Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Et DEFF projekt under programområdet Mødet med Brugeren. Primo og usability 1.
TEST 2 modul 1 20 spørgsmål. Du skal klikke med musen på det rigtige svar, så kommer du automatisk til næste spørgsmål Klik for start.
Modul 1 - Processer.
Arkitektur - data.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Ledelse i Praksis – 4. aften
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Præsentation: Obligatorisk opgave 1
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Kvantitative metoder
Computerens anatomi! Hvad skal du vide før du køber din egen?
DIEB-DEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Udarbejdelse af testplan Forberedelse af usability-evaluering Udførelse af usability-evaluering Effekt.
COMPARISON OF EMPIRICAL TESTING AND WALKTHROUGH METHODS IN USER INTERFACE EVALUATION Af Clare Marie Karat, Robert Campbel og Tarra Fiegel IBM T.J. Watson.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
Design af brugerflader1.1 Kursusgang 1 Introduktion Oversigt: Kursets emne: ­ HCI disciplinen ­ Formål og evaluering ­ Indhold Menneskelig informationsbehandling.
Design af brugerflader3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Usability 17. marts Oplæg: Om heuristisk inspektion: Metro Om tænke højt forsøg: Virk 2. Fremtidige oplæg 3. Dagens øvelse 4. Aflevering af testrapporter.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Økonometri 1: Dummy variable
Reflektion over jeres egen praksis
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Kjeld Svidt September 2005 Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser.
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest.
Mobile Softwareteknologier Interaktionsdesign og usabilityevaluering.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
1 QA and user research
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
Tænke højt test ITU: Usability med projekt Brugercentreret design, for å r v/ Egil Boisen.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
Mobilitet og usability John Paulin Hansen. Situationer FlyBusMetroGaden.
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Usability – øvelse 6: Sammenfatning på usability-rapport Oplæg Fremtidige oplæg Dagens øvelse Fremtidige fremlæggelser Dagens øvelse Aflevering af usability-rapport.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Evaluering Oversigt: Grundlæggende HCI: ­ HCI disciplinen ­ Menneskelig informationsbehandling Brugbarhedsevaluering Øvelser.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Usability – øvelse 2: Heuristisk evaluering
DIEB13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Interaktion: ­ Model for interaktion ­ Ergonomi ­ Interaktionformer ­ Eksempler Brugbarhedsevaluering:
DIEB15.1 Kursusgang 15 Omkostninger ved usability-arbejde Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Cost justification Use Case Evaluation.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang(e) og kommende kursusgange Usability-evaluering Overordnede rammer (Determine basics) Øvelser Usability:
DIEB11.1 Kursusgang 11 Planlægning af en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Usability-evaluering: repetition Evalueringsplan og evalueringsrapport.
DIEB-DEB11.1 Kursusgang 11 Oversigt: Sidste kursusgang Brugbarhedsevaluering Øvelser Effekt af brugbarhedsevaluering (forskning)
DIEB12.1 Kursusgang 12 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer og testplan.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Definition Kriterier Design og evaluering
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
I2ISE og PeerWise Fælles 2. semester kursus (EE,E,IKT,ST)
Interaktion og usability
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Metoder og produktion af data
eller bare brugerrvenlighedsevaluering
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Præsentationens transcript:

Design af brugerflader2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Computeren Brugbarhedsevaluering: etablering af rammer

Design af brugerflader2.2 Sidste kursusgang Kursets emne: ­ HCI disciplinen ­ Formål og evaluering ­ Indhold Menneskelig informationsbehandling ­ Teorier og deres rolle ­ Simpel kognitionsteori Model: mennesket som computer ­ Begreber om samarbejde Distribueret kognition Brugbarhedsevaluering ­ Hvorfor brugbarhed ­ Relation til projekt ­ Evaluering og test af brugbarhed

Design af brugerflader2.3 Computeren Hvad er en computer? Enheder Denne lektion

Design af brugerflader2.4 Hvad er en computer? Det apparat, som brugeren interagerer med Hvad er en computer: ­ Et elektronisk apparat, der kan eksekvere et program ­ En central enhed Processor Lager ­ Et antal enheder til input og output: Tastatur + mus Skærm

Design af brugerflader2.5 Hvad er en computer også?

Design af brugerflader2.6 Computer: inputenheder Har forskellige muligheder og begrænsninger QWERTY keyboard og Chord keyboard ­ To hænder vs. en hånd ­ Hastighed og præcision Hvad bruges inputenheden til? ­ Input af information ­ Udpegning eller selektering af et objekt ­ Aktivering af en funktion

Design af brugerflader2.7 Computer: outputenheder Tekst og grafik kan præsenteres på mange forskellige måder ORD SKREVET MED STORE BOGSTAVER ER SVÆRE AT LÆSE Undtaget er: ­ BA231 (ba231) ­ Tryk J for ja

Design af brugerflader2.8 Brugbarhedsevaluering: Etablering af rammer (determine basics) Formål med brugbarhedsevaluering Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering Tidspunkt i udviklingsprocessen Lokalitet Laboratorium ­ Udstyr Deltagere og roller ­ Testleder ­ Bruger Øvelse

Design af brugerflader2.9 Formål med brugbarhedsevaluering Ordet brugbarhedsevaluering eller -test bruges ofte ukritisk om enhver metode, der bruges til evaluering af et produkt eller system Definition (Rubin): ­ En proces baseret på deltagere, der repræsenterer målgruppen, hvor det evalueres i hvilket omfang et produkt opfylder specifikke brugbarhedskriterier ­ Udelukker ekspertbaserede testformer såsom gennemgang (cognitive walkthrough) og heuristisk inspektion Opfylder følgende kriterier (Molich): Let at lære Let at huske Effektivt at bruge Forståeligt Tilfredsstillende at bruge Ingen væsentlige problemer: Brugeren forhindres eller sinkes i at realisere hensigten/målet med at anvende systemet. Forhindringen er oplevet af en konkret bruger

Design af brugerflader2.10 Procedure En bruger løser en række realistiske opgaver vha. systemet Brugeren "tænker højt" imens En testleder observerer Testlederen hjælper når forsøgspersonen er gået i stå Fastholdelse: noter, bånd, video, logning.... Analyse -> identificering af problemer -> ændringsforslag Opsamles typisk i en brugbarhedsrapport

Design af brugerflader2.11 Aktiviteter i en brugbarhedsevaluering When in development process: Exploratory Assessment Validation Comparison Location and equipment Participants and roles Determine basics Plan process Create test situation Interpret data Conduct test Recreation of context Selection of test subjects Design of tasks Test report: Purpose Key questions User profile Test method Task list Context and equipment Test monitor role Data to be collected Report structure Introduction Task solving Data collection Logging Debriefing Transcription of log files Data summary Data analysis Documentation (report)

Design af brugerflader2.12 Tidspunkt i udviklingsprocessen Exploratory Assessment Validation Comparison

Design af brugerflader2.13 Lokalitet Et grundlæggende valg Felt ­ Evaluering i den situation og sammenhæng, hvor teknologien skal anvendes ­ Fokus på brug ­ Mange faktorer kan påvirke resultatet Laboratorium ­ Evaluering i et laboratorium fjernt fra brugssituationen ­ Fokus på systemet eller apparatet ­ Styr på variable faktorer ­ Kunstig situation Vi fokuserer på laboratorium

Design af brugerflader2.14 Laboratorium Styrker: ­ Uden sammenligning den mindst påtrængende form for dataindsamling ­ Testpersonale og observatører kan kommunikere om testen og produktet uden at forstyrre testpersonen ­ Mange observatører kan overvære testen samtidigt Svagheder: ­ Meget laboratorieagtigt – testpersonen føler sig som et forsøgsdyr ­ Store krav til kameraarbejdet ­ Styrkerne er mindre væsentlige i tidlige test Alternativer: ­ Testlederen kan være i testrummet sammen med testpersonen

Design af brugerflader2.15 Laboratorium: Udstyr 4 motoriserede kameraer Scanconverter til optagelse af skærmen Kontrolboks til kameraer Mixer Elektronisk krydsfelt To mikrofoner (rummikrofon og knaphålsmikrofon) Bånd (Media100 og VHS)

Design af brugerflader2.16 Deltagere og roller Personer i anvendelsesområdet Testleder Bruger Logger Videooperatør Tidtager Produktekspert Observatører

Design af brugerflader2.17 Roller: Testleder Væsentlige egenskaber Sold viden om usability engineering Hurtig til at lære Kan etablere sympatisk forhold God hukommelse God lytter Kan håndtere usikkerhed Fleksibel og i stand til at improvisere Kan være opmærksom i lang tid Indlevende – i stand til at åbne andre personer Tænker i store linier God til at kommunikere God til at organisere Typiske problemer Styrer i stedet for at støtte Bruger for meget opmærksomhed på dataindsamling Virker bedrevidende Styrer slavisk efter testplanen Etablerer ikke gode relationer til deltagerne Drager for hurtige konlusioner Typiske problemer Styrer i stedet for at støtte Bruger for meget opmærksomhed på dataindsamling Virker bedrevidende Styrer slavisk efter testplanen Etablerer ikke gode relationer til deltagerne Drager for hurtige konlusioner

Design af brugerflader2.18 Roller: Bruger (testperson) Mål 1: svarer til brugergruppen ­ Demografi ­ Erfaring Mål 2: give grundlag for holdbare konklusioner ­ Mange brugere giver grundlag for kvantitative udsagn. F.eks. 25% af de uerfarne brugere kunne løse en simpel opgave ved hjælp af systemet ­ Få brugere giver grundlag for kvalitative udsagn. F.eks. brugerne havde svært ved at forstå og skelne mellem de grundlæggende begreber Andre studerende kan være problematisk ­ Motivation ­ Demografi og erfaring

Design af brugerflader2.19 Regler for brug af laboratoriet Reservationssystem Der kan reserveres i den indeværende og den følgende uge Der kan reserveres op til en dag men gerne mindre og opdelt i flere kortere tidsrum Hvis en test udsættes, skal der afbestilles Reservation sker i en kalender, som ligger hos Helle Schroll (eller Helle Westmark) Andre regler Laboratoriet kan benyttes inden for normal arbejdstid Laboratoriet kan kun benyttes af grupper (og personer), som har modtaget instruktion Nøglen hentes hos Helle Schroll. Ved afhentning aftales hvordan aflevering sker Defekter (før og under) meddeles Helle Schroll Bånd lånes og afleveres hos Helle Schroll

Design af brugerflader2.20 Øvelse Grupperne kan gennemføre en test i laboratoriet. ­ Planlæg og design en test af et system, hvor I benytter 1 (eller 2) testperson(er) ­ Selve testen bør maksimum vare 30 minutter pr. testperson ­ Hele seancen i laboratoriet tager typisk mellem 1-2 timer En hjælpelærer tildeles og vejleder i udførelse af testen. I tager kontakt til hjælpelæreren for at aftale tidspunkt. Grupper, som gennemfører testen, kan anvende laboratoriet i deres projektarbejde med følgende rammer: ­ Reservationssystem ­ Regler for brug af laboratoriet Fremlæggelse sidste gang (ca. 5 minutter): ­ Kort beskrive systemet og afprøvningen ­ Vise uddrag fra afprøvningen ­ Vurdere produktets brugbarhed