INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Etablering af virksomhed
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
Lean Salgskonsulentuddannelsen
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Introduktion til værdistrømsanalyser
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Sådan skaber du værdi som leder i din virksomhed
BRFkredit tager del. Dagsorden  Hvad er TAG DEL?  Corporate Social Involvement – virksomheden der involverer i CSR  Fra at lave CSR til at være CSR.
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Forøg din værdi som konsulent
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hjælp mig med at finde den !!! En stor belønning til dem, der SER bedst! Præsenterer Klik her for at starte JEG HARMISTET MIN MIS !! Red Bulls.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Konsensusprocessen.
Projektlederens rolle(r)
Gør det simpelt Trænings planlægning.
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Introduktion til Microsoft CRM Christian Cletus Bjørn Eilertsen.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Intern kommunikation PR og presse
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Vejlederens kommunikation
Infinit Personas-dag d 2. maj 2012 noter fra basar SnitkerGroup Brugervenlighedskonsulent Thomas Visby Snitker.
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Frank Paulsen.
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Hvad kræver det at blive Small Business Specialist? Marlene Dissing Projektkoordinator.
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Why I hate PRRRRRMS Christina Gadegaard Designer Digitalis MSF Onliners A/S – Medlem af IHPRRMS siden 1998.
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Øvelse 1: First Impressions
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 8.
Tommy Engedal Kronborg
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Strategisk Usability 9. Forelæsning John Paulin Hansen.
Definition Kriterier Design og evaluering
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
1.08 Test.
Dagsorden Præsentation - hvad er en Landsbyklynge?
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Aalborg Fodbolddommerklub
Præsentationens transcript:

INDFØRELSE AF USABILITY- AKTIVITETER I EN VIRKSOMHED Nikolaj Lyngbye Kolbe USER EXPERIENCE -

Agenda  Min baggrund for at være her  Corporate Usability Maturity  Historien  Hvad jeg mener at jeg har lært  Spørgsmål/diskussion

Min baggrund for at være her 1996 – 2002Aalborg universitet Uddannet datalog med speciale i brugervenlighed 2002 – 2009Nordjysk it-virksomhed Udviklede egne hardware og software løsninger Ca. 150 ansatte i gennemsnit i perioden Jobfunktioner over tid: Programmør -> Brugervenlighedskonsulent -> Afdelingsleder for User Experience-afdeling ByggeSoft ApS Brugervenlige it-løsninger til byggebranchen Jobfunktion: Stifter og direktør Logimatic Mobile Solutions A/S Brugervenlige mobile it-løsninger til en række forskellige brancher Jobfunktion: Medejer og direktør

Min baggrund for at være her 1996 – 2002Aalborg universitet Uddannet datalog med speciale i brugervenlighed 2002 – 2009Nordjysk it-virksomhed Udviklede egne hardware og software løsninger Ca. 150 ansatte i gennemsnit i perioden Jobfunktioner over tid: Programmør -> Brugervenlighedskonsulent -> Afdelingsleder for User Experience-afdeling ByggeSoft ApS Brugervenlige it-løsninger til byggebranchen Jobfunktion: Stifter og direktør Logimatic Mobile Solutions A/S Brugervenlige mobile it-løsninger til en række forskellige brancher Jobfunktion: Medejer og direktør Bemærk: Valgt pga. min 6.5 års erfaring med at indføre Usability/User Experience i firmaet Delvist anonymiseret her af respekt for tidligere kollegaer m.m. Min deltagelse i dag er som usability-interesseret privatperson, dvs. jeg repræsenterer hverken case-virksomheden eller mine nuværende firmaer Case:

Corporate Usability Maturity  Stage 1: Hostility Toward Usability  Stage 2: Developer-Centered Usability  Stage 3: Skunkworks Usability  Stage 4: Dedicated Usability Budget  Stage 5: Managed Usability  Stage 6: Systematic Usability Process  Stage 7: Integrated User-Centered Design  Stage 8: User-Driven Corporation Oprindelse: Jacob Nielsen, UseIt.com ( og

Historien: Optakten  Mig:  En uddannelse indenfor brugervenlighed  Venner i firmaet  Firmaet:  En company mission om brugervenlige produkter  Feedback fra kunder om at missionen vist ikke helt afspejlede sig i GUI produkter => Jeg søgte og blev ansat som programmør, men med håb om at opstarte usability-aktiviteter på sigt

Historien: Opstarten  Den første succes:  Selv-designet, -programmeret og -testet intranet-værktøj med usability test med 12+ interne brugere, inkl. CEO m.fl. 1) Oprettelse af kroners usability lab via opbakning fra CEO 2) Inkludering af Nikolaj/usability aktiviteter i projekt om udvikling af næste GUI-generation 3) De første tætte dialoger mellem udviklere, usabilityfolk og projektledere m.fl.  Udfordringer:  Hvor bruges Nikolajs tid bedst?  Hvilke ansvarsområder skal Nikolaj have, og vil folk afgive dem?

Historien: Afdelingen kom igang  Starten af 2004:  Ny titel og arbejdsfunktion: ”User Experience Designer”  Ekstra mand ansat  Ny selvstændig afdeling  Eksempler på aktiviteter i de følgende to år: - Interne usability tests- Interne GUI reviews - Kundemøde-præsentationer og referater- User Profiles - Design sparring- GUI Guidelines  Udfordringer:  Hvordan præsenteres usability resultater bedst?  Hvem bestemmer hvad? (Og hvad er folks titel?)  Hvordan skal tiden bruges bedst? (Og hvordan får man lov til det?)  Hvordan får man usability feedback uden at ”skræmme" mulige kunder?

Historien: Storhedstiden  Slutningen af 2006 og frem:  4 – 5 User Experience designers  Involvering i en bred række af virksomhedens processer  Feedback fra kunder begyndte at vise gode resultater af arbejdet  Nye opgaver: - Gatekeeper på projekt- Træning af kunder - ”En dag i bruger X’s liv”- UEX som del af agil proces - ”Vær bruger X i en time”- Bug test  Udfordringer:  Konflikter om ansvar/ejerskab  Firmaets økonomi presset, hvordan vise ROI?  Hvordan fordele ressourcer mellem ”rigtig UEX-opgaver” og resten?  Hvordan prioriteres Usability issues? (Er det rigtige issues?)

Historien: Den bratte ”afslutning”  Januar 2009:  60 mand afskediget i firmaet af økonomiske årsager  User Experience-afdeling nedlagt (1 User Experience Designer tilbage, Nikolaj startet som iværksætter)  Nu:  ?

Hvad jeg mener at jeg har lært (1)  Opstart:  Støt op om eksisterende processer og metoder og bidrag til usability/User Experience i det små og ”skjulte” frem for at tromle i gang og ”kræve revolutioner” fra dag 1  Vigtigt at gå efter lavthængende frugter / steder, hvor Usability/User Experience virkeligt kan vise værdi  Husk at rose de ting, som er gode (eller ikke som slemt som det andet…)  Pas på med at bruge usability tests af andres produkter, da konfliktmulighederne er store (skæv start på samarbejde)  VÆR IKKE politibetjent, der kritiserer andres arbejde, men tilbyd sparringsmuligheder

Hvad jeg mener at jeg har lært (2)  Feedback:  Tilpas feedback til målgruppen/modtagere  Brug de muligheder for visualisering på gange m.m. som foreligger  Store, flotte og komplette rapporter bliver sjældent brugt (Overvej IDA og brainstorm/mindmap-visning i stedet)  Se hvilke quick wins der kan opnås  Vær altid objektiv og understøt så vidt muligt med indsamlede data

Hvad jeg mener at jeg har lært (3)  Generelt:  User Experience-arbejde kræver accept hele vejen rundt, og det skal der ofte kæmpes for  Inkludering i kundemøder, træning m.m. giver værdifuld viden  Se om du kan vise ROI af User Experience, men accepter, hvis det ikke kan lade sig gøre  Sørg for at blive involveret i udviklingsprocessen allerede fra starten af processen  Succesfuldt User Experience arbejde er ikke for stille, generte mennesker  Deltagelse i virksomhedens sociale liv er vigtigt (fredagsøl hjælper på kommunikation og vidensindsamling)  Vælg dine kampe med omhu  User Experience-arbejde er superspændende og værdifuldt for alle!

Spørgsmål/diskussion Spørgsmål eller kommentarer?