Center for Arbejdsmarkedsforskning, CARMA Beskæftigelsesindsatsen – betingelser, bemanding og bedømmelser CARMA-konference Aalborg Henning Jørgensen professor, AAU
Kommunerne fik fra Overdraget det fulde, formelle ansvar for beskæftigelsespolitikken Overdraget aktiveringsfabrikkens medieopmærksomhed (”skumbananer”, ”din indre fugl”, ”Hitlers håndskrift”, samtale når din mor skal begraves, aktivering på massageklinik, osv.) Overdraget ansvar for, at aktivering virker (krav om evidensbaseret effektvurdering og evaluering) 2
Interne omstillinger siden 2007 Adskillelse af jobrettet indsats og underhold for kontanthjælpsmodtagere ”Kortest mulig vej til arbejde” (antagelse om moralsk- terapeutiske problemer hos de ledige) Ingen politisk accept af prioritering af ”livskvalitet” hos de ikke-arbejdsmarkedsparate Sygefraværsindsats vigtig (men ikke med i ministermålene for 2011)
Jobcentrene i en nøgleposition: Kommuner måles og vejes og kontrolleres af staten Refusioner og økonomistyringssystem adfærdsstyrende Implementeringen altafgørende: jobcenterarbejdet må både kunne dække her-og-nu-behov og ikke- arbejdsmarkedsparates og sygemeldtes behov for hjælp og indsats Jobcentrenes organisering, ledelse og kvalitative bemanding vigtig for indsats og adækvat brug af metoder
Ledelse – hvordan?
Politisk mistillid til sagsbehandlerne ”Jeg ved ikke, hvor mange dårlige socialrådgivere, der findes. Men jeg ved, hvor stort et problem det er, hver gang en borger bliver mødt af social omklamring i stedet for professionel rådgivning... Social forståelse i overdosis giver social slagside” (Claus Hjort Frederiksen 2003, på Socialrådgiverdage) ”Nogen socialrådgivere desværre har den holdning, at det handler om at beskytte mennesker mod at komme i arbejde” (Claus Hjort Frederiksen, Jyllandsposten 2006) ”Hvis sagsbehandlerne havde behandlet sagerne ordentligt og taget stilling til, hvem der står til rådighed for arbejdsmarkedet, havde vi ikke behøvet 300-timersreglen” (Claus Hjort Frederiksen, Samråd marts 08) 6
CARMA-forskningsprojekt Fokus på fagligheden i beskæftigelsessystemet Objektet: de ansatte og brug af kvalifikationer Kritisk udgangstese: Der foregår en praksis uden vidensgrundlag og et arbejde, der mest er funderet på kundskab uden begreber Empirisk søges tesen testet ved brug af flere metoder
CARMA-forskningsprojekt 1)Desk-research: foreliggende viden om indsats, metoder og resultater i forhold til ”vanskeligt stillede grupper” 2)Kvalitative kommunestudier: 4 jobcentre analyseret (interviews, klientsamtaler m.v.) 3)Survey til jobcentermedarbejdere (3 ”klyngers” jobcentre plus København)
Kommuner udvalgt til survey
Resultater fra surveyen Baggrunde Erfaringer Bevæggrunde Vurderinger Holdninger
Hvem er de ? (i jobcentrene) I Køn Mand 27 % Kvinde 73 % Alder under 30 år 12 % år år år29 over 60 år7
Hvem er de – II (%) Uddannelse Folkeskole, mellemskole, realeksamen 2 Studentereksamen/HF/HHx/Htx 2 Erhvervsuddannelse 13 Kort videregående uddannelse 5 Mellemlang videregående uddannelse 61 Heraf socialrådgivere 41 Lang videregående uddannelse 15 Ingen af de ovenstående 1
Erfaring med beskæftigelsesindsats (%) under 1 år år år10 over 5 år54
Arbejdsområde I (%) Ydelsestype A-dagpenge 13 Kontanthjælp, starthjælp eller introduktionsydelse 48 Sygedagpenge 29 Revalidender 4 Ledighedsydelse og særlige ydelser 6
Arbejdsområde II Jobfunktion Sagsbehandling med borgerkontakt 73 % Administrativ sagsbehandling uden borgerkontakt6 Virksomhedskontakt8 Kontakt til anden aktør1 Kontakt til andre samarbejdspartnere1 Analyse og udviklingsopgaver3 Ledelse5 Andet4
Hvad er det vigtigste i arbejdet? TOP 4 I meget høj grad/ I høj grad Samtale og vejledning af borgeren92 Områdets lovgivning91 Rådgivning af borgeren90 Helhedsorienteret tilgang til borgeren85 BUND 4 Etniske minoriteter50 Rettidighedsopgørelser46 Kontrol med anden aktør32 Statslige refusionsregler28
Hvad giver din uddannelse? TOP 4 I meget høj grad/ I høj grad Helhedsorienteret tilgang til borgeren 69 % Forvaltningsloven 61 Samtale og vejledning af borgeren 59 Områdets lovgivning 57 BUND 4 Uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder for borgeren 16 Rettidighedsopgørelser 15 Statslige refusionsregler 11 Kontrol med anden aktør 9
Hvad mangler i uddannelsen? TOP 4 I meget høj grad/ I høj grad Områdets lovgivning 37 % Valg af tilbud, der matcher borgeren 36 Træffe juridisk begrundede afgørelser 34 Uddannelses- og efteruddannelsesmuligheder for borgeren 33 BUND 4 Kontrol med anden aktør 18 Rettidighedsopgørelser 18 Indhente dokumentation, journalføring og udarbejde indberetninger 17 Statslige refusionsregler 16
Hvad virker i arbejdet ? (%) Ifølge din erfaring, hvilke tilgange er bedst at anvende i sagsbehandlingen for at få succes med indsatsen? (Prioriter venligst tilgangene i rækkefølge fra 1-4, hvor 1 er det bedste) 1234 Der skal stilles krav og anvendes økonomiske sanktioner ved udeblivelse fra aftaler Der skal tages udgangspunkt i borgerens egne ønsker og behov Der skal foretages grundig og præcis udredning af borgeren Der skal gives en gradvis opkvalificerende indsats
Holdninger til udsagn (%) Tilkendegiv i hvor høj grad du er enige eller uenig i følgende udsagn:Enigneutral Uenig Opinions- balance Staten styrer sagsbehandling for meget i detaljen Der er tilstrækkelig råderum for den enkelte sagsbehandler Der er tilstrækkelig IT-understøttelse af sagsbehandling Manglende efter- og videreuddannelse af de ansatte er en barriere for sagsbehandlingen Sagsbehandlingen er ikke påvirket af refusionsregler Der er for lidt metodefrihed i sagsbehandlingen Det er for lidt metodeudvikling på området Der er tilstrækkelig personlig kontakt til den enkelte borger Lovgivningen i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen er for omfattende Sagsbehandlingen er ikke påvirket af rettidighedsregler
Råderum/autonomi (%) Er råderummet for dine beslutningskompetencerne, der er nævnt i spørgsmål 14, blevet ændret siden jobcenterreformen fra ? Ja, de er blevet mindre29 Ja, de er blevet større4 Nej, de er uændret23 Har ikke arbejdet med området før Ved ikke16
Vurdering af viden og kompetencer om arbejdsmarkedspolitik I meget høj grad I høj gradI nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke- socialråd- givere 52 % 46 % 45 % 46 % 60 % Socialråd- givere 48 % 54 % 55 % 40 %
Opgavefordeling for sagsbehandlere og erfaringer A-dagpengeKontanthjælp og starthjælp SygedagpengeRevalidenter Ikke- socialrådgivere 93 % 49 % 36 % 61 % Socialrådgivere 7 % 51 % 64 % 39 %
Vurdering af viden om brug af sanktioner (myndighedsrollen) I meget høj grad I høj gradI nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke- socialråd- divere 48 % 46 % 45 % 59 % 62 % Socialråd- givere 52 % 54 % 55 % 41 % 39 %
Vurdering af sanktioners effekt i sagsbehandlingen (prioritering) ganske høj effekt (1) rimelig god effekt (2) forholdsvis begrænset effekt (3) begrænset effekt (4) Ikke- socialråd- givere 19 % 25 % 26 % 31 % 100 % Socialråd- givere 7 % 16 % 30 % 47 % 100 %
Manglende efter- og videreuddannelse som barriere for sagsbehandling I meget høj grad I høj gradI nogen grad I mindre grad Slet ikke Ikke- socialråd- divere 21 % 32 % 27 % 10 % 7 % Socialråd- givere 18 % 37 % 26 % 12 % 5 %
Manglende metodeudvikling som barriere for sagsbehandling? Helt enigDelvis enigHverken enig eller uenig Delvis uenigHelt uenig Ikke- socialråd- divere 26 % 33 % 24 % 9 % 2 % Socialråd- givere 28 % 38 % 23 % 9 % 2 %
Modeller for ”professionalisme” Organisatorisk professionalisme Jobcentrene Faglig professionalisme Ledelsen dikterer diskurs og kontrol; Rationel autoritet X Diskurs bestemt af faggruppen; Kollegial autoritet Standardiserede procedurer; regler Hierarki og management: mistillid X Diskretion og faglighed; Tillid til praktikere Målinger og performancekontrol; Sat i forhold til organisationsmål X Professionel etik: Formål indlejret i faggruppens arbejde
Jobcentrenes indsats fordrer bl.a.: Fokus er på kvalitet i arbejdet – ikke kun på at opfylde præstations- og resultatkrav ”Bureaukratisme” afvikles og kvalificeringsbehov tilgodeses Jobcentrene professionaliserer arbejdet – udvikle metoder og etik Jobcentrene får større viden om årsag-virkningsrelationer Godt humør hos de ansatte
30 Reminder til kommuner og beskæftigelsesmedarbejdere: ”If the sun and moon should doubt, they would immediately go out” William Blake