- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gammelheds-Philosophy
Advertisements

Wegeners Granulomatose Fysioterapeut Sisse Berner
Lidt om mig. Helle Bach Løbetræner i Bjerringbro løbeklub BAM
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fremtidens folkeskole i Aalborg
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
… Ta Dig tid… Ta Dig tid til at elske… Det er den evige ungdoms hemlighet.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Ta Dig tid….
Er mit barn klar til skolestart ?
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
Forældremøde X årgang.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
At leve med en kronisk sygdom
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Min identitet af Julie 10.A Udseende Jeg har langt lyst og lidt krøllet hår. er lav. blå øjne.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Inspiration til reformarbejdet
Mestring af ADHD som voksen.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Historien begynder for lang tid siden, da en mand straffer sin 5 årige datter, fordi hun har tabt en værdifuld genstand. Dengang havde de ikke mange penge.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Dette er en automatisk lønforhandling
8.1. Få bevægelse ind i hverdagen - voksne mindst 30 minutter om dagen 8.2.
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Den Glade Internationale Venskabsuge!
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
Målet med hjerterehabilitering
Kære Børnebørn. Jeg er glad for at bo på det alderdomshjem, I flyttede mig til, for et par år siden. Men jeg har været lidt trist de sidste par uger,
Dette er en automatisk lønforhandling. Vær venlig at svare på de næste spørgsmål. Dine svar vil danne grundlag for den næste lønjustering. Næste>>
Motiver, motivation og barrierer.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Væk fra motivation Hvorfor går der altid kludder i det?
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Derfor skal vi STRÆKKE UD når vi kan
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Danmarks Badminton Forbund Udviklingskonsulent Kirsten Leth. Badminton Midt - og Nordjylland. Med mor og far ved baglinjen. Herning Badminton klub. 21.September.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Præsentationens transcript:

- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole Den 16. maj 2011

Hvem er det så godt for…? Bevægelse i hverdagen gavner alle, men især dem der trænger mest. Det er aldrig for sent, og det gavner med det samme. Bevægelse med kvalitet vel at mærke – Dvs at de forskellige ”rum” for bevægelse tilføres sin egen kvalitet i så stort omfang som muligt: Børnene skal være selvtransporterende = + 10% kondition Børnene skal ”eje” frikvarterene = selvbestemmelse, udviklende fri leg, øget aktivitet. Fysisk aktivitet generelt i alle fag = Øget mulighed for at ramme egen læringsstil, Opbygge social kapital og udvikle sig motorisk! Idrætsundervisningen skal have høj intensitet og kvalitet = kondition og kropsbevidsthed

= Og hvorfor så det…? Sunde og glade børn der trives! Fordi bevægelse i hverdagen giver: Bedre motorik God fysisk form Bedre læring Styrket motivation Sunde og glade børn der trives! = Bevægelse med kvalitet vel at mærke – Dvs at de forskellige ”rum” for bevægelse tilføres sin egen kvalitet i så stort omfang som muligt: Børnene skal være selvtransporterende = + 10% kondition Børnene skal ”eje” frikvarterene = selvbestemmelse, udviklende fri leg, øget aktivitet. Fysisk aktivitet generelt i alle fag = Øget mulighed for at ramme egen læringsstil, Opbygge social kapital og udvikle sig motorisk! Idrætsundervisningen skal have høj intensitet og kvalitet = kondition og kropsbevidsthed

Bevægelse i hverdagen 60 min 60 min 2010 1996

Hvor stort er så problemet…? Moderat til hård Let fysisk aktivitet Stillesiddende * Australien 2010

Politiken 13. maj: ”Dovne børn udviser tidlig risiko for hjerte-problemer… ”

Hvordan kommer dit barn i skole? Jeg cykler/går med dem, når jeg kan Det klarer de selv Jeg kører dem i skole

Gode vaner kræver gode grunde

Bedre Motorik Giver bedre sociale relationer = Venner Gør det lettere at lære = Egen læringsstil Giver lyst og evner til at træne = I god form

Et eksempel fra hverdagen… God fysisk form IFI / Peter Krustrup: Der skal høj intensitet til – men ikke så meget! Hvis vi øger den fysisk aktivitet i skolens hverdag (Dvs. alle timer og frikvarterer), bliver der plads til at gi’ den gas i idrætstimerne. Her er ”god fysisk form” = god nok til at kunne klare dagen med overskud og deltage aktivt i både undervisning og det social liv i og udenfor skolen. Et eksempel fra hverdagen…

Læringsstile Boblerne: Ad 1 – organisering af undervisningen bliver lettere, hvis man generelt har en fysisk aktiv undervisning. Alle er vant til og trænede i at flytte rund og organisere mod en differentieret og afvekslende undervisning. Man bliver god til det man træner… Og altså: giver man eleverne lov til regelmæssigt at bevæge fra et konkret fysisk læringsmiljø til et andet, opnår de bedre læring, end hvis de skulle sidde stille på deres stol hele tiden, som der (stadig mange steder) er tradition for i skolen. FX kan eleverne opnår signifikante bedre indlæringsresultater, når de også får mulighed for at sidde på tæpper på deres stole, på gulvet, på sofaer eller andet informelt blødt møblement Ad 2 – Move@school give gode muligheder for fysiologisk og psykologisk, at skabe motivation via anerkendelse eleven kan relatere sig til. Både i forhold til læreren, men i lige så høj grad via de øvrige elevers anerkendelse. Ad 3 - Netop udholdenhed og vedholdenhed hænger meget sammen med fysisk formåen – og er vel at mærke ”trænerbare”; dvs. de kan trænes ved simpel fysik aktivitet, så rigtig mange kan forbedre deres indlæringskapacitet, alene ved fx at løbe en tur eller spille en gang fodbold! Ad4 – De sociologiske elementer er langt lettere at modellere / organisere i en fysisk aktiv undervisning. Både pga. det vanedannende element, men i høj grad også fordi elevernes forforståelse af ”idrætsaktiviteter” gør at de lettere tager organisationsformerne til sig (”nåee, det er jo lige som at spille Twister…”) Ad5 – Muligheden for at inddrage bestemte perceptuelle elementer (tanken om forskellige intelligenser, omsat til læringsstile) er helt central i move@school. Her er det vigtigt at slå fast, at det er langt bedre bevidst at krydse to læringsstile op med hinanden, end hhv at isolere til én eller at forsøge at inddrage alle. Ad6 – En stor del at ”tricket” går ud på at udnytte og undrestøtte elevernes behov for bevægelse, frem for at begrænse og aflære fysisk aktivitet som noget naturligt – også i skolen. Ad7 – Inddragelse og anvendelse af viden om de psykologiske elementer er i høj grad en beslutningsproces, der skal bygge på et konkret kendskab til egne elever. Det vigtige er at diskutere og bevidst træffe beslutninger i teamet, så man understøtter hinanden (lærere såvel som elever) i at nå alle elever i klassen / på holdet.

Ikke kun ”for sjov”, men giver også bedre resultater…! Læringsstile DR den11. maj 2011 Ikke kun ”for sjov”, men giver også bedre resultater…!

Motivation Familien Fritiden Skolen Muligheder Struktur Relationer I fht. den motiverende samtale, vil jeg meget gerne udvide ”motivationsarenaen”, så motivation (og direkte og indirekte ansvar for succes) ikke ses udelukkende på individ-niveau, men i en større meningshelhed. Som således også kan bruges konkret til at hjælpe børnene. At skabe og fastholde motivation hos den enkelte, kan med stort udbytte ses relationelt og understøttes strukturelt. Familien er – stadig – den grundlæggende ramme om elevens/barnets motivation til fysisk aktivitet. På godt og nogen gang ondt, er det med afsæt i familien at nøglen til den enkeltes motivation skal findes. Man kan godt ”køre uden om den”, men det er også her en klar styrke, at have viden om familien. Fritiden er rigtig vigtig, men lige så vigtigt er det at den netop skal være ”FRI tid”. Her skal de voksne med et skridts afstand via gode relationer åbne muligheder i en kendt og troværdig struktur. Skolen er stadig det mest oplagte sted at kunne hjælpe børnene til at finde deres egen placering i motivationstrekanten: At de i en kendt og tryg struktur afprøver muligheder og opbygger positive relationer og erfaring i forbindelse med fysisk aktivitet. Fritiden Skolen Relationer

Hvad skal der gøres…? Først og fremmest: Bak Jeres barn op! Bak skolen op! Hold fast i de gode vaner! Lyt ikke til dårlige undskyldninger! Vi har som forældre, lærere og pædagoger et stort ansvar for, hvor meget vores børn bevæger sig. Heldigvis har vi også mange muligheder for at gøre noget ved det. Det bedste vi alle kan gøre, er netop AT GØRE i stedet for at tale om det. Bevægelse er naturligt og det skal det også være i skolen.

Hvem mener de kan det? Nej, det er for farligt og besværligt Det må de selv finde ud af Ja, mit barn skal være aktiv hver dag!

Tak for opmærksomheden, og husk nu: GØR det  Jesper Kloppenborg