Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne 1 15.04.2010 Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Social kapital og arbejdsmiljø
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Gammelheds-Philosophy
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Psykisk arbejdsmiljø.
EJERSKIFTE Statistik om ejerskifter i Danmark baseret på resultater fra spørgeskemaundersøgelse Okt./nov for Erhvervs- og Byggestyrelsen og INSEAD.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Temadag om undervisningsmiljø
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
Langvarigt sygefravær
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Borgernes barrierer for brug af IT
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Dataopsamling og GPS-styring
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Tradition og Fornyelse
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Introduktion til Kongen og hans Rige
SEO PÅ AU.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Statistik.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Børns omsorgssituation og trivsel
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Ernæringsassistentelevers psykiske arbejdsmiljø i praktikken ved uddannelseskoordinator Lise Lotte Sørensen.
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Reflektioner og erfaringer samt aktuel rapport fra DEA Genemførelse på erhvervsuddannelserne.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Grunde til at jeg elsker dig
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Hvordan man bekæmper mobning
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Antal besvarelser: 52.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Gitte Arnbjerg Niels Anker

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Program:  Resultater af lærlingeundersøgelsen  Sammenhænge med arbejdsulykker? –Arbejdsmedicinsk klinik, Herning –Spænd hjelmen, DPU  Spørgsmål/drøftelse  Link til rapporten: geleverspsykiskearbejdsmiljoe.aspx

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Undersøgelsens metode  Internetbaserede spørgeskemaer  Kvalitative interview med elever, virksomheder, organisationer, faglige udvalg og skoler  Workshop med deltagelse af de faglige udvalg

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Det overordnede billede

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Spørgeskemaundersøgelsen Tilfredshed? Hvor tilfreds er du med din praktik-/ læreplads - alt taget i betragtning?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Tilfredshed sammenlignet med faglærte Arbejdsmiljøseminar Tilfredsheden med arbejdet målt på en skala fra blandt lærlinge, faglærte og samtlige danske lønmodtagere.

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Glæde ved at møde på arbejde? Hvor ofte glæder du dig til at møde på arbejde i praktikvirksomheden?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Skifte praktikplads? Hvor ofte tænker du på at søge en praktik-/læreplads et andet sted?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Afbryde uddannelsen? Hvor ofte tænker du på at afbryde uddannelsen på grund af arbejdsmiljøet i praktikvirksomheden?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Ophobning af dårligt arbejdsmiljø Mindst 3 af følgende arbejdsmiljøproblemer: –Ringe anerkendelse, respekt og retfærdig behandling –Ringe del i det sociale fællesskab –Dagligt eller ugentligt udsat for mobning –Ringe grad af mening i arbejdet –Altid eller ofte uden frihed til at sige sin mening –En ubehagelig rå omgangstone –Sjældent eller aldrig god vejledning i tilfælde af fejl –Ringe udviklingsmuligheder –Udsat for trusler om vold i praktikvirksomheden

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Dårligt arbejdsmiljø øger risikoen for frafald Andel der altid eller ofte overvejer at afbryde uddannelsen

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Hvad betyder mest for tilfredsheden? 1.Anerkendelse, respekt og retfærdig behandling 2.Socialt fællesskab 3.Mening med arbejdet 4.Ubehagelige drillerier 5.Kan lærlingen sige sin mening? 6.En ubehagelig rå omgangstone? 7.Lærlingens alder 8.God vejledning, når man laver fejl? 9.Hvem oplærer lærlingen? 10.Udviklingsmulighederne 11.Trusler om vold

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Anerkendelse Bliver dit arbejde anerkendt og påskønnet af dine overordnede?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Anerkendelse Hvor ofte får du ros for dit arbejde af den der oplærer dig?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Anerkendelse  Alle er meget enige om, at det er vigtigt at få ros og anerkendelse  Anerkendelse betyder, at: –man bliver mere sikker og tror på sig selv, man får mere selvtillid, - eller hvad det hedder, man gør det bedre næste gang, "… når jeg får ros, så får man selvfølgelig sådan et smil indvendigt, så bliver man glad og får lyst til at gå på arbejde"  Manglende anerkendelse betyder, at: –man bliver usikker på om man gør det godt nok, man mister lysten til at forsøge  Anerkendelse kan også være, at man får at vide at man har gjort sig umage.  Lærlinge, der ikke får anerkendelse tror at det skyldes kulturen eller manglende tid, …… " De bruger bare ikke ros, altså det sted jeg er….. De vil hellere være skide sure hele dagen end at komme med et smil. Jeg vil faktisk hellere være til begravelse……"

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Respekt Bliver du respekteret af dine overordnede på din arbejdsplads?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Retfærdig behandling Bliver du behandlet retfærdigt i praktikvirksomheden?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Kunne sige sin mening Kræver dit arbejde, at du lader være med at sige din mening?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Fejlkultur Når du laver en fejl - hvor ofte bliver du da vejledt på en god måde om, hvad du skulle have gjort i stedet for?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Udviklingsmuligheder Giver dit arbejde i praktikvirksomheden dig mulighed for at udvikle dine evner?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Muligheder for at lære nyt  En manglende plan kan betyde, at man ikke har mulighed for at lære nyt.  Mangel på indflydelse og meningsfulde opgaver, kan betyde, at man ikke har mulighed for at lære nyt  En uhensigtsmæssig fejlkultur kan betyde, at man ikke har mulighed for at lære nyt  Eleverne sammenligner sig med hinanden når de er på skolen og bliver bekymrede, hvis de kan for lidt  Alle eleverne kender én evt. dem selv, som skal til svendeprøve, vel vidende, at der er noget, de ikke har haft mulighed for at lære.  Overvejelser om at stoppe (med praktikpladsen….. - de ønsker ikke at stoppe med uddannelsen) handler ofte om manglende læring

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Indflydelse Har du indflydelse på, HVAD du laver på dit arbejde i praktikvirksomheden?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Indflydelse Arbejdsmiljøseminar Har du indflydelse på, hvem du arbejder sammen med?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Mening i arbejdet Føler du, at du yder en vigtig arbejdsindsats?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Mening i arbejdet Hvor ofte bliver du sat til at udføre opgaver i praktikvirksomheden, der intet har at gøre med din uddannelse og dit arbejde (f.eks. lufte hund, være bybud og lignende)?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Mening i arbejdet Har virksomheden lavet en plan for praktikforløbet?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Mening i arbejdet Plan for praktikforløbet x tilfredshed med praktikpladsen alt i alt

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Føler du dig som en del af et fællesskab på din arbejdsplads?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Omgangstonen Er der en rå tone i din praktikvirksomhed? Er tonen ubehagelig?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Sladder og bagtalelse Har du været udsat for sladder og bagtalelse i din praktikvirksomhed?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Mobning Har du været udsat for ubehagelige drillerier i din praktikvirksomhed?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Uønsket seksuel opmærksomhed - kvinder Har du været udsat for uønsket seksuel opmærksomhed i din praktikvirksomhed?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Socialt fællesskab Vold Har du været udsat for fysisk vold i din praktikvirksomhed?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Svært at komme fra skoleliv til arbejdsliv? Har det været svært at komme fra skolelivet til arbejdslivet i praktikvirksomheden?

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Overgangen er svær fordi:  Arbejdstiderne  Fysisk hårdere  'To forskellige verdener'  Mindre kontakt til familie og venner  Større krav og større ansvar  Højere tempo og mindre krav til kvalitet  Man er meget ung  Omgangstonen  Presset  Mindre kontakt med jævnaldrende  Mangel på anerkendelse  Der bliver ikke lyttet

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Sammenhæng med arbejdsulykker Arbejdsmiljøseminar Unges arbejdsmiljø og arbejdsulykker – Arbejdsmedicinsk klinik, Herning i Øje på arbejdsmiljøet april LO

Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Forslag til opmærksomhedspunkter, hvor der er behov for en indsats  Anerkendelse - forskellig forståelse af anerkendelsen og formålet med den  Plan for praktikforløbet i alle oplæringsvirksomheder?  Lærlingenes indflydelse - mere og på hvad?  Fejlkulturen - forbedringspotentiale?  Fællesskab (socialt/fagligt) og respekt  Mening i arbejdet  Omgangstonen mv.: Ubehagelig rå tone, sladder og bagtalelse, mobning, uønsket seksuel opmærksomhed, vold  Overgangen fra skole- til arbejdsliv  De lærlinge, der virkelig mistrives