Grundlæggende Webdesign – billeder på skærmen / skærmen som billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen 18.4.2002.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Advertisements

Skolen år 2016 * Mark Prensky Digitale indfødte * Digitale indvandrere
Velkommen til workshoppen
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Elsker DU også at læse lektier?
Fra formel til funktionel undervisning
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Undervisning med Storyjumper
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprog/billeder på Internettet
Corporate Identity og Branding
Grundlæggende Webdesign
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Kognitive metaforer.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Navigation Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
 1) Assymmetrien. Begrundes i naturen er stort set uden symmetri.  2) Ornamenter og symboler. Opgør med modernismens dogmer. Symboler mv. er ikke intellektuelle,
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Bogstaver og tekst i design
1 Webdesign - De første trin Grundliggende begreber Internettet (1969-): En fællesbetegnelse for netværk eller tjenester der benytter samme.
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Folkeskolens afgangsprøve
Ida Engholm: Webanalyse
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Delphi og C++ Builder C++ Builder. C++ Historie Sproget blev designet for AT&T af danskeren Bjarne Stoustrup En objektorienteret videreudvikling.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Grundlæggende Webdesign – de studerendes baggrund – en web sites væsen Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Sproglig teori og metode (I)
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Æstetisk kommunikation i teori og praksis
Læsning.
Udvikling af fiktionskompetence
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Grundlæggende webdesign – informationsarkitektur og navigation Bjarne Sandstrøm IT-højskolen
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Historien om MonaCyclona. Indledning | Program Indledning Hvad er There? Identitet i en moderne verden Brugen af den virtuelle verden i identitetsdannelse.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
Computerens anatomi Dette er interaktivt så brug musen.
DKM - MedieNoter7 - KBJ1 Mediernes fortællinger. DKM - MedieNoter7 - KBJ2 Bakspejl ’Sprog’ i medierne: verbalsprog og andre udtryk Niveauer af sprog:
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
REPRÆSENTATIONS-SYSTEM
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
[ Avanceret Interaktionsdesign | Tekstpræsentation 1: The Student´s construction of artistic truth in digital images ] < > [ Allan Lundgaard |
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Sprogbaseret læring i naturfag
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Film- og mediearbejde i folkeskolen Tilgange, overvejelser og perspektiver.
Dronninglund 2/2-05.
Figur 1. Krop og stemme ses som de væsentligste kilder til fortolkning af et budskab. Ordene i sig selv tæller kun ganske lidt (Kjær, Skriver & Staunstrup.
Problem- and play- based Learning
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Den naturvidenskabelige metode
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Grundlæggende Webdesign – billeder på skærmen / skærmen som billede Bjarne Sandstrøm IT-højskolen

Plan for i dag Nettet som skærm- og billedmedie –ord eller billede: en kulturkamp? –billedet som tegn / kommunikation –billedbehandling som betydningstilskrivning –det digitale billede som pixel og rum –design og kommunikation

To vurderingskriterier Grafisk design i HTML –arbejder mod mediets væsen (?) –arbejder for at udvide mediets udtryksregister (?) [dvs. ‘Nielsen’ versus ‘Siegel’] Nielsen: –Grafik tager for lang tid at downloade –Grafik meddeler ikke rationel information Siegel: –Billedet trækker brugere til, skaber totaloplevelser

En fundamental kulturstrid ? Hvordan repræsenteres den egentlige “virkelighed” sandest? Striden mellem ikonodulen og ikonoklasten –almindeligt anset for en strid mellem primitiv kultur og udviklet kultur –mellem polyteisme og monoteisme –mellem mangfoldighed og enhedsteori –mellem ‘ydre’ og ‘indre’

Platon: skismaets fader sansning overflade blændværk billede indsigt ”dybde” idé ord / begreb vs [Lessings skelnen] RUM neben-ein-ander ved siden af hinanden TID nach-ein-ander mellemhverandre vs

Striden i vort århundrede Modernismen –modernismens abstrakte billede er i sit væsen ikonoklastisk Post-modernismen –post-modernismen svælger i en strøm af billeder fra alle tider og på alle stilniveauer –billedcitater og billedmontage er en central udtryksform

Mies van der Rohe Seagram Building,

Michael Graves: Public Service Building in Portland, Oregon,

Konfrontationen Modernisme –Mies van der Rohe “Less is more” Postmodernisme –Robert Venturi “Less is a bore” Postmodernismens kimpunkt “Learning from Las Vegas” Robert Venturis bog fra 1972

Konfrontationen Modernisme –funktion –rationalitet –alvor Sullivan: –“Form Følger Funktion” Postmodernisme –form –leg –ironi David Siegel: –“Form kontra funktion”

Computermediets utopi? “Drømmen om virtuelle verdner … er rodfæstet i en historisk dybtgående fantasi om sprogets ultimative fortrængning. Derfor ses VR ofte som den sanselige visualitets fuldendelse og som perfektionering af et ‘post-symbolsk’ tegnsprog, hvor især de tekstlige mediers adskillelser er ophævet i nye synergier.”

The Pictorial Turn Sammenfatning og overblik Der er i al skriftlig kommunikation et ‘grafisk’ element! Sammenhæng mellem æstetik og information 1Tekstpræsentation forvandles til grafisk simulation 2Grafisk simulation udvikles til tegn 3Tegnet som en dobbelthed af udtryk og indhold

Skrift vs billede “Et billede er utvivlsomt mere påtrængende end noget skriftligt; billedet udleverer hele betydnings- indholdet på én gang uden at analysere eller opdele det.” Roland Barthes i Mytologier, 1957/1969 “I billeder er der alting” Bent Fausing

Semiotikken: billedet er et tegn Ikke kun sproget består af tegn Også billeder læses som tegn/tegnsystemer, der opbygger betydninger (som en binær kode) af ligheder og forskelle (jvf. Wöfflins metode for formel billedbeskrivelse) TEGN udtryk – indhold

ORD versus BILLEDE ORD: forholdet mellem udtryk og indhold er arbitrært (dvs. vilkårligt) [– Dyret ’ en elefant’ kunne have heddet alt muligt andet.] BILLEDE: forholdet mellem udtryk og indhold er motiveret. [ – Selv en primitiv tegning af en elefant må have en vis ’lighed’ / beslægtethed med dyret.]

Billede OG tekst Billedet er polysemiske (åbne for mange fortolkninger). Bl.a. derfor (men også af andre grunde) optræder billede ofte sammen med tekst. Vedrørende dette forhold taler man om to typer forbindelser: –Forankring (Roland Barthes ’anchrage’): teksten fungerer som undertekst til en illustration –Afløsning (Roland Barthes ’relais’): tekst og billede giver hver sin selvstændige information, der sammen danner et nyt betydningssystem.

Semantiske koder for tegntolkning Enkle koder: lister, leksika (direkte henvisende) Komplicerede koder: metafor (billede); metonymi (navnebytte, erstatning) Den ikoniske kode opdeles (iflg. Umberto Eco) i –figurer (ikke betydningsbærende, men betydningsdifferentierende træk (”mønstre”)) –tegn (betydningsbærende, genkendelige elementer) –ikoniske udsagn (billedets totale udsagn)

Bühlers model for tegnets funktioner Genstande og sagsforhold AfsenderModtager TEGN Symbol-funktion [siger noget om emnet] Signal-funktion [afstemt efter modtager] Symptom-funktion [karakteristisk for afsender]