Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indflydelse & interessevaretagelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indflydelse & interessevaretagelse"— Præsentationens transcript:

1 Indflydelse & interessevaretagelse
TR-kursus Modul 1A Indflydelse & interessevaretagelse Uddannelsesforbundet

2 Indflydelse og interessevaretagelse
Gruppearbejde om hjemmeopgaven Oplæg om TR’s rolle og interessevaretagelse Gruppearbejde om nye initiativer på egen skoler Uddannelsesforbundet

3 Hjemmeopgaven - TR refleksioner om forventninger
Find sammen i grupper af 3 personer Et spørgsmål ad gangen - En taler og to lytter. Hvad forventer dine kolleger? 1 min. Hvad forventer arbejdspladsen? 1 min. Hvad forventer Uddannelsesforbundet? 1 min. Hvad forventer du selv? 1 min. Bliv i 3-mandspupperne og tal sammen om hvad der fylder mest lige nu – 10 min. TR position Uddannelsesforbundet

4 Den 1. aftale om tillidsrepræsentanter inden for jernindustrien fra 1900
Saavel for Arbejdsgiverne som for Arbejderne er det af den største Betydning, at den danske Jernindustri udvikler sig paa en sund og rolig Maade, saa at den kan hævde sin Plads over for den udenlandske Konkurrence saavel her i Landet som paa fremmede Markeder, og i Erkendelse af, at dette Maal bedst naas ved loyalt Samarbejde mellem begge Parter, saa at ikke tilfældige Aarsager frembringer Standsning i Driften eller på anden Maade indvirker forstyrrende på denne Uddannelsesforbundet

5 Formålet med oprindelige TR-rolle
Fra ledelsesside: Bidrage til at sikre fredelige forhold på arbejdspladsen Fra lønmodtagerside: Talsmand for kollegerne Frontkæmper for at opnå aftalerettigheder og sikre gode vilkår for kolleger Uddannelsesforbundet

6 Udvikling af TR-rollen i store træk
Fra frontkæmper til proceskonsulent I fællesskab med ledelsen rammesættende for den gode udvikling på arbejdspladsen (kompetenceudvikling, det psykiske arbejdsmiljø mv.) TR skal være lydhør og talsmand for kollegernes interesser og synspunkter TR skal være sparringspartner for ledelsen Uddannelsesforbundet

7 Ændret medarbejderrolle
Forskellige opfattelser af lærerrollen Den Professionelle : Lønmodtageren: - Ønsker indflydelse og - Det er ledelsens ansvar at ansvar prioritere - Fokus opgaveløsningen i - Fokus på egen opgaveløsning i bred forstand - Er optaget af kvaliteten i - Ledelsen får den kvalitet, opgaveløsningen man vil betale for - Kompetenceudvikling er - Ledelsen må fastlægge den væsentlig nødvendige komp.udvikling - Medarbejderne ønsker indflydelse - Lønmodtagerne blander sig på skolens mål og strategi ikke i skolens prioriteringer Uddannelsesforbundet

8 Hvorfor medarbejderinddragelse?
Fordele for skolen Fordele for medarbejderne Større engagement Højere produktivitet Bedre kvalitet Mindre fravær Større loyalitet Omstillingsparathed Mere udfordrende og afvekslende arbejde Mindre belastende arbejde Friere arbejdstider Højere løn Kompetenceudvikling Uddannelsesforbundet

9 Medarbejderinddragelse
Plus-sum Nul-sum Minus-sum Ledelses- retten Ledelses-retten Ledelses-retten Deltagelse Kollektive aftaler Kollektive aftaler Konflikt Konflikt Konflikt Uddannelsesforbundet

10 TR’s roller - TR’s opgaver
TR skal fremme og vedligeholde gode og rolige arbejdsforhold TR er bindeled mellem ledelse og medarbejdere. TR er talsmand for kollegerne TR er bindeled til Uddannelsesforbundet TR’s forhandlingsopgaver: Den lokale løndannelse Arbejdstidsaftaler – ex. flekstid Aftaler om senior- og fratrædelsesordninger Aftaler om ansættelser i henhold til det sociale kapitel Fratrædelsesaftaler Uddannelsesforbundet

11 TR’s roller - TR’s opgaver
TR giver individuel støtte ved: Nyansættelser Sygesamtaler Tjenstlige samtaler Afskedigelser Den vanskelige samtale med en kollega Overgang til nye vilkår og regler TR’s samarbejdsopgaver: Gennem SU/MIO Planer for kompetenceudvikling Evt. i skolens bestyrelse Gensidig orientering og uformelt samarbejde med ledelsen Uddannelsesforbundet

12 Interessevaretagelse - Mandat og opbakning
TR’s styrke afhænger af mandatet fra medlemmerne. Et stærkt mandat betyder en stærk TR og dermed en kollektiv optræden Jo flere medlemmer, jo stærkere mandat. Derfor er hvervning væsentligt. Tal med nye kolleger, så hurtigt som muligt. Inddrag kolleger mest muligt både. Forsøg at formulere bud på løsninger i fællesskab. Prioriter klub-/foreningsarbejdet Uddannelsesforbundet

13 Interessevaretagelse - Metode til afklaring af mandat
Start med dig selv. Hvad mener du, hvad mener ledelsen, hvilke interesser er i spil Sæt gang i baglandet. Sæt overvejelserne i gang, indhent evt. ideer Arranger et klubmøde. Præciser at et mandat skal opnås Interview-fase. Spørg ind til interesser ikke standpunkter, lyt efter enighed Ide-fase. Mindre grupper, udforsk og lyt til ideer. Saml alt hvad der er enighed om. Handels-fase. Opstil byttehandler. Når alle får noget, er opbakningen større. Prioritering og aftaler. Hvad er aftalt, hvem gør hvad hvornår. Informer løbende og i forhold til de aftaler I har indgået Uddannelsesforbundet

14 Interessevaretagelse - Eksempelvis i en forandringsproces
At varetage kollegernes interesser Stil spørgsmål til ledelsen Omsæt ledelsens informationer til konkrete situationer og spørg igen Kræv at ledelsen informerer Overvej hvad der er din opgave at informere om Informer og rådgiv kolleger Fortæl også om det, der ikke er afklaret Værn om gældende regler Aftaler/forståelser i strid med reglerne kan forfølges fagretligt Uddannelsesforbundet

15 Interessevaretagelse - Årsager til bekymringer
Personlige bekymringer, hvor der skal gøres op med vaner, rolle- og arbejdsmønstre og faste normer Konsekvensbekymringer, hvor der er risiko for tab af status, privilegier og indtægt Informationsbekymringer, hvor mangelfuld information med uklare mål kan betyde misforståelser og negative reaktioner Implementeringsbekymringer, hvor kollegaer kan være bange for om eksisterende kompetencer rækker Samarbejdsbekymringer, hvor samarbejde med nye folk med andre kompetencer skaber usikkerhed

16 Indflydelse - Netværk og redskaber
Ledelsen – modpart og samarbejdspart Foreningen/klubben Netværk – interne og eksterne Sektionsbestyrelser, regionale netværk osv. Hovedbestyrelse Andet………… Uddannelsesforbundet

17 Nye initiativer? Overvej (5 minutter)om du vil tage nye initiativer med henblik på at indfri egne, medlemmers og/eller ledelsens forventninger. TR position Uddannelsesforbundet

18 TR position Nye initiativer? Find sammen i grupper af 3 personer
Et spørgsmål ad gangen - En taler og to lytter. Vil du tage initiativer med henblik på at indfri: Dine kollegers forventninger? 1 min Ledelsens forventninger? 1 min Egne forventninger? 1 min. Bliv i 3-mandspupperne og forsøg at kvalificere hinandens forslag. Ca. 5 min pr. deltager TR position Uddannelsesforbundet


Download ppt "Indflydelse & interessevaretagelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google