Grundlæggende regnskabsforståelse Brian Nielsen 06-04-2017 Grundlæggende regnskabsforståelse Økonomistyring og budgettering Erhvervsøkonomi 2006/07
Virksomheden Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 12
Hvad vil virksomheden?
Hvis mål?
Koalitionsmodellen
Hvad er økonomistyring? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 21
Den rationelle beslutningsproces Modellen har generel gyldighed, men det er væsentligt at huske iterativiteten (flere gennemløb med tilbagekobling) Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering Systime Academic, side 22
Målsætningsproblemet Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 24
Handlingsprogrammet Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 28
SWOT I Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 28
Hvorfor udgangspunkt?
SWOT-analyse II
Porters 5 forces M.Porter’s 5 forces – branchestrukturmodel (Kilde: M. Porter, Competitive Advantage, p. 5)
Hvad skal vi så styre? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 30
Taktisk styring 0-1 år
Centrale styringsopgaver Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 33
Hvorfor planlægge – det holder jo ikke alligevel?????? Hvorfor budget? Hvorfor arbejdsinstrukser? Hvorfor ISO9000?
Blandt andet fordi? Inddragelse af specialister Tid til refleksion Ensartet kvalitet kræver ensartet behandling???? Hurtig ekspedition af daglige opgaver
Operative handlinger Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 34
Hvordan gik det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 36
Hvem kan lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 38
Hvad kan vi lære af det? Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 39
Balanced Scorecard Objectives Measures Targets Initiatives Økonomiske og finansielle resultater Kunderelationer / -loyalitet Interne nøglekompetencer Kompetence og udviklingsevne Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 46
Finansielle fokusområder Indtjeningens udvikling og fordeling på produkter og segmenter Omkostningsstyring / produktivitetsforbedring Kapacitetsudnyttelse / investeringsstrategi
Kundefokusområder Markedsandel / kundeandel Genkøbstilbøjelighed Akkvisition (tiltrækning af nye kunder) Ambassadøreffekt Kundetilfredshed Kundelønsomhed
Procesfokusområder Gennemløbstid Ressourceforbrug Kvalitet (fx defektrater, spildprocent m.v.)
Fokusområder inden for kompetence og udviklingsevne Medarbejderloyalitet Medarbejdertilfredshed Medarbejderproduktivitet (fx indtjening pr. medarbejder) Organisationsklimaet (innovationsevne, ledelseskvalitet, holdninger / værdier mv)
Formål med Balanced Scorecard Etablering af fremadrettet sammenhængende system bestående af: Mål Aktiviteter Opfølgning Finansielle og nonfinansielle Early warning system
Betingelser for BSC Virksomheden er en selvstændig forretningsenhed – har en selvstændig vision og strategi Virksomheden har egne kunder Virksomheden kan selvstændigt kontrollere nøgleprocesser Virksomheden har egne medarbejdere Virksomheden kan selvstændigt fastlægge personalepolitik, belønningssystemer, uddannelses- / udviklingsaktiviteter mv
Økonomistruktur Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 52
Controllerens organisation Kilde: Jens Ocksen Jensen: Økonomistyring og budgettering, Systime Academic, side 40
Omsætning ~ Omkostninger
Budgetter
Likviditetsbudet - beholdning
Likviditetsbudget - eksempel
Omsætning ~ Omkostninger
Budgetter
Likviditetsbudet - beholdning
Likviditetsbudget - eksempel