Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det Gode Møde.
Advertisements

OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Roskilde Handelsskoles APV-procedure
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Psykoedukation til unge i OPUS
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Analyse- og udviklingsmodel
GOD SKOLE SUNDHEDSPROFIL
Strategisk planlægger Mette Nedergaard Gladsaxe Kommune
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Projektarbejde – fra en positiv indgangsvinkel Reaktiv - proaktiv.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
DUBU oplæg til Interessentanalyse Kommunikationsplan
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Introduktion til Det Praktiske Projekt
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvad sker der når vi samskaber, eller samarbejde på tværs? Gruppedynamikkens påvirkning Manon de Jongh, 2014.
Kritiske succesfaktorer
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Gud er imødekommende Guds arme er altid åbne.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
SundhedsFagligt Indhold SFI gruppen.  Mange klinikere, fagligt forum, ikke alle føler sig forpligtet af beslutninger man er med til at tage  Styregruppe.
HR Løn og Personale Niels Jørgen Andersen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Tolkning Ghazwa Alameri.
Randers, Viborg og Vildbjerg Hvordan opnås den optimale maskinstrategi? Af Maskin og Teknikrådgiver Flemming Hedegaard BYGGERI & TEKNIK I/S.
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Ekspertvurdering Ekspertvurdering / Heuristisk evaluering
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Konflikter og kommunikation
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Velkommen – HEMA & DFF – møde 2
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Stresshåndteringsgruppe
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Metoden fælles beslutningstagning
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
Indflydelse & interessevaretagelse
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Gode råd om ... Referatskrivningen
Den gyldne balance … Hvad gør vi for dem? Hvad gør de for os?
Aktiviteter i en forhandlingsproces
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig – ikke vigtig –Prioriter punkterne –Komplekse punkter –Jo vigtigere, jo færre punkter –Gem ikke informationer –Tidsfaktoren –Punkter, hvor enkelte deltagere har specielle interesser –Positive punkter Lederen skal overveje sin egen rolle på mødet

Forhandlingen afgøres ofte i forberedelsen –Situationsanalyse Hvad er vores problem/behov? Hvad er modpartens problem/behov? Betyder tidsfaktoren noget –For hvem og hvor alvorligt er det –Prognose Hvad sker der, hvis der ikke opnås enighed? Hvilke ulemper og evt. fordele kommer der af ingen aftale?

Strategi for forhandling –Hvordan skal forhandlingerne gennemføres? –Hvem skal gøre hvad, hvornår, hvordan? –Prioritering af mål – og præsentationsovervejelse Hvad skal gennemføres? Hvad bør gennemføres? Hvad kan ofres undervejs?

Gennemførelse kan inddeles i følgende faser: –Indledning –Selve forhandlingen Undlad definitive svar som ”aldrig eller umuligt” –Forslag og aftale Vær forsigtig med provokation og sarkasme –Afslutning Sikker enighed – undgå uklarhed Sikker at alle føler sig som vindere (win-win)