”A review of CASE research methods”. Optik: ”Forskningsmetode” og ”forskningens formål” Redegørelse for forskningsmetoder og –formålene Klassifikationsskema.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Advertisements

Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Modul 1 - Processer.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Information Systems Strategy and Implementation: A Case Study of a Building Society En fremlæggelse og gennemgang.
Lektion 9: Indavl og Krydsning
Siddestilling og CP-børn

Forfattere: Lars Mathiassen, Thomas Seewaldt og Jan Stage
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
1 FM4 Feltstudier og etnografi – Lars Michael Kjeldskov, J. and Stage, J. (2003) The Process of Developing a Mobile Device for Communication in a Safety-Critical.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Forretningsmodel.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Representations for Path Finding in Planar Environments.
A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
København Dias 1 Hvad er meningen med behandling? KABS konference ’Stofmisbrug 2008’ Steffen Jöhncke Seniorrådgiver Antropologisk Analyse.
Teori, metodologi og metode
Grundlæggende regnskabsforståelse
Gruppe semester 2004 Fremlæggelse
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Den optimale tørring og lagring af korn
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
GNU - projektet projektmetode og design
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
- et udviklings- og dialogværktøj
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Emergency call button Stabilt og simpelt. I dag Problemer? Højtaler/mikrofon er ikke i samme rum som personen der har brug for hjælp Systemet kræver.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Pædagogisk forår i København
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Finansiel vurdering af investeringer
Strategisk investering & finansiering 2011
1 Sortering I elementære metoder. 2 Plan Terminologi Elementære metoder til sortering -sortering ved udvælgelse -sortering ved indsættelse -Shellsort.
Affaldsordninger Lemvig Kommune. Dagrenovation Ændringer pr. 1. januar 2011 Frivægt pr. tømning er 5 kg. Herudover er kg. prisen 1 kr. Fra 1. januar 2011.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
Erfaringer fra implementering af GCP Karin Friis Bach Cand.pharm., daglig leder.
Fundamentale datastrukturer
DIEB14.1 Kursusgang 14 Tidsforbrug til en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktiviteter Erfaringer med tidsforbrug Instant Data.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Alternative title slide 2-årig Humanistisk Basisstudium 1. semester Uddannelse- periode Kurser Projekter Milepæle Metode 2. semester3. semester4. semester.
1 Kap. 4, Jordens Tyngdefelt = Torge, 2001, Kap. 3. Tyngdekraftens retning og størrelse g (m/s 2 ) Acceleration Tyngdepotentialet (W): evene til at udføre.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Humanistisk sundhedsforskning
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Proces Ministeren beslutter, hvilke anbefalinger der skal følges, og hvordan de skal følges Lovgivning Forligskreds.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
KULTURARV OG BORGERINDDRAGELSE - hvem, hvorfor og hvordan Vesthimmerlands Museum, Aars d. 21. januar 2016 Hvem ejer kulturarven? Bernard Eric Jensen Aarhus.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Spildevand fra hospitaler Henrik R. Andersen & Benedek Plotz.
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Workshop 1: Parathed til forandring Teoriramme ved Søren Bie Bogh
Naturvidenskabelig metode
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Skolepraktikinformation
Indsamling og spredning af viden om kemikalier (og sundhed) – forskerens synsvinkel Jens Peter Bonde Kemikaliedagen 2005, København
Præsentationens transcript:

”A review of CASE research methods”

Optik: ”Forskningsmetode” og ”forskningens formål” Redegørelse for forskningsmetoder og –formålene Klassifikationsskema m. to dimensioner

Forskningsmetoder MetodeFordeleUlemper Case studyMeget realistiske scenarierDyr, tidskrævende, begrænsede muligheder for gentagelse af hændelsesforløb, lav kontrol FeltstudierRealistiske scenarier, gentagelse af hændelsesforløb, mere kontrol Kræver mere af omgivelserne end case study AktionsforskningFørstehånds indtryk, forskeren er ikke fremmed overfor deltagerne Manglende objektivitet LaboratiorieeksperimenterGode muligheder for gentagelse af hændelsesforløb, høj kontrol Lav generaliserbarhed, urealistisk Field surveysIkke komplekse, mulighed for store mængde empiri Tager ikke højde for kontekst Applied researchMålorienteret, giver frit spil for forskerens udfoldelse Løsninger ikke nødvendigvis elegante, generaliserbare eller kontekstuafhængige Grundlæggende forskningIngen krav til løsning, løsning af nye problemer Dyr og langsommelig Normative writingsVideregiver førstehåndsviden, lægger til grund for videre forskning Intet teoretisk fundament, subjektivt

Forskningsformål Forståelse

Forskningsformål Forståelse Udvikling

Forskningsformål Forståelse Udvikling Videreudvikling

Forskningsformål Forståelse Udvikling Videreudvikling Evaluering

Forskningsformål Forståelse Udvikling Videreudvikling Evaluering Beskrivelse

Klassifikationsskema Forskningsmetode Formål CaseFeltLabAktionSurveyAppliedGrundlæg- gende NormativeTotal Forståelse44 (10 %) Udvikling1515 (37,5 %) Videreudvi kling 33 (7,5 %) Evaluering41319 (22,5 %) Beskrivelse189 (22,5 %) Total4 (10 %)0 (0 %)1 (2,5 %)0 (0 %)3 (7,5 %)19 (47,5 %)0 (0 %)13 (32,5 %)40

Implicitte (problematiske) antagelser 1. antagelse: CASE foretrækkes fremfor alternativer

Implicitte (problematiske) antagelser 1. antagelse: CASE foretrækkes fremfor alternativer 2. antagelse: Forskere ved hvad CASE burde gøre

Implicitte (problematiske) antagelser 1. antagelse: CASE foretrækkes fremfor alternativer 2. antagelse: Forskere ved hvad CASE burde gøre 3. antagelse: Udviklingsprocessen betyder intet

”A review of CASE research methods” Wynekoop og Congers pointe: Hvis alle forskningsmetoder er nødvendige at benytte for at kunne bruge CASE korrekt, hvorfor er applied research og normative writings så fremherskende?!

”A review of CASE research methods” Svar: Denne form for forskning er lettest at udføre!