Hovedarbejdsmiljøudvalget AU, 19. februar 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Jan Forsing og Lisa Andersson
Psykisk arbejdsmiljø.
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Ørestad Skoles værdier
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værdigrundlaget i Greve
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Arbejdspladsudvikling
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Fjordbakkeskolen forældremøde
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Peter Hasle Hvordan kan man internt arbejde med at udvikle arbejdsmiljøledelsessystemet og overkomme begrænsningerne.
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Hvorfor har jeg fravalgt golfbanen – og ikke jobbet?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lærlingenes psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne Arbejdsmiljøseminar Lærlinge og elevers psykiske arbejdsmiljø i praktikvirksomhederne.
Ledelsesrummet Ledelseskraft Ledelsesmagt. Den fælles forståelsesramme Ledelsesrummet: Ledelsesmagt og ledelseskraft.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
MTU 2013 | Medarbejdertilfredshedsundersøgelse Rungsted Gymnasium Præsentation Svarprocent: 82% (80 besvarelser ud af 98 mulige)
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
MTU og APV 2015 Sct. Knuds Gymnasium. Generelt om undersøgelsen Data er indsamlet i perioden marts 2015 Der er tale om anonyme besvarelser Resultatet.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.
SundTrivsel · Universitetsparken 7 · 4000 Roskilde · · Resultater fra spørgeskemaundersøgelse 2010.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Koncern Kvalitet, DEFACTUM Koncern HR; Udvikling Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx.
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Antal besvarelser: 52.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Medlemsmøde for statsansatte
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Info-møde for NAVN PÅ AFDELING d. xx. xxxx
Lederlivsundersøgelse 2015
APV – Arbejdspladsvurdering 2019 (Tillæg til MTU-rapporten)
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Hovedarbejdsmiljøudvalget AU, 19. februar 2013 APV 2013 AU Hovedarbejdsmiljøudvalget AU, 19. februar 2013

Analysen

Datasættet Høj svarprocent Høj forklaringskraft Høj legitimitet 82,5 – høj på alle dele af AU Åbne spørgsmål: Reorg.: 288 s./ 2000 udsagn; Psykisk Arbejdsmiljø: 231 s. /1600 udsagn Høj forklaringskraft Justeret R2 = 0,629 (VIP) og 0,704 (TAP) Høj legitimitet Høring Fokusgrupper Meget få kommentarer til skemaet + høj svarprocent Præcision og proportioner Tallene brudt ned på relevante organisatoriske enheder Datasættet

Tabel 2.1 Svarprocenter for gruppen af fuldtidsansatte medarbejdere Enhed n % AU 6049 82,5% ST 2072 83,5% HE 1000 73.5% BSS 745 85,5% AR 772 81,6% AU ADM 1460 87,1% Note: n er antallet af svar. Svarprocent

Strukturen i analysen Trivsel Oplevelse af arbejdet Interesse kompetence Oplevelse af kollegaer Socialt fællesskab Fagligt fællesskab Oplevelse af ledelse Højere ledelsesniveauer Oplevet ledelse i hverd. Oplevelse af arbejdsbelastning Arbejdsbelastning Faktisk arbejdstid Oplevelse af reorganisering Berørthed Nye IT-systemer Administrativ reorgan. Faglig udviklingsproces Strukturen i analysen

Indekskonstruktion, eks Spørgsmål, som indgår i indeks Cronbachs alfa Trivsel Føler du dig godt tilpas på dit arbejde? Jeg er overordnet set tilfreds med mit arbejde Jeg er tilfreds med fremtidsudsigterne i arbejdet Jeg kan anbefale min arbejdsplads til andre 0,839 Interesse i arbejdet Finder du dit arbejde interessant? Jeg har arbejdsopgaver, jeg har lyst til at engagere mig i 0,760 Kompetence i arbejdet Ved du nøjagtigt, hvad der forventes af dig i dit arbejde? Er du tilfreds med den indflydelse, du har på tilrettelæggelsen af dit daglige arbejde? Jeg føler, at jeg har de nødvendige kompetencer til at gøre mit arbejde godt 0,595 Fagligt fællesskab [På min arbejdsplads] er vi gode til at samarbejde om løsningen af opgaverne er vi villige til at lytte til andres opgaver og give konstruktiv feedback er der et godt samarbejde mellem forskningspersonalet og det teknisk/administrative personale er nye ideer og forslag velkomne er der frihed til at fremføre kritiske synspunkter bliver konflikter løst på en retfærdig måde bliver man anerkendt for et godt stykke arbejde 0,898 Socialt fællesskab [På min arbejdsplads] er mine kollegaer imødekommende føler jeg mig som del af et større socialt fællesskab Føler du dig ensom i din hverdag på arbejdspladsen? (REV) Indekskonstruktion, eks

Oplevet ledelse [Jeg oplever en daglig leder eller ledelse som] anerkender medarbejdernes arbejde er synlig i dagligdagen kan hjælpe mig med at prioritere arbejdsopgaver tør træffe ubehagelige beslutninger, hvis det er nødvendigt løser konflikter retfærdigt kan hjælpe mig med faglige problemstillinger jeg trygt kan henvende mig til 0,888 Arbejdsbelast-ning Sker det, at du føler dig udkørt? Føler du, at dit arbejde tager så meget af din tid og energi, at det går ud over privatlivet? Giver arbejdet dig stærke stresssymptomer? Oplever du, at du ikke er tilfreds med resultatet af dit arbejde, fordi der er for travlt? 0,857

[Har du som følge af reorganiseringen] Flyttet kontor Berørthed [Har du som følge af reorganiseringen] Flyttet kontor Flyttet til en anden organisatorisk enhed Fået udskiftet flertallet af dine nærmeste kollegaer Fået ny nærmeste leder Fået væsentligt nye arbejdsopgaver - Vurdering af den faglige udviklings-proces [Vurdering af, om processen vil forbedre eller forringe vilkårene for] At gennemføre banebrydende forskning At producere tværfaglig forskning inden for komplekse problemfelter At højne undervisningens kvalitet At etablere et fleksibelt indre uddannelsesmarked At skabe nye uddannelser, der dækker behovene på fremtidens arbejdsmarked At udvikle kernefaglige fællesskaber At tiltrække de bedste forskertalenter At dele viden med det omgivende samfund At rådgive og betjene offentlige myndigheder 0,905 Vurdering af den administrative reorganisering At reagere hurtigt på brugernes behov At give en ensartet sagsbehandling At træffe korrekte afgørelser At skabe et interessant administrationsfagligt miljø At gøre tydeligt hvem der har beslutningskompetencerne At betjene og samarbejde med forskere og undervisere At betjene andre administrative enheder 0,903 Baggrundsfaktorer Er du ansat i en tidsbegrænset stilling? Er din ansættelse afhængig af, at der søges og modtages eksterne midler (fx fra forskningsfonde)? Køn

Analysemodel

Oplevet trivsel

Godt tilpas på arbejde

Overordnet tilfreds med arbejdet

Tilfreds med fremtidsudsigterne

Kan anbefale min arbejdsplads til andre

Tilpas, tilfreds, fremtid, anbefale

Tilpas

Oplevelse af arbejdet

Oplevelser af kollegaer

Oplevelse af ledelse

Jeg oplever, at der er en daglig ledelse, som …

3. niveau som nærmeste leder

Oplevelse af universitetsledelsen

Oplevelse af universitetsledelsen

Oplevelse af reorganisering

Berørthed af flytning - en betinget sammenhæng med trivsel

Oplevelse af forandringsprocesserne

VIP AU vurdering af den faglige udviklingsproces

TAPadm’s vurdering af den administrative reorganiseringsproces

Adm forandringsproces på sigt

Vurdering af nye IT-systemer

IT-systemer på sigt

Oplevelse af arbejdsbelastning

VIP arbejdstid

TAP arbejdstid

VIP arbejdstid fordelt på opg.

Arbejdsbyrde, ensomhed, stress

Arbejdsbyrde, stress og ensomhed (Altid/næsten altid + ofte)   2009 2012 Sker det at du føler dig udkørt? 24% 31% Føler du, at dit arbejde tager så meget af din tid og energi, at det går ud over privatlivet? 25% 33% Giver dit arbejde stærke stresssymptomer 10% 17% Føler du dig ensom i din hverdag på arbejdspladsen 9% 11%

Stress 2009 og 2012

Stress 2009 og 2012

Stress og berørthed

Stress mv. AU-adm

Stress mv. Arts

Mobning, chikane mv

Sammenfattende (I) God undersøgelse (teknisk, legitimitet) Overordnet trivsel høj Højt engagement og interesse i arbejdet Høj kompetencefølelse Imødekommende kollegaer Gode arbejdsfællesskaber (de fleste steder) Arbejdsomme Lave tal for mobning, chikane, diskrimination … Oplevelse af at daglige ledelsesfunktioner varetages Sammenfattende (I)

Sammenfattende (II) Mange berørt af flytning mv. i 2012 Andelen af medarbejdere med stærke stress- symptomer er steget markant Lave tal for oplevet transparens og lydhørhed hos ledelsen på 1. og 2. niveau (variation på 3. niveau) Et mindretal vurderer, at den faglige udviklingsproces vil forbedre vilkårene for forskning mv. Et mindretal vurderer, at den administrative udviklingsproces vil forbedre vilkårene for kvaliteten i forvaltningen Et mindretal vurderer, at IT-systemerne kommer til at gøre hverdagen nemmere Sammenfattende (II)

Anonymitet

Tærskler for rapportering Tallene rapporteres kun, hvis der i hver celle er flere personer end: Diskrimination (knyttet til en minioritet): 50 Chikane: 20 Vurdering af leder på 3. niveau: 20 Alle andre: 10 ”Tal med medarbejderne i stedet for at efterspørge flere tal” Tærskler for rapportering

Mobning som eksempel – ‘Mobbecirklen’

Særkørsler

Opdelinger VIP/TAP VIP-kategorier TAP-kategorier AC/HK Front/back office Arbejdsmiljøgrupper Adresser Gamle enheder (i et vist omfang) Altid under iagttagelse af anonymitets-tærskler Opdelinger

Til diskussion Enhedsspecifikke forhold Trivsel som en særlig ledelses- og samarbejdsmæssig udfordring Ledere under tredje niveau ‘Lande’ forandringsprocesserne Arbejde-familie-balance som kollektivt ansvar Institutionalisere anerkendelse Passe på interessen og engagementet Til diskussion