IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen 11.01.2014 11/01/14Anna-Marie Hansen1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Advertisements

MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Velkommen til workshoppen
Nåede vi målet? podcasts Evaluering - eleverne • 1. Giver det at podcaste boganmeldelser eleverne mere lyst til at læse bøger? – a. Samlet set.
National test, dansk 2012 – 2013 Nedslag oktober
Fra formel til funktionel undervisning
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Undervisning med Storyjumper
Læringscentret og nye vejledningsformer
Introduktion til Sprogpakken
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Kladde til informationsdias
Introduktion til Sprogpakken
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Faglig Literacy Sprogbaseret læring i naturfag Arenaskolen Greve
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Blogger.com - lav din egen hjemmeside
Hvad er en brugergrænseflade
IWB i folkeskolerne i Skive Uddannelseskonference 5. januar 2012.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Inspiration til faglig læsning i danskundervisningen på ElevIntra
Skriftlighed i undervisningen INTERNATIONAL ØKONOMI
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,

6 år med JPCK og hvad så nu? Annette Eickhardt marts 2011.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Meningsfuld stavning Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dansk 3.-4.kl. og indskolingen Projektet behandler en af danskfaget absolutte kerneområder ved.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Skriftlighed i biologi
EDB og terminsprøve – prøve
Center for Forskning og Uddannelse CFU – uddannelsesdelen HEV QUO VADIS? Ideen og et øjebliksbillede september 2013.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
Anna-Marie Hansen, University, College Lillebælt
Planlægning, proces og evaluering
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Udvikling af fiktionskompetence
Den sproglige læreplan
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Sprogbaseret læring i naturfag
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
KNÆK KODEN.
KNÆK KODEN.
Præsentationsportfolio
KNÆK KODEN.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1

Danskfagets fire kulturelle kompetencer Kilde: Fremtidens danskfag, 2003 Bemærk at Mosaikker har seks kompetencer (også ”se og vise”)s /01/14Anna-Marie Hansen2

Danskfagets forskellige kompetencer supplerer og understøtter hinanden og udvikles bedst i en vekslen mellem analyse og produktion Lytte Tale LæseSkrive Se Vise 11/01/14Anna-Marie Hansen3

Danskfagets indhold (ifølge faghæftet) Det talte sprog Det skrevne sprog – læse Det skrevne sprog – skrive Sprog, litteratur og kommunikation 11/01/14Anna-Marie Hansen4

Model over danskfagets indhold, aktiviteter og mål Kilde: Mosaikker til danskstudiet, s. 44 (2010- udgaven) 11/01/14Anna-Marie Hansen5

Danskfagets elementer (inspireret af Byggesten til danskundervisningen fra forlaget Academica) 11/01/14Anna-Marie Hansen6

Alt er tekster En tekst er en sammenhængende enhed af sprog i brug (Andersson: En by af tekster. Lærervejledningen) Sproget kan være tekst, men det kan også være billeder, form m.v. Alle tekster har et indhold og en form Alle tekster kan analyseres vha. fagsprog Medietekster kræver et særligt fagsprog 11/01/14Anna-Marie Hansen7

Tekst-typer (anvendes på CFU, UCL) Kan anvendes af den enkelte lærer til at overveje mangfoldigheden. Overvej om alle felter er godt udfyldte i din danskundervisning. Skrevne teksterAndre udtryksformer Fiktive tekster Ikke-fiktive tekster 11/01/14Anna-Marie Hansen8

At undervise med tekster - og at undervise i tekster Når vi underviser med tekster, bruger vi hovedsagelig teksternes indhold. Når vi underviser i tekster, sætter vi fokus på både indhold og form Når vi underviser i tekster, tilegner eleverne sig et sprog, så de både kan tale om indholdet (tekstens hvad) og formen (tekstens hvordan) - og de får redskaber til egen tekstproduktion. 11/01/14Anna-Marie Hansen9