NLS Sommarkurs Laugarvatn, Island 6. júlí 2000 Lad os fiske kundskab i nettet Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder: Islands Pædagogiske Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I forbindelse med integration af it i matematik Steen Groðe.
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
fra klasseværelse til cyberspace
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Matematik er det nye sort!
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
The IPC experience. IPC/Long Courses Enrollment and Distribution of IPC Students,
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Integration til portalen og andre systemer Hvordan får vi økonomien til at hænge sammen med det ny setup? Hvad koster det og hvordan kan vi købe ind på.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
TEMA Deltagerforudsætninger & Læringsstile
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
PSS-Promoting Social Skills
Kommunikation / it.
Kultur i organisationer
Kilde: Magasinet ”The Economist”s liste over e-readiness, 2006 Danmark er nr. 1 inden for ”e-readiness” - foran USA Brug af internet som motor for økonomisk.
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
Livets Ord Februar 2010 “Jeg er døren. Den, der går igennem mig, skal blive frelst; han skal gå ind og gå ud og finde græsgange” (Joh 10,9).
Plan for start på datalogi, DØK 2. år 1. Datalogi kick-off. Præsentation af lærere og instruktorer (Niels, Jacob, Christian, Jesper, Lars & Sine). Niels:
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Forskningsperspektiver på læremidler
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
6. juli 2001 Lad os fiske kundskab i nettet Presentation af BarnUng – et Internetprojekt med børne- og ungdomslitteratur i Islands Pædagogiske Universtiet.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
5/6 klasse Dagbog for lejrskole til Bornholm
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Michael Hald Konsulent, KL
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Learning Intelligence v. Bettina Lundgaard, KMD. Learning Intelligence Teknologi til at opsamle og analysere undervisnings- og evalueringsdata, der giver.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Lærerprofessionen.
Fra vejledning til biologi c
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
Det virtuelle i realiteten ~ det reelle i virtualiteten 1 Historien bag det virtuelle gymnasium Historien bag det virtuelle på Statsskolen 1.Integration.
Årsplan – en kort en lang
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Planlægning, proces og evaluering
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Menneske og maskine Medier og Kommunikation, F2005.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Tidlig sprogstart i skolen- oplæg ved bogreception d. 14./
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Digital forandringsledelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

NLS Sommarkurs Laugarvatn, Island 6. júlí 2000 Lad os fiske kundskab i nettet Þuríður Jóhannsdóttir, projektleder: Islands Pædagogiske Universitet

Et experimental-projekt Projekt med støtte fra Islands Forskningsråd som en del af et tiltag for at opfodre til øget brug af IKT i Island 1.Design og evaluation af en kurs i børne- og ungdomslitteratur for fjernunder-visningen i Islands Pædagogiske Universitet. –Formål: at bruge Internettets muligheder i fjernundervisningen i KHÍ

2. En væv om børne- og ungdomslitteratur Væven er et forsøg til at bygge op rigelige studie- omgivelser (a rich educational environment) i børne- og ungdomslitteratur på islandsk for studenter i fjernundervisning Samtidigt tænkt som en almænd informationskilde om børne- og ungdomslitteratur for lærere, elever og måske også forældre Støtte islandsk børne- og ungdomslitteratur i en kulturel forandringsperiode

...en væv om børne- og ungdomslitteratur Meningen er at væven skal stadigvæk vokse ved framlæg fra studenter og lærere i det Pædagogiske Universitet i samarbejde med forfattere og forlag Den er tænkt som samarbejdsplads hvor skolene og Universitetet vil kunne bygge op en kundskabskilde på området børne- og ungdomslitteratur og litteraturpædagogik

Marchall Mcluhan: The Medium is the Massage 1967 “The alphabet and print technology fostered and encouraged a fragmenting process, a process of specialism and of detachment. Electric technology fosters and encourages unification and involvement. It is impossible to understand social and cultural changes without a knowledge of the workings of media”

At forstå Internet som et medium En ny infrastruktur i kundskabsformidlingen En revolution som kan sammenlignes med trykeriets opkomst –et led i teknisk fremstilling af kulturarvet Adgang til kundskab Et værktøj til kommunikation Et sted for publikation av kundskab Den internationale karakter av mediet spiller en vigtig rolle

Internet har mulighed for at påvirke demokratiet Flere mennesker har mulighed for at få adgang til vigtige resurser til uddannelse Flere mennseker har mulighed for at deltage i opbygning av kulturarvet Forudsætingen er: at kunne læse og skrive på Internet –(Andre siger at Internet er anarkismens værktøj ! )

Hvorfor vil edb + Internet sandsynligvis ændre mere i skolen end tekniken har gjort hidtil? Et værktøj som eleven/studenten kan bruge for sine studier –For at få fat i information/kundskab –For at bearbejde information/kundskab –For at kommunikere og samarbejde uafhængigt af geografisk afstand (og måske sosialt) –Til publikation av den kundskab som hun/han har bygget op ved sine studier

Forudsætning for forandring? Tekniken er hidtil blevet brugt af læreren som hjælpemiddel til overføring af kundskab. –Hvis tekniken fortsat bliver brugt på den måde er det så sandsynligt at computeren og Internettet forandret noget ? –Er det en forudsætning for forandring at vægten flyttes fra undervisning til læring? –Vil vi lærere ta den risk at tabe vores autoritet?

Post-modernimsmen “ Efter at de store narrativiteter (big narratives) har collapseret har vi ingen på forhånd givne mål som fortæller os hvad vi skal gøre, men må selv skabe indhold, mening og mål i vores liv “ (Sigríður Þorgeirsdóttir 1998) –Forholdet til kundskaben har forandret sig –Kundskaben er ikke længere en sikker realitet men afhænging og foranderlig –Epistemologien er t. ex. påvirket af kaos-teorierne og konstruktivismen –En slig situation må modarbejde top-down målsætnings-pædagogiken i læseplanene

Internettets påvirkning på unddannelse og skole En ny indre struktur i skolen Læseplaner som bygger på en ny ideologi Læreruddannelsen må forændres Evaluering av studenter/studie-resultat må ændres Nærmere kontakt mellem universiteterne og grund-uddannelsen Se McClintock, ademie3000/index.htmlSe McClintock, ademie3000/index.html

Paradigmer/traditioner i brug af edb i undannelsen CAI – Computer Assisted Instruction ITS – Intelligent Tutoring Systems Logo as latin – Simon Papert CSCL – computer supported collaborative learning htmlhttp:// html

Olige synspunkter på hvilket sæt man vil bruge Internet Til publikation af parat lærestof A course on reading A European project, Socrates ODL: Guðmundur Kristmundsson, Karl Jeppesen...m.fl.A course on reading Dansk Læsestof i geografiLæsestof i geografi –Ikke på forhånd parat process som eleven skal igennem– mange mulighender for gennemgang –kaotisk – som et mini Internet? –Bruger internationale lænker –Bygger på sosial-konstruktivism - eleven er beregnet til at bygge op sin egen kundskab på sig egen vej igennem lærematerialet på væven.

Olige synspunkter på hvilket sæt man vil bruge Internet Til nødvændig kommunikation, information og publikation af studentenes opgaver mens kurset pågår - eksempler fra lærerudanningen: –Manfred Lemke KHÍ,Manfred Lemke –Betty Collis TwenteBetty Collis For at bygge op kundskab i samarbejde med elever/studenter og publiserse den for den dæste gruppe studenter og andre interesserede på det pågældene kundskabsområde. (BarnUng - Þuríður og Torfi)BarnUng

CSCL - Computer supported collaborative learning bygger på: –socio-cultural theories (Vygotsky) –situated learning (Jean Lave) –distributed intelligence/cognition –social constructivism At bruge CSCL som et paradigm i IKT i uddannelsen

Udvikling af ny design Et eksempel på hvordan man kan lave kurs hvor man integrerer brug af Internet og fag (børne- og ungdomslitteratur) Interessant at arbejde samtidigt med print- medierne og de elektroniske medier; Internet Vigtigt at yde samtidigt læsefærdighed med traditionel tekst og det at kunne “læse” og udtrykke sig i multimedia og hypertext-omgivelser Arbejde med de to mediers intertekstualitet i stedet for at stille de to medier op som konkurrenter

Three core principles for effective use of the web for learning Provide access to rich sources of information Encourage meaningful interactions with the content Bring people together to challenge, support, or respond to each other (Greeno 1998) Se: Brent Wilson: ng.html ng.html

Design af rigelige studie-omgivelser i sosial-construktivistisk ånd Målet med studierne er at studenterne skal bygge op kundskab på væven hypotheser: –vigtigt for studenterne (lærere) at deltage i opbygning af kundskab –en web med fag-relatert materiale vil opfodre til “enculturation” af studenterne ind i fagets kultur (situated-learning theorier)

hypotheser … –vigtigt for studenterne (lærere) at vælge sine egne veje i sine studier (differentiering) –Vigtigt at bygge op en “studie-kultur” på Internet ved at lægge vægt på meningsfuld kommunikation og samarbejde –Den sosial-konstruktiviske ideologi er passende når det gælder læring på Internet

Hvordan gik ? Produktene som studenterne publiserede på væven er af god kvalitet – et vigtigt inlæg i vores kundskabskilde – se Nogle af studenterne syntes de ikke fik det som de havde håbet ud af kurset –at de ikke fik undervisning i litteratur –at tekniken var for påtrængende Studenterne syntes ikke om, selv at bestemme hvad de skulle lære – sætte sine egne mål med studierne Læreren var skuffet over mangel på respons og kommunikation studenterne imellem (challenge, support, or respond)

Eftertanker Hvor lang tid tar det at forandre folks meninger om hvad en skole og hvad en uddannelse skal være? Hvornår er eleverne/studenterne parate til at tage ansvar for sig egen læring? Hvornår er lærerne parate til at gi dem lov til det? Hvilken påvirkning har kvalitets-styringens målestokker på læreres vilje til at prøve nye metoder?