Relationer – børn og voksne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
At bruge disse to ord rigtigt
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Energi- & Vandværkstedet
I dag er temaet Visualisering
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Anette Schjødt Thorsen
God trivsel = God læring
Arbejdspladsudvikling
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Relationer – Omgangstone
Relationer – børn imellem
Læreplaner i Højvangen
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Velkommen til Nordregårdsskolen
Vejlederens kommunikation
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
SEMINAR I NUUK OKT 2014 FAMILIERÅDSLAGNING LIS HELBO.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Introduktion til Det Praktiske Projekt
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
KREDSEN I CENTRUM Ambitioner. HØJE OG SYNLIGE AMBITIONER Hvad er godt FDF hos os? FDF skal være sjovt – både for børn og voksne Ambitioner tager ofte.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Fællesskab og relAtioner i fdf
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Børn og voksnes rettigheder.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Tilgang 2: Få fat i forældrene Mange børn får (mere eller mindre) blide puf hjemmefra for at komme til FDF. Typisk har børnene store oplevelser, når de.
Tilgang III – synlighed i lokalsamfundet Overvejelse: - Kan man se at der er en FDF-kreds? - Og... Hvad vil en tilfældig person, man møder på benzintanken,
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Relationer – børn og voksne

Relationer – børn og voksne Denne øvelse skal I bruge til at afklare, hvordan forholdet mellem børn og voksne i FDF bliver bedst muligt, samt hvordan I opnår dette. Der er to øvelser – en generel om forholdet mellem børn og voksne i FDF (30 minuter), 2a – en med udgangspunkt i hvordan I modtager nye børn (30 minuter), 2b 2

Introduktion til øvelser – Relationer mellem børn og voksne Gode relationer mellem børn og voksne er ifølge undersøgelsen ”Den attraktive spejdergruppe” (2006) særdeles vigtigt for fastholdelsen af børn i organisationer. Her skal I finde frem til, hvordan I sørger for et godt forhold mellem børn og voksne i jeres kreds. Øvelse 2 fokuserer på forholdet melem børn og voksne og er en øvelse, hvor I tager udgangspunkt i program, I allerede har kørt. Øvelsen sluttes af med opsamling og det kan være en idé at lave et håndslag på nogle ret konkrete ting, I har hensigt om at gøre i jeres samvær med børn til FDF. 3

Øvelse 2a – børn og voksne 4

Øvelse 2a – børn og voksne Øvelsen varer 30-45 minutter. 2a) Brug 15 minutter til at diskutere disse spørgsmål i grupper (ikke for store – det er vigtigt, alle byder ind). Sørg for, at der er en ’sekretær’, der holder skriver de vigtigste pointer ned Spørgsmål: Hvad gør vi for at vores FDF-børn er trygge? Hvad er vigtigt? - Hvordan byder vi som ledere børn velkommen til møderne hver uge? Hvad er vigtigt? - Hvordan sikrer vi, børn ikke bliver overhørt? Hvornår er det OK at irettesætte? - Hvordan irettesætter vi uden at ødelægge forholdet mellem den voksne og barnet? - Hvordan vil vi gerne, at børnene ser de voksne? Og hvordan sikrer vi dette? - Hvad synes vi, det er vigtigt, børnene har med hjem fra FDF? - Hvad kan vi gøre for at børn altid har tillid til de voksne? 5

Øvelse 2a - opsamling Opsamling i fællesskab / fælles diskussion – hvad var de vigtigste pointer fra hver gruppe? (10 minutter) Sekretærerne fremlægger de vigtigste punkter, men alle har taletid og kan byde ind. Opsummér diskussionen til nogle praktiske ting, I kan gøre. (Fx ’vi vil sige ”hej” til alle til alle børn, når vi ser dem første gang til et klassemøde’). Sørg for, at det er præcise ting, der er nemme at gøre, I får skrevet ned! 6

Øvelse 2b – nye børn 7

Øvelse 2b – nye børn Øvelse 2b handler om, hvordan nye børn modtages. Ofte kommer nye børn med deres kammerater til FDF, men dette er ikke altid tilfældet. I denne øvelse forestiller vi os at en dreng og en pige, der ikke ved ret meget om FDF, pludselig dukker op til et møde. Hvad er det vigtigt at få forklaret for nye i FDF? - øvelsen på næste slide skulle gerne hjælpe med at finde ud af dette, så I kan forklare nogle af de naturlige indforståetheder, der altid vil være i en FDF-kreds. 2b.1) Del lederne op i passende grupper (ikke for store – det er vigtigt, alle får taletid). Husk, at situationen er til for at I kan se på, hvad I gør og forventer – altså i dette tilfælde er det ikke så meget børnene i casen, der er fokus på, men hvad I som voksne i kredsen synes og ikke mindst gør. Diskutér eksemplet – Gå rundt i kredshusets forskellige rum (evt også udenfor) og se hvilke situationer, nye børn vil kunne komme i i de forskellige rum i huset. Hvad vil de stille af spørgsmål? Og hvordan vil vi svare på det? 8

Øvelse 2b – børn og voksne, nyt barn Case: ”Trine og Torben skal starte til FDF og de møder op til det ugentlige møde (forældrene havde ikke tid at komme med – så Trine og Torben er lidt betuttede).” - Hvordan tager I imod sådan to børn? - Hvad er vigtigt for at sikre, at de kommer igen? - Hvilken historie vil vi gerne have, de fortæller deres forældre, når de kommer hjem? – og hvordan forbedrer vi chancerne for, at de fortæller det om FDF, vi gerne vil have? - Hvad forventer vi, at nye medlemmer selv gør uden at vi som voksne hjælper? - Hvad tror I Torben og Trine vil synes er mærkeligt ved FDF? Og hvordan undgår vi, at det gør at FDF bliver fremmed for dem? - Hvornår kan vi regne med, at Trine og Torben er ’normale’ FDF-børn og en del af FDF-hverdagen? Hvornår indgår de på lige fod med andre børn i FDF? - Hvem er ansvarlige for Trine og Torben til FDF indtil de indgår på lige fod med andre? 9

Øvelse 2b - opsamling 3b) Saml op i fællesskab. Få i fællesskab formuleret, hvad der er vigtigt, når nye børn modtages (fx ’børn skal vide, hvad alle hedder efter deres første besøg i kredsen’). Sørg for at få skrevet nogle af de gode idéer fra jeres tur med T&T rundt i huset/kredsens plads. Benyt også lejligheden til at tænke over, hvad I har af indforståetheder i kredsen – hvad gør det svært for en udefrakommende at forstå hvad der foregår? Dette er også relevant, når I får nye ledere...