionskanal.

Kampagnematerialer Fra 1. oktober (på partnerforum) og medio oktober (merchandise): Kampagneguide, herunder designguide Idékatalog Skabeloner til diverse materialer Pressemeddelelser Plakater Flyer Fodnote til s Bolsjer Film til infoskærme Webbanner Screen saver Floor graphics

Workshop i Odense Mandag d. 20. sep. afholder IT- og Telestyrelsen i samarbejde med Public en workshop. Deltagere: Biblioteker, kommuner og skattecentre. Formål: At arbejde videre på et idékatalog og lave en konkret handleplan for deltagelsen i kampagnen. Deltagerantal: Ca. 50 pers.

Tidsplan Workshop i Odense: Mandag den 20. september Materialer til rådighed: På partnerforum fra fredag den 1. oktober Medio oktober: Distribution af kampagne-merchandise November: Massive medieindrykninger i tv og dagblade November-februar: Afvikling af lokale og regionale aktiviteter November-?: PR- og presseindsats

Nyttige links Partnerforum: eDag3:

Kontaktinfo Kampagnemedarbejder Karina Velling Olesen: eller Kampagnemedarbejder Rikke Akselbo Holm: eller