VÆGTKLUBBEN.DK Den akademiske diskurs på arbejde 16-ugers projekteksamen Konstruktion af website & projektrapport af Sophie EriksenKristian Falkenberg Marie LundAnne Hodal IT-Universitetet d. 22. Juni 2005
DISPOSITION Anne:opgavens udgangspunkt Sophie:analyser & undersøgelser Kristian:status & vurdering Marie:perspektivering - Giddens
OPGAVENS UDGANGSPUNKT En kombination af: og
SPØRGSMÅL Hvad er hovedformålet med siden? Hvem skal siden henvende sig til? Hvad er det primære budskab, der skal formidles?
SVAR Formål EB: Teste markedet, tjene penge SFK: Udnytte eksisterende ressourcer, videoklip Budskab...Et tilbud til alle - en løsning for enhver... Målgruppe ”Primært kvinder, men også gerne mænd”!
NAVIGATION I KAOS - Eksisterende undersøgelser - Usability test - Konkurrentanalyse - Undersøgelse af slankemarked - Ny empiriindsamling - Fokusgruppeinterview - Erfaringer fra Slankedoktoren - Funktionsanalyser
ANALYSE KARAKTERISTIKA Kvantitativ - Vidtgående generaliseringer - Forstå tingene udefra og i bredden - Få oplysninger om mange personer Kvalitativ - Dybdegående forståelse af enkeltpersoner - Forstå tingene indefra og i dybden - Mange oplysninger om få personer
BRUGERTYPER Profiler tilføjet scenarier A: Ulla B: Charlotte C: Bjarne
SPEKTRUM: EKSTREMER/YDERPOLER Social Ældre Overvægtig Traditionel Individuel Ung Normalvægtig Moderne
SKEMA OVER ’ØNSKER’
KONKLUSION A Hvis man VIL begge dele, må man GENNEMFØRE begge dele!
VORES FORSIDE
SKABELONER
VORES SITEMAP
DEN UMULIGE OPGAVE Ikke sammenhæng mellem A – tid og ressourcer B – ambitioner, ønsker, krav
KONKLUSION B Hvis man IKKE KAN (eller vil?) begge dele, skal man ikke forsøge at gennemføre begge dele!
ANBEFALINGER XXX
BRUGER CITAT(er) Jeg har været med fra starten.. Dengang var der ikke noget der hed venneliste.. Man havde kun sit hold og det fungerede ikke anderledes end det gør idag.. Dengang kunne man føle sig ene og forladt, manglede nogle at skrive og snakke med, kiggede på et næsten tomt hold og en tom skærm Vi aktive fra samtlige hold fandt hinanden på "debat på tværs" men kunne ikke se hinandens dagbøger m.m. Vi skrev og vi skrev til SD og klage vores nød over at holdene ikke fungerede. Det endte ud i vennelisten, som er alletiders.. Jeg siger ligesom Munken, søg ud på tværs af holdene, og find venner der, samt behold dem på ens hold, man matcher godt med.. Det er med at ha´det sjov her, samtidigt med man taber sig, og der er vennelisten "guld værd".. Jeg ved godt det er svært som ny, at opdage, at holdet ikke fungerer, men jeg tror desværre ikke, der er noget at gøre ved det, man kan jo ikke tvinge nogen. Ha´en dejlig dag Birgitte
Siden launchen
Overblik Sverige (viktklubb.se) brugere på 2 år. Danmark (vægtklubben.dk) 430 brugere på 1 mdr. (PT. 300) Norge (vektklubb.no) 8000 brugere på 1 uge.
Utilfredse brugere Sammenhæng mellem opskrifter og kuren Brugervenlighed - Debatten - Dagbogsmodulet
Statistik
Hvordan takles situationen nu? Samme procedure Efterstræber Vikklubb.se Kritik af EB’s markedsføring – Målgruppen?
Hvilken retning går det? Dynamisk deadline Hvorfor ikke blot Viktklubb.DK? Målsætningen?
EN SAMFUNDSTEORETISK PERSPEKTIVERING
GIDDENS Er vores samtid så moderne og innovativ som Giddens foreslår? Eller er vi på nogen områder stadig meget præmodernistiske?
LÆG TRADITIONERNE PÅ HYLDEN De små og mellemstore virksom- heder er for traditionsbundne De skal turde satse på nye tiltag og være med til at skabe fremtidens arbejdspladser!
DET PRÆMODERNISTISKE ERHVERVSLIV 98 % af det danske erhvervsliv forstår ikke at udnytte akademikernes viden. Alt tyder dog på at det er det, Danmark skal leve af i fremtiden
ERHVERVSKLYNGER Dynamiske og videnstunge erhvervsklynger, hvor erhvervslivet samarbejder med universiteter, myndigheder osv. er fremtiden!
DK PÅ SIDELINIEN
SENMODERNISTISK REFORM De bedste resultater opstår i de samarbejder mellem erhvervsliv og universiteter, hvor det ikke er regeringen, men en selvstændig virksomhed der står bag.
VI ER BARE ÉT EKSEMPEL Vores oplevede samarbejds- vanskeligheder med erhvervslivet er et symptom på et større samfundsmæssigt problem