1 Proces for personaletilpasning i forbindelse med folkeskolereform 2014 Orienteringsmøde 21. Januar 2014 Ved Elin Hausle
Fælles forståelse Folkeskolereformen er en læringsreform: -fokus på læringsmål gennem varierede læringsformer -nye faggrupper ind på skolen, som kan bidrage med deres læringsforståelse, hvor kreativitet er centralt for barnets dannelse -tænkes i nye læringsarenaer, også udenfor skolen Realiseringen af folkeskolereformen er en stor kultur- og forandringsproces. Det kan vi kun gennemføre, hvis vi gør det sammen
Fælles forståelse Med grundlagspapiret har vi fået et godt afsæt for den lokale forandringsproces med fokus på: at give pædagogisk personale mest mulig tryghed i den nye arbejdssituation rammer for det pædagogiske arbejde på skolen fælles forventningsafstemning om opgaver og samarbejde forankring, dialog og medansvar i MED
Fælles forståelse Personaletilpasning sker på grund af -Pædagogisk personale ind på skolerne (svarer til ca. 160 årsværk) -Skoledagen forlænges - Åbningstid reduceres på fritidshjem, fritidsklubber og juniorklubber (svarer til ca. 400 årsværk)
Værktøj til forandringsledelse Rammesætter trin for trin en række af implementeringsopgaverne med: Samarbejde og drøftelser i MED Inddragelse af TR Planlægning af proces Understøttelse i forbindelse med processen AMK/tidlig indsats Falck Healthcare
Personaleproces Juridiske vilkår: Selvejende institutioners personale har ikke pligt til at acceptere vilkårsændringer Har ikke pligt til omplacering Bestyrelsen træffer beslutning om, at indgå i en fælles personaletilpasningsproces Institutionen er forpligtet til at overholde sit budget
Tilslutning til processen på det selvejende område Personaletilpasningen er baseret på at selvejende institutioner frivilligt forpligter sig til at deltage i processen gennem tilslutningsaftale Forpligtigelsen indebærer - tilpasning af personale i egen institution/klynge - anvendelse af jobbank - ansættelsesstop
Personaletilpasning (ikke skoler)– hvorhen? Tilpasningen kan ske gennem: tilpasning i egen institution/klynge til andre selvejende institutioner i eget netværk/klynge til andre selvejende institutioner i området
SPØRGSMÅL ?