Ugens øvelse: Lav jeres eget nyhedsbrev. : I har 3 forskellige muligheder: - Organisations nyhedsbrevet - Det journalistiske nyhedsbrev - Foreningsnyhedsbrevet
Nyhedsbreve er gode til, at: promovere et produkt/en ydelse give dagsaktuelle oplysninger skabe loyale brugere ”soft-sælge”/brande en virksomhed eller organisation
Et nyhedsbrevs udformning 1)Praktisk 2)Indholdsmæssigt
Praktisk: Html eller text Tommelfingerregel:Lad læseren selv bestemme. Men obs! Stadig flere nyhedsbreve er i dag Html!Udviklingen går stærkt!) Giv altid mulighed for afmelde nyhedsbrevet i bunden af mailen Giv altid mulighed for at besvare mailen/e- nyhedsbrevet
Indholdet kan serveres på 3 måder: Ultrakort Mellemlangt Langt
Ultrakort En fordel, hvis man udsender dagligt eller godt vil skabe trafik på selve webstedet
Opbygning: Kort resumé/teaser med link til resten af indholdet/ artiklen på webstedet Fx. Markedsføring Barneguiden
Mellemlangt Giver et overblik. En fordel hvis man godt vil nå de travle læsere, men samtidig tilbyde en udvidet service til de mere nysgerrige plus skabe trafik på webstedet
Fx. Jacob Nielsen’s Alertbox NYT K-forum Opbygning: Korte overskrifter og en kort præsentation af historierne. Vil man læse mere, er der links til selve webstedet
Langt En fordel, hvis man løbende vil reklamere for sig selv og sine produkter/serviceydelser. Nyhedsbrevet giver et hurtigt og samlet overblik. Fungerer som en slags ”tilbudsaviser”
f.x. Opbygning Isabella Smidt Aarstiderne 2hoveder oplæg Hele teksten ligger i nyhedsbrevet, så det kan læses uden adgang til nettet
Indholdsmæssigt: Overordnet 3 slags historier Produktbeskrivelser Historier om produktet, brugen af det og de oplevelser, man kan få med produktet Baggrundshistorier om aktuelle tendenser, som indirekte har sammenhæng til produktet
Prioritering Producenten vs. 1: Produktet/ydelsen 2: Brugen af produkter/ydelser 3:Baggrundshistorier/ relevante tendenser Brugeren 1:Baggrundshistorier/ relevante tendenser 2: Brugen af produktet 3: Produkt/ydelse
Formålet er at blive læst! Derfor tag altid udgangspunkt i læserens prioritering!
Sprogligt Dvs.: Tag udgangspunkt i dine brugeres/læseres Verden Giv dine historier en menneskelig vinkel Tænk servicejournalistik
Servicejournalistik er: –Handlingsanvisende –Forbrugerrelateret stof –Har til opgave at yde hjælp og vejledning til læserne som privatpersoner - orienterer om direkte konsekvenser for ”mig” –Fokuserer på ”need to know” frem for ”nice to know”
Servicejournalistik er velegnet fordi: Nettet er et brugerorienteret medie, hvor man er aktiv Der er plads til ekstra stof, fx. forbrugertests, anmeldelser Læserne har adgang til sammenlignende tekst, når de har brug for den (news on demand) Tekster kan løbende opdateres Det er læseren, der vælger og prioriterer. Afsenderen servicerer blot En gammel nyhed kan være lige så brugbar som en ny
Videre læsning: I finder dem på url’en: Jakob Nielsens 79 gode råd om nyhedsbreve: