Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Advertisements

Sprogvurdering & Sprogindsatser
Set i forældreperspektiv
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Familie og børn i en opbrudstid
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Bokstav børn.
Lærerprofessionen.
Børns fællesskaber trivsel, udelukkelse og mobning
Forældremøde X årgang.
Hvad er et godt liv for vores børn?
Underviser Ronny Højgaard Larsen
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Jeg støtter barnet ved:
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Børns kompetenceudvikling (SDQ) og social baggrund
Roskilde – Octavia d. 5 februar -2010
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
DE UROLIGE BØRN OG RUMMELIGHED PSYKIATRIFONDEN ’Psykiske problemer og sygdomme i skolen John Aasted Halse.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Forskningschef Niels Ploug, SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Socialpolitisk årsmøde 2007 Lige muligheder for udsatte børn og unge.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Lærerprofessionen.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Else Christensen Socialforskningsinstituttet
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Det Inddragende Netværksmøde
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
Hvordan kan verden også se ud? Konference om vejledning til personer med handicap 26. marts 2007 Per Schultz Jørgensen.
Søskende til børn med AD/HD
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2.Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Marginalisering – og kampen mod den Konference om truede børn og unge 24. november 2005.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
KAN MAN GAMBLE SIT LIV VÆK? - En præsentation om gambling og ludomani Selvmord Arbejdsløshed Skilsmisse Løgn Sygdom Kriminalitet.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
LANDSKONFERENCE 2006 Dagplejen Livsform og relation Per Schultz Jørgensen.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre? Psykiatrifonden Mandag den 18. april 2005

Det korte svar ”se” problemet ”se” barnet i dialog med barnet - og familien - og sammen skal de finde ud af, hvad der skal gøres

Det længere svar Handler om at forstå problemets karakter Få inddraget alle relevante parter Og se sin egen rolle som en vigtig del af løsningen

Børn med problemer Børn med sociale problemer Forældre-fravær DAMP Urolige børn Børn med handicap Børn med adfærdsvanskeligheder

Børn i risikozoner ”Risikobørn – hvem er de – hvad gør vi” (Jørgensen, Ertmann, Egelund & Hermann, 1993) ”Risikobørn i Danmark” (Jørgensen, 2002) ”Børn med særlige behov” ” Truede børn” ”Problembørn”

En anden opvækst – end før Danmarks tre familierekorder En ”ny” familie: Forhandlingsopdragelse i ”aftalefamilien” Barndom i institutioner ”radarbørn”

Familieproblemer Dårligt fungerende familier Dårlige skilsmisser Langvarig arbejdsløshed Forældres psykiske problemer Misbrug Sociale belastninger

Social arv – og risiko Et tvivlsomt begreb Tre måder at tale om det på Forældre giver belastninger videre til børnene Chanceulighed mht. uddannelse Sociale belastninger er forøget risiko

Børns symptomer Symptomer har oftest et budskab Som vi skal forstå ved at gå under overfladen Og finde den sociale sammenhæng Den 4 årige med udviklingsmæssige tilbageskridt – hvorfor?

Børn af alkoholikere Hyperaktivitet Kriminalitet Skoledropout Dårlig funktion i skolen Dårlig social tilpasning Somatiske problemer Angst Depression

Et børnesyndrom Hyperaktiviteten – som forsøg på at fastholde forældrene Vreden og aggressiviteten – når det ikke lykkes, Sorgen og depressionen som konsekvens

Brev fra en alkoholiker ” ”.. Jeg dækkede over misbruget…” børn er solidariske…” ”jeg forsøgte at være perfekt” ”jeg fik ros for at ære så dygtig” I dag:handicappet, kroniske smerter og forringet livskvalitet ”vi skal lære at turde skride ind” Overfladetilpasning!

Social integration blandt de store skolebørn HBSC undersøgelsen 1998 5000 børn i 11,13 og 15 års alderen

Har du nogen at tale med hvis vanskeligheder? 64 pct.: mor og far - og venner 16pct.: mor og far 14 pct.: venner 6 pct.: isolerede

Fortrolighed til andre

Kan rummelighed være svaret? Er den rummelige skole svaret? Ikke i sig selv Rummelighed kan have mange dagsordener Det afhænger af, hvad der lægges i begrebet Og hvilken social og pædagogisk indsats, der iværksættes

Hvad står rummelighed for? Åbenhed Tolerance Accept af forskellighed Menneskelighed Plads til de svage Fællesskab

Hvad skal du se efter? Tristhed Ængstelse Rastløshed Social isolation Dårlig social kontakt med jævnaldrende Adfærdsændringer Forældreadfærd

Fire typer af pædagogisk indsats Mere voksenstyring Socialt arbejde Trivsel i klassen Relationsorientering

Voksen-organiseret samvær Rammer Regler med tydelige konsekvenser Præcise krav Tydelig voksenrolle Koordineret indsats blandt de professionelle Direkte vejledning Hvornår skal børn have denne voksenkontakt?

Bred social indsats Kontakt til forældrene – og samarbejde henvisning til PP Underretningspligt Kontakten til socialforvaltningen Nye regler om reaktion i sagen

Bedre trivsel i klassen – for alle Hvad er trivsel? Hvordan styrker man sociale trivsel? ”makkerskab” Stenderup skole med vægt på venskaber Handler det også om ”social kompetence”?

Relationsorienteringen Relationen til den enkelte Gruppeorienteret arbejdsform ”se” det enkelte barn Arbejde med relationen ”opfølgningspædagogik” ”anerkendende pædagogik” Nærvær

Anerkendelse Ikke det samme som ros Berit Bae og hendes undersøgelse Det handler om selvværd mere end selvtillid Anerkendelse drejer sig om bekræftelse som menneske

Voksnes rummelige samspilsmåder Fokuseret Medlevende Lader barnet følge op lader sig afbryde Velvillig fortolkning Giver barnet nye chancer Formidler kundskaben Forståelse for intentionen

Voksnes trange samtalemønstre Delt opmærksomhed Følger op på saglige aspekter, men ikke oplevelserne Ikke indlevende, formidler skepsis Mange spørgsmål Nølende modtagelse Mange vurderinger Krav om begrundelse Sammenligner børn og deres oplevelser

Dobbelt-loop i anerkendelse Social bekræftelse på at egen oplevelse er god nok Personlig bekræftelse på, at man selv er god nok

Professionel kompetence Faglig kvalifikation Formidlingsmæssige evner Menneskelige egenskaber Advokatorisk etik