HØR KØBENHAVNERNE Præsentation for IT Universitetet 6. september 2010
Københavns Kommune og borgerdialog? Hvad er borgerdialog? Den aktive dialog med interessenter om byens udvikling - borgere i bred forstand - også uden for København - ikke sagsbehandling (brugerbetjening) Indledning
Projekt om borgerdialog Baggrund 1. Præsentation af projektets baggrund Formål Afsæt Proces 2. Kort præsentation af projektets resultater Borgerdialogstrategi Værktøjskasse Implementeringsforløb 3. Spørgsmål og drøftelse
Formål Yderligere professionalisering af borgerdialogforløb Fælles afsæt for at gå i dialog med borgerne på tværs af forvaltninger og centre Baggrund
Afsæt Borgerdialog - Hvorfor? Klart formål med dialogen Borgerdialog - Hvordan? Ekspertrollen udfordret! Borgerdialog - Sådan! ” Hverdagsviden” og ekspertviden Baggrund
Proces Projektorganisation på tværs af TMF/ØKF En række workshops med medarbejdere, ledere og eksterne konsulenter/forskere Dialog med Lokaludvalg Blog på KK-net Baggrund
Borgerdialogstrategi Værktøjskasse på KK-net Tre redskaber fra værktøjskassen – Procesplan for samarbejdet med Lokaludvalg om dialogforløb – Bilag til indstillinger – Drejebog for planlægning af dialogforløb Implementeringsforløb Projektets resultater
Implementeringsforløb Ledelsen har ansvaret for at forankre det fælles afsæt og værktøjskassens tilgang og redskaber og for at skabe bedre rammer og vilkår at gennemføre borgerdialogforløb i. Team-borgerdialog giver sparring og er tovholder på: Kompetenceudviklingsforløb Superbrugere i de enkelte centre, der er sparringspartnere for kollegaer Praktisk hjælp til gennemførsel af dialogforløb Evalueringer af københavnernes tilfredshed med borgerdialogen og om vi bliver bedre til at gennemføre dialogforløb Resultater
Vision at tydeliggøre både særinteresser og de almene interesser og gøre den brede dagsorden for byens udvikling respekteret og kendt, så enkeltsager sættes ind i en større sammenhæng Resultater
Mål Teknik- og Miljøforvaltningen og Økonomiforvaltningen er banebrydende forbillede for vores borgerdialog i 2012 Resultater
Værdier Borgerdialog giver bedre løsninger, merværdi og ejerskab Åben dialog, respekt og tillid så der skabes ejerskab til produkt og proces Sætte klare rammer for dialogen og forventningsafstemme med borgere, politikere og kollegaer Resultater Værdierne bygger på hvorfor, hvordan og sådan vi går i dialog med borgerne
Spørgsmål & drøftelse