Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Svend Gønge-skolens værdier...
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
John.M.Nielsen Metode & Co.
Ildsjælekonferencen 2009 v. Gitte Olin Larsen, Landliv a/s.
Læge Poul Lundgaard Bak Århus Universitet
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Hvad gør livet så værdifuldt?
Pubertet - Teenagefamilien
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn, bevægelse og motivation
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
En konflikthåndterende kultur
Jeg støtter barnet ved:
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Nordregårdskolen 25.september 2007 Den nødvendige opdragelse og samarbejdet mellem hjem & skole.
”Kaldet til kærlighed”
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Maskulinitet.
Gennem RESPEKT ENGAGEMENT FÆLLESSKAB skaber vi tryghed og trivsel, så vi alle kan opnå høj faglighed.
Omgangstone og kollegialitet
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
APV Lindved Skole Januar Rengøring SFO Undervisning.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Om forældre som rollemodeller
 H står for  U står for  L står for  E står for  N står for  HUMOR  UDELIV  LEG  EMPATI  NÆRVÆR.
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Redskaber og overvejelser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Præsentationens transcript:

Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie Ølsted Sogneskole Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie

Hvad har mennesker brug for? Mennesket er et ”flokdyr” Mennesket ønsker samhørighed – ikke ensomhed. Kærlighed Anerkendelse ---------------------------- Foragt Frygt

Integritet og Samarbejde konflikt Samarbejde

Den basale tryghed Hvad siger Maslow

Den nærmeste udviklingszone

Piger & drenge øver sig på noget forskelligt! Kontakt i små grupper Fællesskab = lighed Inde/ude Bekræftelse, Intimitetskvaliteter (relationer, personer og situationer) Snakkeorienteret, faktisk kommunikation Flad struktur Eksistentielt tema: at være elsket/ikke elsket Forvandlingsdrømmen og skønhedens æstetik Hierarki Alle er med på holdet Man kender sin plads Interessefællesskab (godkendelse og beundring) frihed, respekt Meddelelsesorienteret, emfatisk kommunikation Eksistentielt tema: Gøre det godt/ikke godt. Erobrerdrømmen og sejrens æstetik

Sjovere at lære nye færdigheder End at løse PROBLEMER!!

Det offentlige og det private Institution/Skole Hjem Hjem Hjem Hjem

Forskel på opdragelse og Socialisering Opdragelse i hjemmet egne normer. Lære forældre at kende som mennesker. Service og kærlighed. Service i det offentlige og private rum. For hvis skyld er vi sammen? Socialisering i institutionen: Institutionens normer/regler

Nej er det kærligste og vanskeligste svar Sige nej når du mener det. Ikke støde Ikke konflikt Synes godt om os Ikke afgrænsning ikke tydelig Ender med at såre Skrevet på regningen Ender med hverken at kunne li’ sig selv eller den anden

Nej er det kærligste og vanskeligste svar Populær Velvillig Åben og generøs Dørmåtte Modvillig Sur nøjeregnende Føle sig værdifuld for dem vi holder af. Ambitionen om et bedre liv for vore børn. Omtanke, mod engagagement og ærlighed

Grænser, kompetencer og hierakier Grænser for andre Grænser for sig selv Søgen efter ”HARMONI” Kontekst/rammer/værdier- Hvordan skal det fungere for sig selv og andre. Hvad vil jeg have og ikke have? – i forhold til: tøj, lommepenge, mobiltelefoner, spillekonsoller, sprog osv osv

Konflikter Hvad er en konflikt? En konflikt er en uoverensstemmelse, der giver spændinger i og mellem mennesker. Sag og relation

Konflikter Fejltolkninger er den hyppigste årsag til konflikter Tjek din tolkning og tro på svaret Konfliktsky mennesker er meget konfliktskabende Relationen mellem mennesker bliver stærkere af at der opstår konflikter som løses (Selvtillid/selvværd)

Konflikter Det gælder om at skelne mellem ubehag og fare. Intense følelser er ikke farlige, blot ubehagelige Det der holder en konflikt i live er at folk taler OM hinanden og ikke MED hinanden. Alle gør det så godt de kan - hele tiden

Hvad en forælder ønsker sig for sit barn Trygt og sikkert liv. Uddannelse Bevægelse og sundhed Udhvilede/søvn Ikke for meget TV og computer Ordentlig overfor kammerater/dele Ikke lyve og snyde

Professor Charles Desforges Exeter University Den største forskel på børns læring skal ikke findes i skolen; men i hjemmet. Det handler ikke om social baggrund.

Afgørende for børns læring I 7-års alderen tæller forældrenes engagement mest. Kvaliteten af skolens undervisning er næsten uden betydning I 11-års alderen er skolens rolle mere markant. Først i 16-års alderen betyder skolens kvaliteter mere.

Hvem har ansvaret for stemningen? Om morgenen Ved bordet I køkkenet I skolen I bilen Ved middagsbordet Putning/go’ nat

Følelser der udtrykkes har en tendens til at gå over. Frits Pearls