De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udfordringer i uddannelsessystemet Oplæg – SFU Sommerlejr 2010 v. Frederik Gjørup Nielsen.
Advertisements

Talentudvikling på Virum Gymnasium Vil du være VG-talent?
Videregående uddannelse - hvorfor det? lang tid, ingen penge, svært…
Rungsted Gymnasium.
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Borgernes barrierer for brug af IT
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Fremtidens tekniske gymnasium
HTX – teknisk gymnasium
Roskilde Tekniske Gymnasium
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Roskilde Katedralskole stx – det almene gymnasium
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Gymnasiets opbygning Studentereksamen STX OptagelseStruktur Grundforløb og studieretninger Valgfag.
HHX – HANDELSGYMNASIET IKAST
Studentereksamen - stx
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Skoler og uddannelse i verdensklasse Bertel Haarder Undervisningsminister Minister for nordisk samarbejde NHO’s årskonference, ”Kunnskapslandet Norge”,
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Nynne Det er tilladt at have talent! Talent? Talentprojekter – hele viften Akademiet – et eksempel Køreplan: Hvordan starter.
Talent og talentudvikling
Velkommen Til Klassemødet i 1x.
Det midlertidige vækstforum. sommer 2005 – 1. april 2006 Det nuværende fra 1. april 2006 Etableringen af Vækstforum Sjælland.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Nynne Akademiet for Talentfulde Unge Historien om en drøm.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Nanoteknologi i de naturvidenskabelige fag gymnasiet – (fysik og kemi i 2.g)
STUDENTEREKSAMEN STX Optagelse Struktur Grundforløb og studieretninger Valgfag Gymnasiets opbygning 1.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Hvordan lettes overgangen relevant
Østre Borgerdyd Gymnasium
Gymnasiet (Stx)
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Qeqqata Kommunia Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
Fremtidens tekniske gymnasium
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
50 ÅRS JUBILÆUM – ÅRGANG ’56 Uddannelsesdekan Helge Elbrønd Jensen.
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
DMU den 2. januar 2007 Lauritz B. Holm-Nielsen A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet 2007.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Kommuneqarfik Sermersooq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Ligheder/forskelle på HHX – STX – HTX De har helt den samme struktur, dvs. ½ års grundforløb og 2½ års studieretningsforløb. De tæller lige meget til videregående.
1 Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød. Obligatoriske fag 2 Dansk A Engelsk B Kemi B Matematik B Fysik B Kommunikation og IT C Biologi C Samfundsfag.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
1 Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium.
Efteruddannelse og Kompetenceudvikling på HTX. Fakta: Ansatte:ca. 65 Elever:ca. 600 HTX –afdelingen er placeret på 2 adresser i byen Studieretninger:
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Niveauer i ungdomsuddannelserne  A – Gymnasialt niveau ( 3 år )  B - Gymnasialt niveau ( 2 år )  C - Gymnasialt niveau ( 1 år ) / EUD  D - EUD-fag.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Velkommen til HTX Fremtidens tekniske gymnasium
Velkommen til Teknisk Gymnasium Hillerød
Mulighederne i ungdomsuddannelserne - PowerPoint
Præsentationens transcript:

De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden

Disposition Hvorfor er naturvidenskab en prioritet for Region Hovedstaden? Det gode eksempel: Bioteknologi som studieretning Naturvidenskaben i sammenhæng: Talentfulde unge og overgangen til videregående uddannelser.

Vækstforums prioriterede initiativer Indsatsområde 1 Stærke og perspektivrige kompetenceklynger – Bl.a. IT, Bio-sundhed og medico Indsatsområde 5 Øge og udvikle arbejdsstyrken på alle niveauer – herunder: Matematik, natur og teknologi i verdensklasse. Indsatsområde 7 Øresund og det internationale udsyn – Ny Øresund Science region

Naturvidenskabskompetencer handler om… For den enkelte Almen dannelse Flere uddannelses- muligheder For samfundet Styrkelse af konkurrenceevnen Vækst og innovation

Naturvidenskab handler ikke kun om flere ingeniører ” Det er … vigtigt, at vi alle besidder en naturfaglig forståelse som en del af vores almendannelse. Uden den er det vanskeligt at forholde sig til eller deltage i de vigtige demokratiske debatter omkring klima, pesticider, partikelfiltre, rygning, fedme, flysikkerhed m.m.” (Anja C. Andersen, lektor Niels Bohr Instituttet, KU m.fl.)

Det naturvidenskabelige fokus handler også om at styrke de generelle naturvidenskabelige kompetencer!

Der er brug for nytænkning… »En elev i dag vil være nemt kunne sige: 'Jeg synes, kemi er sjovt, men ved jeg ikke, hvorfor jeg skulle vie mit liv til det, for jeg kan ikke udtrykke mit syn på verden derigennem'.« (Paola Valero, Professor i Education in Mathematics and Science in the Knowledge Society, AAU)

De gode erfaringer - bioteknologi i gymnasiet

Kort om projektet Formål: At oprette og udbrede en ny studieretning i bioteknologi (Bioteknologi A, Matematik A og Fysik B), der giver adgang til alle naturvidenskabelige videregående uddannelser. Administreres af Danske Science Gymnasier. Regionen har bevilget 8,3 mio. til projektet, der løber

Status - efteruddannelse I alt 7 kurser har været afholdt med ca deltagere/ kursus, Kurser afholdt i samarbejde med KU, DTU, SDU og AU.

Status – antal skoler Skoleåret 2008/ skoler (4 stx og 4htx)

Status – antal skoler Skoleåret 2009/ skoler (19 stx og 5htx)

Status – antal elever I alt 489 elever har valgt studieretningen bioteknologi i skoleåret 2009/ pct. af eleverne på bioteknologi er piger mod 34 pct. på matematik/ fysik/ kemi studieretningerne.

Efter gymnasiet Hvordan sikres overgangen til de videregående uddannelser?

Projekter, der støtter overgangen: Akademiet for talentfulde unge (ATU) Et overgangsprojekt Iværksætterhuset

Et overgangsprojekt Formål: At øge overgangen til de naturvidenskabelige videregående uddannelser fra HTX. Parter: DTU og Lyngby Tekniske Gymnasium (LTG) Forventet løbetid: 4 år.

Et overgangsprojekt - aktiviteter Eleverne introduceres til universitets faciliteter (laboratorier, forskningsmiljøer etc.) i løbet af gymnasietiden. Lærere efteruddannes Nedsættelse af et advisory board Fokus på tværfaglig aktivitet mellem de naturvidenskabelige fag.

ATU – Akademiet for Talentfulde Unge Formål: At støtte særligt bogligt talentfulde unge i overgangen fra ungdomsuddannelse til videre uddannelse. Har optaget lidt over 100 elever hvert år. Opdyrker samarbejdsrelationer mellem gymnasier (STX, HHX og HTX), universiteter og virksomheder.

ATU – eksempler på aktiviteter Mentorprogram: Alle 2.g elever fik en mentor indenfor et ønsket hovedområde. Sommercamp for 43 elever fx med rollespil af FNs sikkerhedsråd på engelsk. Studieture, seminarer, studiegrupper mv.

Iværksætterhuset Videncenter for Innovation, Iværksætteri og Inkubation ledes af Niels Brock. -Arbejder både med uddannelsesudvikling og støtte til studerende med iværksætterlyst. -Ca. 800 studerende har været eksponeret for Iværksætterhusets aktiviteter

Spørgsmål?