Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

En læseindsats der virker!.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
Hvordan får vi bedre læsere?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Bevidst undervisning i billeder
Faglig læsning Dagsorden
Den oversete lyd - ? Dorthe Carlsen 28. september 2011
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
Kompetencecenter for læsning
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Oplæg - Christinelystskolen den 9. september 2009
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
De sidste undervisningstimer
Kladde til informationsdias
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
Sigrid .
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
Gymnasielektionen screening i dansk
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Faglig læsning 2.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Faglig læsning i fremmedsprogsfagene
Odrbildne - the beginning of a beautiful friendship Pecha Kucha 28. februar 2011.
FC HUSET - et konferencesystem som First Class er li’som et hus, der arbejdes og samarbejdes i. Denne lille Power Point forsøger at beskrive First Class.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Dine karakterer Gives ud fra flere elementer. Hvilket niveau E-F, D eller C (taksonomi) Indhold af det der står skrevet holdt op imod det som der forventes.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
Digital skriftlig- og mundtlighed
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Værkstedsundervisning
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Elever med særlige behov Lidt om allerede installerede hjælpe programmer i windows vista.
Nota Nationalbibliotek NN Nila Korzen. Dagsorden Hvad er Nota og hvem kan blive brugere? Bøgerne Formaterne Særlige services Nærmeste fremtiden Kort introduktion.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Læsning.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Sprogbaseret læring i naturfag
læse- skrivevanskeligheder
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
Hvad er Gør det lettere? Nationalt udviklingsprojekt mellem Gladsaxe og Vejle Bibliotekerne og 8 deltagerbiblioteker + en række samarbejdspartnere, herunder.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

Kompenserende it Dorthe Carlsen 15. september 2011 Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Hvis jeg siger ”kompenserende it”, hvad siger du så? Hurtigskrivning (4 min.) - Viden om og holdninger til…. Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Murerbogen…. Jens har problemer med at læse teksten… Murerbogen…. Jens har problemer med at læse teksten…. - hvad vil det sige at kunne læse en tekst? Hvem har brug for kompenserende it? Hvad kan vi bruge og hvordan? Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Ordblinde oplever deres vanskeligheder med læsning på forskellige måder. Her er én, som kan fortælle så klart om sine oplevelser, at selv gode læsere kan være med. Lars B. fra Horsens fortæller om at læse:   »Det er ligesom at sidde og se på et teaterstykke. Når jeg kan læse ordene, så foregår handlingen oppe på scenen. Men når jeg møder et ord, jeg ikke kan læse, så går lyset ud. Og så sidder jeg bare og ser på en sort kasse. Jeg ved, at ordet er inden i kassen; men jeg kan ikke lukke den op.«   »Hvis det så endelig lykkes at læse ordet, så går kassen op, og jeg ser, hvad ordet betyder. Det står på teaterscenen.«   »Men teaterstykket går i stå. For man skal have alle ordene i en sætning inde i hovedet på én gang. Det er ligesom med en streng på en guitar. Hele strengen skal svinge, for at tonen er rigtig. Det er ikke nok, at bare en lille del svinger – eller at hver del svinger for sig.« (http://laes.hum.ku.dk/danske_publikationer/naar_historien/) Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Opdraget: Kompenserende læsning Mange tekster gøres i dag tilgængelige som digitale tekster. Det betyder, at en lang række kompenserende it-redskaber kan og skal bringes i anvendelse. Men teksternes tilgængelighed kan øges yderligere, fx hvis man inddrager forskellige former for mobilteknologi. Det centrale spørgsmål er: Hvordan kan jeg gennem brug af forskellige digitale læremidler øge teksters tilgængelighed – deres læsbarhed og brugervenlighed og dermed øge motivationen for læsning? Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

EVA: It i folkeskolen (2009) It giver mulighed for let adgang til materiale på flere niveauer og for at understøtte at eleverne kan arbejde på forskellige måder, men det kræver dog stadig forberedelse fra lærerne at udfolde it’s potentiale for undervisningsdifferentiering. Nogle af lærerne fortæller at de finder hjemmesider på forskellige niveauer til eleverne, og andre lærere beskriver at det kræver særlig forberedelse at lægge undervisningen til rette for elever der har en it-rygsæk2. Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Mere arbejde for læreren! Ved at gøre oplæsningsprogrammer med syntetisk tale til et værktøj der er tilgængeligt for alle elever i en klasse, undgås fx en øget stigmatisering af elever med læse- og skrivevanskeligheder fordi eleven ikke i samme grad vil skille sig ud fra den øvrige elevgruppe. På nuværende tidspunkt er det imidlertid kun få af de deltagende skoler der har praktiske erfaringer med at anvende programmer til at understøtte syntetisk tale inden for det almenpædagogiske område. >> Hvad er jeres HOLDNING til brug af kompenserende it? Ingen quick-fix! Mere arbejde for læreren! Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Dysleksi (ordblindhed) – funktionel analfabet – hvad er hvad? Ordblindhed (dysleksi) er store vanskeligheder med at lære at læse og skrive, som beror på vanskeligheder med at forbinde bogstaver og bogstavfølger med sproglyde og lydfølger. (Center for læseforskning, KUA) Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Hvad er læsevanskeligheder? Den funktionelle læsefærdighed er forholdet mellem læsefærdigheden og kravet til den: Funktionel læsefærdighed = læsefærdighed / læsekrav. Carsten Elbro: Læsevanskeligheder s. 25-28.

Læsning = a*f*m Læsning er lig med afkodning gange forståelse gange motivation Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Linnea Ehri 1995

Læremiddellandskabet – kompenserende læremidler (side 91) Kompenserende læremidler har overordnet set tre kompenserende funktioner: Læseteknologier, der støtter læsning Medieringsteknologier, der støtter mediering af tekster Skriveteknologier, der støtter produktion af tekst (skrift, lyd, billeder osv.) Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Læreren kan forberede elevens læsning: hvad emnet/kapitlet/afsnittet omfatter og ikke omfatter hvilke elementer emnet består af og sammenhængen mellem dem hvordan bogen har tænkt sig at præsentere disse elementer hvordan man nemmest finder bestemte informationer i kapitlet.

Taksonomi, struktur og metatekst I mange af de læremidler vi har undersøgt, er detet problem, at indledningerne ikke i tilstrækkelig grad skaber et overblik. Læremidlerne kunne med fordel have hyppige indledende afsnit og opsamlende afsnit som skal samle op på og strukturere stoffet for læseren. - Når lærebogen ikke har det, kan (!) læreren udarbejde sådanne indledninger…

Multimodale tekster – læg en læsesti! Teorierne om multimodalitet ser på samspillet mellem repræsentationsformer. Når vi taler om repræsentationsformer, så taler vi om de måder, hvorpå vi normalt repræsenterer noget. Eksempler på repræsentationsformer: kropssprog, lyd, layout, billede, ord, farver og typografi. Fælles for repræsentationsformerne er, at de kan og gør forskellige ting. De har forskellige fordele og forskellige begrænsninger. Vi siger, at repræsentationsformerne har forskellig affordans. Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Tekst og billede siger det samme Tekst og billede supplerer hinanden Tekst og billede modsiger hinanden Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Eksplicit informationslænkning i teksten (fx Se figur 4. 11) Eksplicit informationslænkning i teksten (fx Se figur 4.11)? Læseforståelsen støttes, hvis læseren får visuel støtte af figuren på det rigtige tidspunkt. Grafiske repræsentationer skal som regel forsynes med specificerende metatekst. Det er også vigtigt at sikre, at læseren overhovedet læser og forstår figuren. Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Læseforståelsesstrategier – eksplicit undervisning Konkret og direkte undervisning, hvor læreren forklarer og demonstrerer effektive læsestrategier og hvordan de virker. Målet er at rette elevernes opmærksomhed mod hvad de selv kan gøre for at forstå den tekst de læser få øje på sig selv som læsere. Strategier før, under og efter læsning (Arnbak. Faglig læsning. 2003. Se også Læs på. Læs med.) Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Lav dine egne mobisticks: Se også http://rhachmann.wordpress.com/2011/09/01/mobisticks-et-hit-blandt-undervisere/ - Sådan gør du  Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017

Ressourcer: It i folkeskolen. EVA. 2009 http://www.mobisticks.blogspot.com/ - blog om erfaringer med brug af mobisticks http://www.mobisticks.dk/ - her kan du selv producere mobisticks (eller dine elever kan ) http://www.scandis.dk/ - it-rygsæk-programmer (intro-vidoer) http://www.mikrov.dk/Produktpakker/It-rygs%C3%A6kken/It-rygs%C3%A6kken.aspx – mikroværkstedets it-rygsæk-produkter (introer) NOTA (http://www.nota.nu/) - Nota – Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder – er en statsinstitution under Kulturministeriet, der understøtter læsning hos ældre, børn og unge i skolealderen, voksne erhvervsaktive og voksne under uddannelse jf. lov om biblioteksvirksomhed. Nota producerer og formidler digitalt materiale med hjemmel i ophavsretslovens § 17 og med baggrund i aftaler med rettighedshavere. Produktionen består af bøger, tidsskrifter, aviser og noder i tekst, lyd, punkt og online. www.dvo.dk – Dansk videncenter for Ordblindhed www.hmi.dk – Hjælpemiddelinstituttet www.nvl.dk http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Forelaesere/E/Elisabeth_Arnbak.htm - forelæsning om fordelene ved at hjælpe voksne med læsevanskeligheder Den lyttende læser. UVM. 2009. Inspiration til integration af it for læseusikre elevere på mellemtrinnet (http://pub.uvm.dk/2009/lyttendelaeser/1_indledning.html) Viden om læsning 7, Nationalt Videncenter for Læsning (2010) – om multimodalitet Hansen, Jens Jørgen. Læremiddellandskabet. 2010 Univeristy College Syddanmark, 6. april 2017