Ressourcer/Teknologisk understøttelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lene Feldthus Andersen
Advertisements

Samling af de løse ender ift. planlægning af 2013
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Værdistrømsanalyser.
Introduktion til kriterium 4 Partnerskab og ressourcer Excellence netværk 2004 Jørgen Kjærgaard.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
POLITIK LEDELSESSYSTEM
Mikkel Thomassen, Klimaspring
CSI i forsvaret.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Processtyring i en offentlig virksomhed:
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Konceptualisering af forretningsmodellen
Hvad er mål/resultat (output)?
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Digitaliseringsstyrelsen
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
De 8 excellence-begreber
TDC: Forbedret sigtbarhed gennem CFO’en som strategisk sparringspartner 25 november.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Design af organisationen
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Rambøll Managements definition af it-governance
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
INDHOLD Præsentation/drøftelse af hjemmearbejde. Økonomi Budget Sponsor og PR Afslutning ØKONOMI OG SPONSORER.
Dokumentation af opgaver
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Balanced Scorecard Økonomisk perspektiv ”Hvordan bør vi
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Kaplan og Norton: The balanced scorecard
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dansk Byggeri løser opgaver: ved anvendelse af egne ressourcer samarbejde eksterne –foreningen bips –andre institutioner.
Implementering af strategi
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder De 5 modenhedsniveauer Ad hoc-niveau Ad hoc-niveauet er karakteriseret ved, at indkøbsområdet:
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
sammenhæng og genbrug med rammearkitekturen
SUF - gevinstrealisering
Skabelon Business Case
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Skabelon Business Case
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Handlingsplan 2015.
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
Præsentationens transcript:

Ressourcer/Teknologisk understøttelse Fra forsvars strategi til Virksomhedsarkitektur Strategisk fundering Virksomhedsarkitektur BST for virksomheds-arkitektur Forretningen Ressourcer/Teknologisk understøttelse Forret-ningen Proces-serne Værktøjer Data Infrastruk-tur BST for processtyring i Forsvaret BPM BST for KAM KAM rolle ABM rolle ASM rolle Kapaciteter/ressourcer

FSV Interne Produktion FSV Eksterne Produktion Virksomhedsmodellen FKO Lidt om selve styrings- og virksomhedsmodellen: Da Forsvaret indførte modellen, var det for at tydeliggøre en række ting i den daglige drift af virksomheden: Forsvarets operative virke er vores kernevirksomhed og det ultimative mål for vores virke. Dermed også 60/40 fordelingen mellem den operative og den støttende struktur, som er blevet gennemført i indeværende forligsperiode. Sammenhængene på tværs i virksomheden mellem mål og resultater, adfærd og opfølgning mhp. at skabe gennemsigtighed og overblik, effektivitet og effekt. Figuren, I ser på sliden, er ofte brugt til at illustrere Forsvarets styrings- og virksomhedsmodel. Figuren viser vores opbygning i operativ virksomhed og støttevirksomhed, og sætter netop fokus på vores funktionelle struktur. Det, der måske ikke har haft så stor fokus hidtil, er de tværgående relationer og processer mellem de forskellige dele af vores virksomhed – altså det der i virkeligheden sikrer, at den operative opgaveløsning kan udføres under anvendelse af de optimale ressourcer – altså forudsætningen for, at vi ”kan kæmpe og vinde”. Og det er netop disse relationer og processer vi nu skal have bragt på plads. FSV Interne Produktion FSV Eksterne Produktion Mission opgaver Støtteproduktion OKO Personel virksomhed Slut- produktion Beredskab & Styrke- indsættelse Styrke Produktion Materiel virksomhed Etablissements- virksomhed IT virksomhed Opgaveløsning Interne ydelser Intern afregning Interne behov Eksterne ydelser Betalinger 2 2

Historien bag virksomhedsmodellen 1982 FINM ny budgetvejledning 1985 FINM ny budgetvejledning 1988 FINM ny budgetvejledning 1990/91 Strukturændring FSV 1992 1992 FINM ny budgetvejledning RR rapport om HOK økonomistyring 1994 RR rapport om FKO økonomistyring 1995 1995 Den grønne rapport om FSV fremtidige styring Statsrevisorrapport om Nordatlanten 1996 FORASTYR rapporten (operationalisering af den grønne rapport) 1997 Beslutning om anskaffelse af SAP R/3 2004/5 SAP implementeret og opgraderes Økonomistyringsdirektivet udsendes 3

Bevillinger Mål Resultater Betingelser for FSV virke Økonomisk ramme Politisk Målsætning (effekt) Politisk krav til effektiv ressourceanvendelse Kriterier for opgaveløsning Identifikation af ”rigtige” opgaver/produkter Fastlæggelse af krav, vilkår og kriterier for opgaveløsning Bevillinger Mål Resultater Finansloven, Årsprogram Resultatkontrakten Forsvarsforlig og finanslov Lov om Forsvaret Forsvarsforlig Bevillinger omsættes til rammer Af niveau I i form af mål og midler Til niveau II. Niveau II gør det Tilsvarende til niveau III Opgaver om omfang Defineres med udgangspunkt I forsvarsforlig og lov om Forsvaret med angivelse af Krav, vilkår og kriterier Resultaterne for mål og målopfyldelsen vurderes ud fra de Angivne krav vilkår og kriterier og Rapporteres via årsregnskabet 4

Forsvarets virksomhedsmodel på en anden måde Folketinget Regeringen FMN FKO Løsning af opgaver Styrke- produktion Styrke- indsættelse FPT FMT FBE FKIT FMC FRT 5

Strategifokuseret produktion Eksistens- Berettigelse Strategi Processen Operationaliserings Processen Leverance (slutprod.) Politiske og omgivelsernes forventninger Kortlægning af strategier Forretnings- processer Udvikling Kapaciteter, kompetencer og enheder Opgave løsning Forsvarsforlig/ Lov om Forsvaret m.m. Mission Vision Strategi Mål Finanslov Rammer Drift Ydre begræns- ninger Omgivelsernes vilkår

Fra forsvars strategi til Virksomhedsarkitektur Forretningen Virksomhedsmodellen Virksomhedsudvikling Løbende forretningsanalyse Processerne Koncernens processer (niveau 1) Virksomhedens processer (niveau 2) Forretnings- processer (niveau 3) Arbejds- processer (niveau 4) System processer (niveau 5) Information og værktøjsmuligheder Definer service og design komponenter (opgaver) Relation og integration af komponenter (Håndtering af værktøjer) Definer krav til implementering af værktøjet (kravspecifikation) Datamodulering og infrastrukturbehov Betingelser og reg-ler for dataadgang, datastruktur og lagring af data Definition af platform service Definer platformens landskab Iværksættelse

Ressourcer Hvorfor processer? Hvordan processer? Styring Funktionelle struktur Black Box Interne processer Mål & Rammer Resultater Mål & Rammer Resultater Ressourcer Processer kan fortælle os hvordan opgaverne løses i den funktionelle struktur. Man kan her- efter tilpasse, tilføje eller fjerne processer for at skabe bedre resultater og eller omkostnings- reduktion Ved anvendelsen af ISO standarder vil det være muligt at koble modellen til virkeligheden både internt og eksternt kulturelt og opgave- mæssigt

Ressourcer En værditilgang til samlet effekt Styring Udvikling af kapabiliteter (Værdiskabelse) Omkostnings- reduktion Værdi- planlægning Resultater Værdirealisering Ressourcer Ved at bruge værdibegrebet som driver i stedet for finanskroner, opnås sammenhæng mellem mission, vision og resultater. For at kunne gøre dette må både vision og strategier opfattes dynamisk, hvorved fokus alene lægges på opgaveløsninger og færdiggørelse af kapabiliteter. Finanskroner vil dog stadig være afgrænsende parameter

Processtyring i forsvaret - som den burde se ud Virksomheds model Forvaltnings- regler Strategier Dimensionerer DeMars funktionalitet Datakvalitet Aktuelt produktionsforløb Validerer Forretningsprocesser Lov om Forsvaret – Forsvarsforlig – Finanslov - Vision

Processtruktur Niveau 0 Virksomhedsmodel Niveau 1 Hovedprocesser Her vises en trinvis opbygning af en transformation fra en funktionsopbygget virksomhed (siloer) til en procesorienteret virksomhed. Undervejs øges kundefokus gennem beskrivelse af forretningsprocesser end-to-end, og en ændring fra funktionsledelse til procesledelse. Spørg ind til hvor vi er lige nu. Eksempel: BAP Litauen. Undervejs til den rene procesorientering tydeliggøres ansvarsfordelingen mellem procesledere og funktionsledere, det bliver procesledelsen (procesejere) der bærer opgaverne gennem organisationen og funktionsledelsen der forestår udvikling af medarbejderne så organisationen har de rette kompetencer til løsning af opgaverne. Procesledelsen inddrages i den overordnede styring af virksomheden. I den rene procesorienterede virksomhed findes kun en procesledelse der varetager såvel opgave som medarbejder ansvar. FWSK vurderes i dag til at være et sted mellem Trin 1 og Trin 2; vi er ved at udpege procesledere og er gået i gang med at beskrive vores processer. Vi har ikke et overblik hvor vi er, det skal vi have. Der afholdelse månedsvis proces møder, hvor enhederne opfordres til at have 1-2 processer færdige hver gang. Der er fremgang og vi bliver bedre og bedre. Niveau 3 Delprocesser Niveau 4 Aktiviteter Niveau 5 Aktivitetstrin

Udvikling af Processtyring i Forsvaret – trinvis opbygning Den siloopbyggede virksomhed Trin 2 Procesansvarlige Udpeges til Selektive processer Trin 3 Processerne kortlægges Opgaver Opgaver Opgaver Her vises en trinvis opbygning af en transformation fra en funktionsopbygget virksomhed (siloer) til en procesorienteret virksomhed. Undervejs øges kundefokus gennem beskrivelse af forretningsprocesser end-to-end, og en ændring fra funktionsledelse til procesledelse. Spørg ind til hvor vi er lige nu. Eksempel: BAP Litauen. Undervejs til den rene procesorientering tydeliggøres ansvarsfordelingen mellem procesledere og funktionsledere, det bliver procesledelsen (procesejere) der bærer opgaverne gennem organisationen og funktionsledelsen der forestår udvikling af medarbejderne så organisationen har de rette kompetencer til løsning af opgaverne. Procesledelsen inddrages i den overordnede styring af virksomheden. I den rene procesorienterede virksomhed findes kun en procesledelse der varetager såvel opgave som medarbejder ansvar. FWSK vurderes i dag til at være et sted mellem Trin 1 og Trin 2; vi er ved at udpege procesledere og er gået i gang med at beskrive vores processer. Vi har ikke et overblik hvor vi er, det skal vi have. Der afholdelse månedsvis proces møder, hvor enhederne opfordres til at have 1-2 processer færdige hver gang. Der er fremgang og vi bliver bedre og bedre. Resul- tater Resul- tater Trin 4 Samtlige Processer Kortlægges og der Udpeges procesejere Trin 5 Processer evalueres Og optimeres Opgaver Opgaver Resul- tater Resul- tater Læring og optimering

Forsvarets Hovedprocesser VÆRDI- LEDELSE DRIFT UDVIKLING KAPACITETS TILPASNING KAPABILITETS PRODUKTION OPERATIV OPGAVE LØSNING TILVEJE- BRINGELSE AF STØTTE- YDELSER

Værdiledelse Revenue potential Value potential Value planning Value Cabability Cabability - Innovation Value potential Efficiency Value planning Value creation Value realization Competences Proces input Performance Process output Value identification Cost potential Effectiveness Cost Resources Resources - Innovation Cost leadership

At sætte sig et mål – giver fokus Hvorfor målstyring? Bevillinger Mål Resultater Økonomisk ramme Politisk Målsætning (effekt) Politisk krav til effektiv ressourceanvendelse Kriterier for opgaveløsning Identifikation af ”rigtige” opgaver/produkter Fastlæggelse af krav, vilkår og kriterier for opgaveløsning At sætte sig et mål – giver fokus At forfølge et mål – giver mulighed for feed back og dermed læring At nå sit mål – giver følelse af succes Dermed gør vi vores hverdag lettere – og det giver mening 15