Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gudstjeneste 11. juni 2006 Velkommen!. Gudstjeneste 11. juni 2006 Tre ting vi skal passe på >< Tre ting vi skal gøre.
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
Psykisk arbejdsmiljø.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Aleksander Stii Stud.merc.fil. Forskningsassistent CVL, CBS
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forskning, formidling og andre færdigheder
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvad er internationalisering
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Støj og stress i undervisning
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Lederen som kompetenceudvikler SCKK
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Information Systems work and Analysis of Change
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Kultur i organisationer
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Giv medarbejderne adgang til centrale systemer – lige ind i Office Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Mødet med kursisten - motivation og barrierer 24. Februar 2014.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Rektor Ulla Koch University College Sjælland 27. november 2014
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
Lærerarbejdet - i spændingsfeltet mellem intention og virkelighed Susanne Tellerup.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Tværhierarkisk ledelse Ann Westenholz Professor Institut for Organisation og Arbejdssociologi Copenhagen Business School.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Oldtidens Grækenland GRÆSKE BYSTATER.
Forskning og intervention Steffen Jensen Seniorforsker, RCT.
Forskningslederseminar Birte Siim : Hvilke udfordringer/opgaver har en forskningsleder/projektleder ? 1.Kontinuitet og dynamik 2.Anerkendelse eller.
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Plagiarisme – det blev værre før det det blev bedre. Praksisudvalgets konference den 30. oktober 2008 Videnskabelig uredelighed på studierne Peter Erling.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
IT-Universitetet i København mere info på
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Hvordan forenes sundhedsfagligt arbejde med kvalitetsudvikling? Inspirationen til temaet for Kvalitetsdag 2016 #kvalitetsdag_2016.
Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
Folkeskolereform Frederikssund
Præsentationens transcript:

Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen

Dias 2 kulturændring – selvbesindelse Philosophy

Dias 3 Vi bør besinde os på og styrke et bestemt aspekt af den videnskabelige kultur: Videnskab er en social aktivitet, hvor vi samarbejder om at forsøge at give korrekte svar på vigtige spørgsmål. Heraf den videnskabelige kulturs normer for god videnskabelig praksis og dens interne belønningsmekanismer: Vi socialiseres til at ønske at leve op til normer for god videnskabelig praksis. Vi giver (og tilbageholder) anerkendelse til fagfæller i forhold til, om vi overholder disse normer Vi motiveres af ønsket om at få fagfællers anerkendelse. Philosophy

Dias 4 Den videnskabelige kulturs interne belønningsmekanismer er en væsentlig del af forklaring på, at brud på god videnskabelig praksis er så sjælden, som det (trods alt) er. (Husk, at videnskabspersoner ikke er helgener, de har isoleret set et meget stærkt incitament til at indlede sig på betænkelige praksisser, og der er ingen kontrolmyndighed!) Philosophy

Dias 5 Hvordan kan denne del af den videnskabelige kultur styrkes? Øge belønning for de, der lever op til normerne. Øge sanktioner for de der ikke lever op til normerne (øge sandsynlighed for afsløring, øge styrken af konsekvenser) Philosophy

Dias 6 Institutionen kan ikke uden videre forfølge disse strategier: kompetenceproblem: institutionen ved ikke, hvem der laver god og dårlig forskning. projektionsproblem: en kontrolmyndighed projicerer en mistanke på alle, hvilket kan være demotiverende. Kun det lokale videnskabelige samfund kan opretholde (og justere) tildelingen af belønning i form af anerkendelse (manglende anerkendelse). Philosophy

Dias 7 Hvordan kan vi gøre det (endnu) mere attraktivt at være en god, normoverholdende forsker? Vi kan hver især bidrage mere til, at der opretholdes en kultur af transparente, kritiske forskningsmiljøer, hvor forskere får hinandens anerkendelse for at udføre god forskning. PhD-kurser i god videnskabelig praksis. Undervisningen skal ikke blot være informativ, men normopbyggende. Vi skal italesætte normer og praksisser som identitetsbærende; skabe glæde og stolthed ved godt udført videnskabeligt arbejde. Philosophy

Dias 8 Hvordan kan vi gøre det mindre attraktivt at være på kant med god videnskabelig praksis: Større villighed til at konfrontere brud på god praksis. Større villighed til at dele viden om brud på god praksis. Philosophy

Dias 9 Bemærk at Singapore Deklarationen taler om netop dette: 11. Reporting Irresponsible Research Practices: Researchers should report to the appropriate authorities any suspected research misconduct, including fabrication, falsification or plagiarism, and other irresponsible research practices that undermine the trustworthiness of research, such as carelessness, improperly listing authors, failing to report conflicting data, or the use of misleading analytical methods. Philosophy

Dias 10 Institutionen kan også gøre noget: Forsigtighed i omgangen med institutionelle praksisser, der kan underminere det interne belønningssystem, f.eks. Merit baseret alene på publikationsmængde. Priser uddelt til nogle få af institutioner, fjernt fra de videnskabelige miljøer. Belønning for videnskabseksterne ting (f.eks. medieeksponering). Hvis disse praksisser er fremtrædende, så kan vi blive mindre villige opretholde det interne belønningssystem. Philosophy

Dias 11 Institutionen kan også gøre noget: Forsigtighed i brugen af metaforer og retorik hentet fra praksisser med helt andre interne logikker, f.eks. Eliteidræt og konkurrencesport Krig Det frie marked – den usynlige hånd Hvis vi tror på disse metaforer og deres logikker (eller tror, at institutionen tror på dem) så kan vi blive mindre villige til at opretholde den interne belønningsstruktur. Philosophy

Dias 12 Tak for opmærksomheden Philosophy