Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Overordnet målsætning:
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
”Mange måder at forstå og lære på”
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
LÆRINGSPRÆFERENCER VS FJERNUNDERVISNING
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Elsker DU også at læse lektier?
I dag er temaet Visualisering
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
GODE IWB RÅD TIL UNDERVISNINGEN  Det skal ikke (kun) være lærerens tavle  Altid være på nettet – så der er plads til at være impulsiv og søge på nettet,
Velkommen på biblioteket Vi glæder os til at få dig som bruger. Spørg bare, hvis du har brug for hjælp!
Arbejdspladsudvikling
De sidste undervisningstimer
Notatteknik.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at gå til eksamen?
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Indlæringsstil Introduktion og inspirationsøvelser
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Husk at slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op.
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
PERSONLIG EFFEKTIVITET
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
Lærings- og praksisfortælling
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Læsning.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Sprogbaseret læring i naturfag
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Patientundervisning 8. Session Bipolar lidelse Forebyggelsesplan ved depression.
Eksamensangst v. psykolog Mehrak Salimi Studenterrådgivningen CSS – november 2013.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Notatteknik.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Begynderrejsen – et redskab til rekruttering og fastholdelse af nye medlemmer i kano- og kajakklubber Klub Dato Konsulent navn.
Præsentationens transcript:

Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper På vej mod eksamensplanlægningen Ea Feldfos Studie- og karrierevejledningen Humaniora

Program Lidt om læringsstile og hukommelse Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Program Lidt om læringsstile og hukommelse Studiemiljø, faktorer der hjælper læring, overspringshandlinger Lidt om eksamensplanlægning Kalender, notesystem, kategoriseringsteknikker Hvad har virket i jeres gruppe? Først i jeres læsegruppe Så to læsegrupper sammen med erfaringsudveksling 15.00 Læringsmål og forretningsorden 15.15 – 15.25 Gruppediskussion 15.30 Opsummering 15.35 Roller 15.40 Rollediskussion 15.50 Afrunding Kortlægning, værktøjer og kalender 15.55 Hvornår skal I mødes igen? 16.00 pause

Hurtig effekt – kig på hvordan I læser Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Hurtig effekt – kig på hvordan I læser Indret studiemiljøer derhjemme med Lys (stærkt eller svagt lys) Lyd (stilhed eller musik) Design (hårde eller bløde møbler) Temperatur Læs i den bedste tid: Morgen / eftermiddag / aften Tilgodese fysiske behov: Bevægelse / Mad Indgå i din foretrukne sociale gruppering Alene I par I grupper

Vi har forskellige slags hukommelser Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Vi har forskellige slags hukommelser Hukommelser der er knyttet til vore sanser, kaldes sensoriske hukommelser Visuel Vi husker, hvad vi ser Auditiv Vi husker, hvad vi hører Kinæstetisk Vi husker, når vi rører os og/eller oplever Taktil Vi husker, når vi rører/fingererer ved noget Smag Vi husker, hvordan det smager Lugt Vi husker, hvordan det lugter

Faktorer som styrker læring Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Faktorer som styrker læring Spil og leg Fysisk aktivitet Find frem til jeres lyst og motivation i stoffet Kend dig selv og de andre i gruppen Identificér jeres mål Spis rigtig mad  Fysiske aktiviteter Øger blodgennemstrømningen til kroppen, hvilket giver mere syre til hjernen Påvirker hukommelsen positivt > langtidshukommelse Frigør kroppens egen morfin – endorfin og adrenalin Øger entusiasme og motivation Forbedrer de to hjernehalvdeles samarbejde

Hukommelsesstrategier Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Hukommelsesstrategier Etablere mentale forbindelser Danne grupper inden for begreber, ord, tekster, teoretikere Forbinde associationer med kendt viden Opfinde kontekster Kombinere Fremstille ord og udtryk mimisk Opdage regelmæssigheder Billede og lyd Anvende billeder Anvende lyd og musik Lave associogram Anvende formidlingsord Udnytte lydlige ligheder Mange emner/tekster samme dag  frustrerende Mental omstilling til en nyt emne  kræver ro

Overspringshandlinger… Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Overspringshandlinger… Kend dig selv! Hvad gør du, når du overspringshandler? Hvad udløser det? Hvordan føles det? Er der mønstre eller temaer? Tænk over hvordan du kan overvinde det Bliv siddende! Skriv de gode ideer ned til senere og bliv siddende ved bøgerne Det tager 20 min at blive koncentreret Hvor mange ting har du gang i samtidig? Koncentrér dig om at færdiggøre en ting ad gangen Vigtigt at skelne mellem afslapning og overspring Man SKAL slappe af når man læser til eksamen! Ha’ ikke dårlig samvittighed over at tage fri! Studenterrådgivningen kan hjælpe, hvis man sidder fast.

Overblik i processen I får brug for studieordningen! Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Overblik i processen I får brug for studieordningen! Print kompetencebeskrivelsen og eksamensfordringerne, så I ved hvad I arbejder hen imod Et notesystem I kan finde rundt i Excel er nemt at søge i og arbejde med tabeller og kategorier Post-it noter i bøgerne med farvekoder Tænk i begrebs- og kategorinoter, snarere end tekster http://kalendersiden.dk/ Gratis kalender til print Skriv deadlines, tekster og mål ind

Sæt jeres viden i spil i eksamenslæsningen Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Sæt jeres viden i spil i eksamenslæsningen Opstillingsteknikker +/- -lister Tidslinier Prioriteringslister Modstandere og hjælpere: Liste med de svære ting og de ting, der hjælper jer til at forstå dem. Disponere / indsætte overskrifter Sammenfatte tekster på ½ side Tegne Dispositioner over tekster Mindmap over begreber, tekster, emner og sammenhænge. Post-its Begrebstræ med post-its Gruppere teoretikere og tekster efter emner, kronologi, empiri

De kloge menneskers gode råd fra sidst Studie- og Karrierevejledningen Humaniora De kloge menneskers gode råd fra sidst Lav en forretningsorden for jeres læsegruppe Lav klare aftaler for fravær, afbud og opdateringer hvad I gør ved manglende forberedelse (fx et klippekort) hvor lang tid I synes man skal bruge på forberedelse Evaluér løbende hvordan det går med at overholde jeres aftaler Få talt om jeres undervisning hver gang Hvorfor havde underviseren denne vinkel på stoffet? Hvad kom bag på jer? Hvad skal huskes? Brug et grupperum eller en wiki til jeres dokumenter

Kilder, mere hjælp og nyttig litteratur Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Kilder, mere hjælp og nyttig litteratur Om læringsstile og hukommelsesstrategier http://www.emu.dk/gym/fag/st/teamarbejde/ LaeringsStrategier.html Om overspringshandlinger http://www.studraadgiv.dk/ Om studieteknik og læsestrategier http://akademiskskrivecenter.hum.ku.dk/ Om facilitering, planlægning og mødeledelse Kollerup, Finn & Jørgen Thorball: Innovation for Ildsjæle og Vandbærere (Børsens Forlag, 2005) Krüger, Bo: Mødeledelse (Børsens Forlag, 2006) Weidner, Michael: Møder med Mening og Mål (Jyllandspostens Forlag 2005)