Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Introduktion til Sprogpakken
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Skolereformen – optimering af barndommen?
Måltidet – lyst og fællesskab
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Otte interviews af ca. en times varighed foretaget i perioden november 2008 til marts 2009 fælles for de interviewede:  → ansat i en international (engelsk)
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Børnekultur der dur, Børnekulturens netværk, d. 26. oktober i Kolding Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen og direktør i Næstved.
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Sundhedsfremme i skolehaver?
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Hvordan implementerer vi folkeskolereformen på sprogområdet?
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Hermansen Læringens univers.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Herning Bibliotekerne 26. februar 2013
Pædagogisk forår i København
Børn og pædagoger i en digital verden
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Politiske strømninger og modersmålsundervisning for tosprogede børn Prof. Jan Kampmann Center i Barndoms-, Ungdoms- og Familielivsforskning forskning,
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Lærings- og praksisfortælling
KULTURMØDER 1 - Fordomme, stereotyper og kultur
Inklusion og inkluderende processer
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Relations kompetencer
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 2. udg., Hans Reitzels Forlag, 2016, Andy Højholdt.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Figur 7 © Tværprofessionelt samarbejde i teori og praksis, 1. udg., Hans Reitzels Forlag, 2013, Andy Højholdt.
© Teori U – lederskab der åbner fremtiden (2.udg.)
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
Alexander von Oettingen (Red.)
Hanne Schneider og Stig Pedersen
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Alexander von Oettingen (Red.)
Hans Reitzels Forlag.
© Hald, M. (2015): Personligt lederskab. Hans Reitzels Forlag.
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Sundhedspædagogik og værdier
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Leg, kreativitet dannelse
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU At forske i børne- og ungdomskultur – udfordringer og problemer BiD-opstartkonference om børne- og ungdomskultur SDU, d. 30. oktober 2008

Problem: Tænker vi i kompleksitet, men taler i komplementaritet? kultur – natur barn – voksen leg – læring æstetik – pædagogik skole – fritid ……

Udfordring nr. 1 Hvilket kulturbegreb bruger du? er kultur = artefakter og vaner? er kultur = the whole way of life? er kultur = betydningssystem, fortælling? er kultur = tekst & kontekst, haven & væren? er kultur = habitus, smag og livsstil? er kultur = noget der gøres, = læring & dannelse?

Udfordring nr. 2 Hvilket børnekulturbegreb bruger du? kultur for børn? kultur med børn? kultur af børn? børns legekultur?

Udfordring nr. 3 Hvilken teori bruger du? psykologisk teori? sociologisk teori? pædagogisk teori? antropologisk teori? osv.

Udfordring nr. 4 Hvilken positionering bruger du? forsker du på hjemmebane eller udebane? anlægger du et voksen- eller børneperspektiv? hvordan bestemmer du figur og grund?

Udfordring nr. 5 Hvordan bruger du begreberne leg og læring? Lære i stedet for at lege Lege i stedet for at lære Lære for at lege Lege for at lære Lære ved at lege Lege ved at lære Lære mens man leger Lege mens man lærer Jan Kampmann: Leg-og-læring

Udfordring nr. 6 Skiller du hovedet fra kroppen? Tanke og tale Kognition og krop Sigen og gøren krop og narration

Legekultur at afdække en legekultur som baseret på kropslige handlinger er lige så meningsfuld og værdifuld som den børnekultur der er fortolket ud fra børns verbale udsagn. Gunvor Løkken (2005): Toddlerkultur, s. 35. Hans Reitzels Forlag

Praksisformer for tradering ’inkorporerede praksisser’: hukommelse og kontinuitet baseret på udførte og levede handlinger. Traditioner bevares ved at udøve kropslige ritualiserede handlinger (den oversete historie) ’indskrevne praksisser’: tekster, fotos og andre arkiver, der bevarer information ’uden for’ den menneskelige krop (den priviligerede historie)