Selvskader & selvmordsadfærd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
WHO`s definition af selvmord
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
UNGES SELVSKADENDE ADFÆRD
Inddrag nu Kick-off møde
Rehabiliteringscenter for etniske kvinder i Danmark  Etableret som 4 årigt forsøgsprojekt i 2004  Finansieret af SATS puljen- statsmidler  Evalueret.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Præsentation af mig selv
Oplæg – oktober 2013 V/ Cecilie Fabricius og Allan Skoropa Livslinien
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Center for Selvmordsforskning Travellers I de gymnasiale uddannelser på Fyn (Støttet af Velfærdsministeriet)
Psykoedukation til unge i OPUS
Seminar med Finn Skårderud 3. November 2008 Unge der skader sig selv – unge der laver selvmordsforsøg. Hvordan hjælper vi bedst – gennem forebyggelse og.
Center for Selvmordsforskning1 Kommunepakke Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge – Vejledning til personale i socialsektoren Hvordan sikres.
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Verdensdagen for selvmordsforebyggelse 10 september 2013
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Sygeplejerskeuddannelsen
- støttet af Egmont Fonden
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Livsmod Et struktureret netværk i Nordsjælland
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Livsmod Selvmordsforebyggende indsats
Stress En folkesygdom?.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder Etnisk Ung LOKK.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Velkommen til SSP-aften om unge, alkohol og festmiljø i Allerød.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.
Hver 5. ung – eller unge – på kanten Kollektivt ansvar?
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Selvskader & selvmordsadfærd Livsmod Et struktureret netværk i Nordsjælland Selvskader & selvmordsadfærd Gribskov Kommune 24. september 2008

Hvem er Gert Jessen? Medgrundlægger af Center for Selvmordsforskning, Livslinien, European Network for Suicidology, VHR Gruppen, GJ Consult & Wise Mind Editor på de internationale tidsskrifter Crisis & Archives of Suicide Research Medlem af International Academy for Suicide Research & International Association of Suicide Prevention Bestyrelsesposter i private & offentlige organisationer, f.eks. Diplomuddannelsen i Vejledning, Magisterforeningen, Koloni, Wise Mind Selvstændig konsulent Producent af undervisningsmaterialer (bøger, film, artikler) Organisations-, ledelses- og kompetenceudvikling Undervisning Udvikler for Center for Frivilligt Socialt Arbejde, kommuner, organisationer mfl. Projektleder på Livsmod (www.livsmod.net), Ældres Livsmod, Netværk om Ensomhed mfl. Kompetenceområder Selvmordsadfærd, selvskader, ludomani, afhængighed, ensomhed, kommunikation, organisering, ledelse, projektstyring, HR Gert Jessen, 50 år Magister i Nordisk Sprog & Litteratur ErhvervsDiplomLeder 20 år i suicidologi

Forankre & styrke indsats for børn & unge i kommunalt regi Livsmods formål Forankre & styrke indsats for børn & unge i kommunalt regi Målgruppen er børn & unge under 18 år med selvskadende handlinger, selvmordstanker og selvmordsforsøg som er pårørende til eller efterladte efter selvmordsadfærd der ikke har et psykiatrisk behandlingsbehov Gennem akuttilbud • hurtigt tilbud i kommunerne behandlingstilbud forebyggelsesindsats samarbejde med de Nordsjællandske Hospitaler

Livsmods forudsætninger 1) Ledelsesmæssig forankring i kommunerne / hospital & 2) Fælles mål & vision • platform • tovholder Desuden 3) Lokal & regional tværfaglig forankring 4) Respekt for alles autonomi 5) Behov for kompetenceudvikling findes i dialog 6) Ejerskab motiveres i alle led (”What’s in it for me?”) 7) Fælles styregruppe

Livsmods hjemmeside www.livsmod.net www.livsmod.net indeholder blandt andet Kontaktdata på alle nøglepersoner Temadage • materialer mm. Konferencer, litteratur og aktiviteter Links • fagrelevante henvisninger, guides ol. Over 200 unikke brugere (fagpersoner) Personligt log in med password Løbende nyhedsbreve, opdatering og support

Livsmod • en struktureret netværksmodel Egedal Allerød Hørsholm Furesø Hospitals- afdelinger Livsmod nøglepersoner Rudersdal Frederikssund Halsnæs Fredensborg Gribskov Helsingør Hillerød

Aktiviteter • eksempler på temadage 2007 - 2008 Selvskader · cutting Behandling (evidensbaseret behandlingsdesign) Behandlingskæder (skole/hjem - kommune - hospital mfl.) Frontpersonalets rolle Børn & unge som pårørende og efterladte Dialektisk Adfærdsterapi ved selvskader Seminar med den norske psykiater Finn Skåderud Assessment, screening, vurdering

Kontinuerlig opkvalificering i netværket Den, der tror sig færdiguddannet, er mere færdig end uddannet

Livsmods arbejdsområder Forebyggelse Selvskader Hospitalsregi Kommunalt regi Selvmordsforsøg Behandling

Psykiatrisk skadestue Udskrivning ? Behandlingskæde • Den almindelige procedure ved (kendt) selvmordsforsøg Hjemmet Skole Opholdssted Skadestue Akut modtageafdeling Psykiatrisk skadestue Udskrivning ? Indlæggelse Behandling Psykiatrisk tilsyn Henvisning til Livsmod Allerød Egedal Fredensborg Frederikssund Furesø Gribskov Halsnæs Helsingør Hillerød Hørsholm Rudersdal Børne- ungdomspsykiatrisk behandling ? GR 31.OKT 2007

Eksempel • Behandlingsforløb i kommunerne Den første samtale Den unges sikkerhed Den unge med forældre/omsorgsperson Gennemgå selvmordsforsøget Vurdere selvmordsrisiko Få kendskab til mestringsstrategier Kriseintervention Livskontrakt Konkrete aftaler De næste samtaler Fokus på ændring af livssituation Skole- og uddannelsessituation Venner og netværk Aktivere forældres omsorg og støtte Vurdere behov for videre behandling

Selvmordsforsøg En handling uden dødelig udgang, hvor en person med vilje indtager en overdosis medicin eller lignende - eller udviser anden ikke-vanemæssig adfærd, der vil volde skade, hvis andre ikke griber ind, og hvor hensigten har været at fremme personens ønskede forandringer via handlingens forventede konsekvenser.

Selvskader Selvtilføjet skade er en bevidst handling, der gør fysisk skade på egen krop. Skaden påføres af individet selv uden hjælp fra andre Skaderne er så alvorlige, at de resulterer i beskadigelse af væv (f.eks. ar) Udenfor definitionen er handlinger, der er begået med intention om selvmord - eller som f.eks. er ledsaget af seksuel ophidselse

Oplevelse af at være fanget i en uløselig situation ’Cry of pain’ Oplevelse af at være fanget i en uløselig situation Oplevelse af at være lammet - uden muligheder for at handle Tilstanden er karakteriseret ved uheldig selvtilstrækkelighed - afskåret fra kontakt Mangler intention om kommunikation - er fanget i sin egen ’osteklokke’ Ed Sneidman

”Har du nogensinde skadet dig selv med vilje?” Omfang I en dansk undersøgelse af over 3.000 unge under uddannelse svarede 15 % JA til: ”Har du nogensinde skadet dig selv med vilje?” Jessen et al 1996 I den vestlige verden har 10-15 % af de studerende ind imellem selvskadende adfærd Ross & Heath 2002

Kort pause 

Selvskadernes effekt Følelsestilstand Før selvskade Efter selvskade Vrede mod andre 56% 2% Vred mod sig selv 35% 5% Frygt 38% 11% Tomhed 40% 9% Såret 42% Ensomhed 34% 8% Lettelse 68% Ked af det 30% Skam 13% 28%

Selvskade = Selvmedicinering Selvskader skaber afhængighed Selvskade = Selvmedicinering

Afhængighed Ensomheds- følelse Kriseoplevelse En ond cirkel Cutting, spil, mad mm. Ensomheds- følelse Kriseoplevelse

Afhængighedens følgesvende Eksistentiel Emotionel Når vi oplever meningsløsheden Hvad er meningen og hvorfor netop mig? Når vi er oplever at være alene med vores følelser Kun jeg har det sådan - og ingen andre Ensomhed Social Når der ikke er nogen nære relationer Jeg har kun mig selv

Selvskader og alternativer Hvad kan udløse din selvskadende adfærd? (Situationer, følelser, oplevelser, tanker, mennesker, musik …) Hvad kunne du gøre i stedet for? (Ringe til en veninde, høre musik, løbe en tur, spise chokolade, tage et varmt bad …) Hvad har før virket i stedet for din selvskade? Skriv det ned (husk det - hæng det op) Få (mere) professionel hjælp

Eksempler på almindelige risikotegn Isolerer sig i forhold til lærere og kammerater Kan være appellerende på en ’passiv’ måde Kan udtrykke håbløshed: “Alt er bare helt umuligt”, “Det vil aldrig blive bedre”, ”Det vil altid være sådan” Kan være selvdestruktiv på forskellige måder: Snitte eller brænde sig selv, drikke uhæmmet, fysisk ligeglad ol.

Selvskader forøger risiko for selvmordsforsøg Risiko ganske kort Selvskader forøger risiko for selvmordsforsøg Selvmordsforsøg er vigtigste risikofaktor for selvmord

Fremskyndende faktorer Risikofaktorer Tab af forældre eller søskende Selvmord i familien Konflikt med forældre Involvering i retsligt system Alvorlig sygdom Eksamensfiasko Uønsket graviditet Imitation af andres selvmords-adfærd Beskyttelsesfaktorer Løsning af interpersonelle konflikter med forældre eller andre Accept af personen Plads til sorg ved tab Anmode om omsorg og opmærksomhed fra andre Klar familieorganisering og støtte

Familiefaktorer Risikofaktorer Familiehistorie med selvmordsforsøg, depression, stof og alkohol, krænkeradfærd Familie benægter alvoren af selvmordsforsøg Familien har højt niveau af stress og trængsel Familien har lav social støtte og er socialt isoleret Beskyttelsesfaktorer Ingen familiehistorie med selvmordsforsøg, depression, stof, alkoholmisbrug, krænkeradfærd Velorganiseret, støttende familie Familien har højt niveau af stress Familien har høj social støtte

Fælles erfaringsudveksling Livsmod gør det tværfaglige mindre tvært og mere fagligt Vi får det op at flyve sammen!

Spørgsmål