Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås
Workindenmark Målgruppe: Danske virksomheder og udenlandske jobsøgere. Fokus: at øge udbuddet af og fastholde udenlandsk arbejdskraft i Danmark Organisatorisk: under AMS og Beskæftigelsesministeriet 3 centre: København, Odense og Århus
Internationalt arbejdsmarked – hvorfor attraktivt for virksomhederne? Større rekrutteringsgrundlag Nye kompetencer, viden og ideer tilføres Sproglige og kulturelle fordele Giver mulighed for at forstå de markeder, man leverer til og opererer i – og få viden om nye markeder!
Fokus på medarbejderne – fastholdelse og udvikling En international arbejdsplads handler om fokus på både udenlandske og danske medarbejdere! De udenlandske medarbejdere: Kommunikation på dansk – især vigtigt i serviceerhverv Dansk arbejdspladskultur De danske medarbejdere : Arbejdskultur er ikke statisk: flere udenlandske medarbejdere påvirker og ændrer arbejdskulturen – den bliver en smeltedigel Ændring af arbejdsmetoder: nye ideer og andre måder at gøre tingene på forbedrer hverdagen for alle
Særlige fokusområder? Tydeliggør forventninger og proces! Skab rum til videndeling Inddrag internationale studerende/medarbejdere Vær kritisk overfor eksisterende arbejdsmetoder – hvad kan med fordel ændres? Fokus på betydningen af dansk som arbejdssprog Fokus på dansk studie- og arbejdskultur: hvad er uskrevne regler en udlænding umuligt kan vide?