Mestring af ADHD som voksen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Læringsstile og lektier
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Forældremøde X årgang.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Græsrødderne Julie Westh Lauritsen Sosu-assistent
Velkommen.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
VEGA-netværkets årlige seminar
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Gruppeudviklingssamtaler
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Workshop Motivation og fokus på målet
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Den kommunale virkelighed med telemedicin
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Uddannelse for udviklingshæmmede
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Hvordan man bekæmper mobning
 Cirka 30 Limited care(LC) patienter  Cirka 12 Selfcare(SC) patienter  Cirka 20 Hjemmehæmodialyse(HHD) patienter  Strukturændring 2012  Den enkelte.
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Psykoedukation skizofreni
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Psykoedukation skizofreni
RRR Modellen.
Præsentationens transcript:

Mestring af ADHD som voksen. Hvordan lærer man at leve med ADHD? Seminar for ADHD – ramte og pårørende Aulum d. 10. april 2010.

4 Centrale udfordringer Bevare eller genvinde selvrespekten. Fremme struktur for at undgå kaos. Mestre nære relationer. Undgå destruktiv afhængighed.

Bevare eller genvinde selvrespekten. Jeg har ADHD, og hvad så? Sådan er jeg født, sådan er jeg blevet. Erkende min egen mangel.

Styrke selvtilliden. ”Jeg vil altid gøre en indsats for at udnytte mine ressourcer bedst muligt, og altid tænke på at indrette mig sådan, at andre skærmes imod konsekvenserne af min mangel”

Reaktioner. Sorg. Bitterhed. Det er synd for mig. Har nok at gøre med mit eget liv.

Fremme strukturen for at undgå kaos.

Hjemmet. Dag og ugeskema: Medicin Døgnrytme og søvn. Kost. Økonomi.

Holde motivationen.

Hjælpemidler. Kalender. Mobiltelefon Fast plads til nøgler, pung, mobiltelefon.

Arbejde og uddannelse. Hvorfor beskæftigelse? Selvtillid. Understøtter struktur på døgnet. Penge.

Valg af arbejde. Hvad er jeg god til? Hvor meget skal jeg arbejde? Fleksordninger?

Uddannelse. Vil jeg have en uddannelse? Hvad er mulighederne i forhold til mine evner?

Støtte på arbejde / Uddannelse. Mentorordninger. Hvor meget vil jeg fortælle om min ADHD?

Mestre de nære relationer. ”Hvor social har jeg lyst til / overskud til at være?”

I parforholdet. Planlæg at få plads til: Samtaler med overskud til at lytte til hinanden. Sjove oplevelser. Sex.

Planlæg. Rengøring – hvem gør hvad og hvornår? Aftensmad, hovsa.

Børn. Aftale fordeling af opgaver: Morgener – ud af døren. Hvem går til møde i børnehaven / skolen? Opdragelse – er vi enige?

Selvstændighed i parforholdet. Tag ansvar for dig selv. Styr din egen økonomi. Tag ansvar for dine følelser, og forsøg at sætte ord på.

Undgå destruktiv afhængighed.

Undgå destruktiv afhængighed.

Positive mestringsstrategier. Rammer og struktur i dagligdagen. Skift imellem forskellige opgaver for at bevare motivationen. Motion.

Støtte. Samtaler i Distriktspsykiatrien. Kommunal støtte.

Tak for jeres opmærksomhed. Distriktssygeplejerske Lars Winther Regionspsykiatrien Herning.