Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Undervisningsevaluering i matematik
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Blended learning – hvordan?
Velkommen til 10.A Gentofte 10. klassecenter
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Det nye fleksible adgangskursus på DTU
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Kultur- og branchestudier Opgaveforberedende forløb S3 & LT
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Tema for kompetenceudvikling kommunikationsmedarbejder Forslag fra (initialer) POR Formål Facilitere og forbedre interaktion med pressen. Bedre instittuttets.
Velkommen til E-business
Planlægningsmodeller i det ny AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
1 Samfundsfag og Politik & Administration. 2 Program Velkommen Lidt om uddannelserne Studieform En typisk dag! Beskæftigelse Studieliv.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
1 Agenda: SSTT, København 20. januar Program - håndbog 2.Processen for dataindsamling og analyse 3.Hovedkonklusioner 4.Ideer til håndbogens indhold.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
POLITIK & ADMINISTRATION OG SAMFUNDSFAG Nørresundby Gymnasium & HF – 22. april 2010.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Modul E Implementering og evaluering. Indhold Læringssættet Undervisning i egen afdeling Implementering Jeres opgave.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Sygeplejerskeuddannelsen på nettet B aggrund/idé L æringssyn & værdier S tudie-og undervisningsformer O rdinær – fjernstudie K ommunikationsplatform E.
Biomedicinsk Optik Kursus Bygning 306, auditorium 37, DTU.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Mød Aalborg Universitet
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
ECTS og arbejdstid Et oplæg om synliggørelse af sammenhængen mellem ECTS og studerendes arbejdstid. Anders Foss, underviser og årgangskoordinator Medievidenskab,
August 2003, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
September 2004, MK MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
September 2005, MK/ORO MII: Teknologistøttet samarbejde 1 Projekt- og gruppeorganiseret læring – hvordan overføres erfaringer med AAU-modellen til fjernundervisning?
Introduktion til ITJEM ITJEM1 /jrt /jrtITJEM1 /jrt2 ITJEM1 Hjemmeside: –
P LANLÆGNINGSMODELLER I DET NY AMU Et samarbejde mellem Københavns Socialpædagogiske seminarium & Social- og Sundhedsskolen Horsens -Fredericia.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Oplæg om pædagogisk forvaltning af fjernundervisning.
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Præsentationens transcript:

Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København 21-9-2002 Jane Andersen Udviklingsleder for Åben Uddannelse jane@it-c.dk - www.it-c.dk

Netbaseret undervisning – e-learning De danske modeller Netbaseret undervisning på IT-C Karakteristika Et kursus Erfaringer Den fremtidige udvikling E-learning Fremtidige udfordringer

Netbaseret læring - e-learning Netbaseret undervisning To ’danske modeller’ Netbaseret læring - e-learning Netbaseret undervisning

Netbaseret læring - e-learning Virksomhedsmodellen Selvstudie Individuel studiestart Undervisningsmateriale på intranettet Elektronisk multiple choice test + animationer Ofte korte læringsforløb på få timer

Netbaseret undervisning Uddannelsesinstitutionsmodellen Kollaborativt læringsforløb med underviser Fælles studiestart Tilstedeværelsesseminar hver 4-6 uge Undervisningsmateriale: bog og e-supplement Eksamen via underviser Hele kurser eller uddannelser

IT-højskolens netbaserede undervisning Værdigrundlag Kollaborativt læringsforløb med underviser og medstuderende: Underviser-studerende-studerende interaktion Tilstedeværelsesseminar hver 4-6 uge Socialisering

IT-højskolens netbaserede undervisning Andre karakteristika Fælles studiestart Undervisningsmateriale: bog, supplerende e-materiale Opgaver afleveres ’offentligt’ Åbent system - gæsteadgang: http://luvit.it-c.dk Evt. Arbejdsgrupper Koordineret koncept

Netbaseret undervisning Hjemme/arbejde IT-højskolen I løbet af et semester mødes studerende og underviser i starten, 3-4 gang i løbet af semesteret og ved slutningen

Netbaseret undervisning på IT-C

Månedligt seminar Luvit giver støtte til: Navigationstræet kan tilpasses kursets struktur Materialer lægges før eller efter seminar Kalender med oversigt over seminardage Nyheder Mails

Underviser-studerende-studerende interaktion Luvit giver støtte til: U: Ugesedler, opgaver, elektroniske materialer S: ”Offentlig” opgaveaflevering U: ”Offentlig” opgavekommentering Elektroniske fælleskonferencer og gruppekonf. Chat Elektronisk papirkugle Oversigt over alle, der er online netop nu Mail, internt og eksternt

Socialisering Seminarer E-gruppeinddeling Fysiske gruppemøder Billeder og beskrivelser af studerende og undervisere

Vejledning i netbaseret undervisning Studerende - Introduktion til Luvit i starten af hvert kursus - IT-højskolens Luvit mini-maual for studerende - IT-højskolens Idé-katalog for netstuderende Undervisere - Introduktion før starten af et kursus - Luvit lærer-manual - IT-C: Ideer og vejledning i netbaseret undervisning - Debatmøder/efteruddannelse i løbet af året

Erfaringer Spørgeskemaundersøgelse (58 besvar. ud af ca.140) Netstuderende 30 fik tilpas info til at komme i gang 28 læste de fleste indlæg i konferencer – 5 skrev ofte Lærebog, seminar, prøve igen selv foretrækkes (17-40) Generel debat 20 forventede mere generel debat Offentlige opgavebesvarelser 24 har ofte set på andres opgavebesvarelse, 30 enkelte gange 17 har lært meget, 30 har lært noget Studiegrupper 29 meldte sig til kurset for at studere meget selvstændigt

Fremtidige udfordringer Fokuspunkter ved videreudvikling af konceptet Mental model af netbaseret undervisning – de studerende anvender ikke ’e’ godt nok Elektronisk læring – hvordan skabes e-læringssituationer Evt. gøre e-grupper obligatoriske Anvende flere medier ved undervisningsmaterialer Erfaringsudveksling og samarbejde med eksterne

Studerende uden IT - mental model 1 Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger Debat/refleksion Øvelser (Medstuderende, opgaver, Lærer/instruktor) Opgaveløsning/projektarbejde Studiegruppe m. debat/refleksion Den studerende Hjemmearbejde (Bøger, medstuderende) Læse bøger hjemme Opgaveløsning og projektarbejde Mødes med medstuderende Refleksion

IT-C studerende - mental model 2 Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger (SLIDES, NOTER) Debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE - LEKTIONSPLAN Øvelser (Medstuderende, opgaver, Lærer/instruktor) Opgaveløsning/projektarbejde Studiegruppe m. debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE E-holdgruppe m. debat/refleksion Den studerende (egen mail og HJEMMESIDE) Hjemmearbejde (Bøger, medstuderende, KURSUSHJEMMESIDE, news group) Læse bøger og SUPPLERENDE UV-MATERIALE hjemme Opgaveløsning og projektarbejde Refleksion PENSUMPLANER MM - E-holdgruppe (MAILINGLISTE og debatforum) LINK TIL STUDIERELEVANT MATERIALE PÅ INTRANETTET KURSET HJEMMESIDE News group

IT-C net-studerende - mental model 3 Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger (SLIDES) Debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE - LEKTIONSPLAN Den studerende (LUVIT, mail og egen hjemmeside) Øvelser og hjemmearbejde (Bøger, E-medstuderende, E-lærer, LUVIT) Læse bøger og SUPPLERENDE UV-MATERIALE hjemme OPGAVER OG VEJLEDNINGER OPGAVELØSNINGER OG KOMMENTARER Refleksion (selv og via debatforum) PENSUMPLANER, INFO OM EKSAMEN MM. - E-studiegruppe/E-holdgruppe (mailingliste, debatforum og chat) STUDIERELEVANT INFO-MATERIALE PÅ INTRANETTET LUVIT.

Luvit på ikke-netbaseret undervisning Opgaveaflevering offentligt Studerendes og undervisers kommentering Evt. debat som del af opgaveaflevering

EduInfoLearnKnow Bliver e-learning til e-information? Mister netbaseret undervisning læringen?

Forventninger Tid

Om netbaseret undervisning Paulsen, M. F. (2001) Netbaseret Undervisning. Gyldendal. Steinmüller, L. M. (2000) Håndbog i fjernundervisningspædagogik. Andresen, B. B. (2000) E-læring - en designhåndbog. CTU. Lorentsen, A. (2000) Aspekter af teknologistøttet fjernundervisning på universitetsniveau. Aalborg Universitet. www.ctu.dk (projekter) www.fluid.dk Forskerne: Elsebeth Sorensen, Lone Dirckinck- Holmfeldt, Annette Lorentsen, Bent B. Andresen m.fl.