Tekno-logos 8/10-02 Bio-logisk teknologi Natur, information og teknologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Historien om Jørgen Finke
Advertisements

The Cape Cod Model.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Uddannelse til tværfaglighed
EVOLUTION.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Web 2.0 Teoretisk viden.
Livets opståen og udvikling
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
“Hvad har vi på hylderne?”
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ledelse af innovative medarbejdere
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Nu er vi ved DEL 3 Flere tegn og signaler et tegn (fx et symbol) kan godt bruges som et signal: fx kan dannebrog signalere at at vi nu er i Danmark og.
Et projekt til undersøgelse af udviklingsmetodologi.
Nye teorier om børns sprogtilegnelse
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Jørgen Haagen & John Andersson UCSJ
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Knowledge Management E-BUSS Session 5 & 6, - 7. Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Projekt 6: Molekylær Evolution Af Keratin Proteiner Vejleder: Rasmus Nielsen.
Simili-simulacrum Simuleringer, cellulære automater og andet godt.
Niveauer for læring i organisationen
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Konfigurationsskolen
Evolutionsteorien En teori om, hvordan livet udvikler sig. For at forstå den skal man lære følgende begreber: Fødselsoverskud: Der fødes flere unger end.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lektion 1: Introduktion
Læren om livets udvikling
Darwinisme Jannik, Julie og Louise 2.b. Evolution postulatet - 2 elementer – evolutionspostulatet - evolutionspostulatet = han starter en teori om at.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
CASE - e-læring og vidensdeling hos Danfoss AR Christopher Kjær Konference om E-pædagogik, arr. FLUID,
Forestilling/Ide/Oplevelse Eksternalisering af ide/Forestilling Kommunikation om og vurdering af resultat. (Begrebsliggørelse) Udvikling af nye forestillinger.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Kunstig Intelligens [ nicky ]. Agenda AI Overblik [1] –Deterministisk og Non-deterministisk –Hvad anvender vi ? AI i Produktionen [3] –Teori: Om den anvendte.
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008.
Evolution.
Evolution af komplekse organismer -baseret på: ’RNA regulation: a new genetics?’ John S. Mattick.
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Tekno-logos 5/11-02 New AI, robotics og ALife Fra intelligens til liv.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Hjemmet som et Distribueret System Jonas Thomsen Ph.d. studerende Center for Pervasive Computing.
Digital Didaktisk Design
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Troen KAN flytte bjerge Flid har dobbelt så stor betydning for læring end intelligens.
Data intro (Side 1-3 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Kommunikation og skabelsen af sociale verdener
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Naturvidenskabelig metode
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Karakterer og læring.
Agenda Præsentation: Lidt mere dybegående: en læringsaktivitetsdesignskabelon Gruppearbejde: Design og præsenter jeres egen aktiviteter Feedback og evt.
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Peter Nedergaard: Forklaringstyper
Enzymers virkemåde og aktivitet under forskellige forhold
Enzymer og enzymreaktioner
Præsentationens transcript:

Tekno-logos 8/10-02 Bio-logisk teknologi Natur, information og teknologi

Tekno-logos 8/10-02 Centrale begreber 1.Evolution 2.Kompleksitet (kaos) 3.Emergens 4.Selvorganisering 5.Adaptivitet

Tekno-logos 8/ Evolution Darwins udviklingslære: Variation  selektion: Den mest tilpassede bliver udvalgt som følge af bedre forplantningsevne ‘Tinkering’: Naturen anvender det forhåndenværendes princip (‘designer’ ikke) ≠ Den stærkeste, klogeste eller smukkeste overlever ≠ Evolutionen har mål og fuldbyrdelse (mennesket!) ≠ Udvikling er aktiv: Succesfulde variationer udvikles

Tekno-logos 8/ Kompleksitet Omfattende systemer og processer af ikke ensartede bestandele (måske selv systemer) Historiske systemer Hverken kaos eller total orden (fordi hhv. uinteressant og ikke-dynamisk): “On the edge of chaos” Ashby: Relativt til observatørs beskrivelsesramme Simon: Hierarkiske, udviklende, næsten-analyserbare og deskriptivt simple

Tekno-logos 8/ Emergens Interaktionen mellem og organiseringen af flere simple enheder, der skaber mønstre på et højere organiseringsniveau Funktionelt og organisatorisk irreducibelt til lavere niveau Downward causation: højere-ordens fænomener kan virke ‘tilbage’ på tilgrundliggende processer Spørgsmål: Hvad er interessante mønstre (hvad er mønstre)?

Tekno-logos 8/ Selvorganisering Decentraliseret (distribueret) styring af komplekse systemer og processer giver anledning til kollektiv opførsel Lokale regler  global styring Bottom-up

Tekno-logos 8/ Adaptivitet Fleksibel tilpasning Global egenskab som hviler på ikke fatale lokale dysfunktioner (det nytter ikke at nogle evner er meget adaptive hvis andre er meget lidt) Indlæringsevne (skelne rigtig fra forkert reaktion  værdi?)

Tekno-logos 8/10-02 Evolutionære algoritmer 1.Forskellige tilfældige algoritmer (løsningsforslag) testes på et givent problem 2.De bedste udvælges ud fra fastsatte fitness- kriterier (ønskede egenskaber) 3.Udvalgte algoritmer ‘parres’ (halvdelen af koden fra hver af algoritmerne sammensættes) og/eller ‘muteres’ (forudbestemte ‘pladser’ i koden udskiftes med andet tegn; 1  0) 4.Den nye generation afprøves, og de bedste tages fra  ny generation osv.

Tekno-logos 8/10-02 Evolutionære algoritmer Velegnede til afsøgning af enorme mulighedsfelter (HUGO) Velegnede til adaptive systemer, F.eks. evolutionær robotik (selv- organiserende)

Tekno-logos 8/10-02 Sværm intelligens Stort antal simple, men autonome enheder Enheder kun styret af lokale regler: ingen central styring: Selvorganisering Positiv feedback: Succesfulde variationer forstærkes og danner fundament for følgende handlinger Negativ feedback: Ikke succesfulde handlinger svækkes ved at: –Agenter fra dette ‘spor’ rekruteres til mere succesfulde –Sporet ‘visner’ pga. forældelse

Tekno-logos 8/10-02

Sværm-koordination: Flokke Boids: Simulerede fugle (eller fisk) Udviser tilsyneladende organiseret global adfærd udelukkende vha. lokale regler Selvorganisering

Tekno-logos 8/10-02 Flokke: Boids Tre parametre: 1.Separation: Kom ikke for tæt på andre enheder (undgå kollision) 2.Ret ind: Forsøg at matche fart og retning på naboenheder 3.Samling: Styr mod det centrale punkt hos de umiddelbare naboer Separation

Tekno-logos 8/10-02 Flokke: Boids Tre parametre: 1.Seperation: Kom ikke for tæt på andre enheder (undgå kollision) 2.Ret ind: Forsøg at match fart og retning på naboenheder 3.Samling: Sigt mod det centrale tyngdepunkt hos de umiddelbare naboer Ret ind

Tekno-logos 8/10-02 Flokke: Boids Tre parametre: 1.Seperation: Kom ikke for tæt på andre enheder (undgå kollision) 2.Ret ind: Forsøg at match fart og retning på naboenheder 3.Samling: Sigt mod det centrale tyngdepunkt hos de umiddelbare naboer Samling

Tekno-logos 8/10-02 Stigmergy: Kontekstuel kommunikation ‘Stigma’ = tegn, mærke; ‘Ergon’ = arbejde Handlinger har effekt i omgivelserne. Denne effekt (cue) tricker til særlige handlinger Eks.: Hul i væggen får myrer til at udfylde det. Søljer af byggemateriale får termitter til at bygge ovenpå indtil en bestemt højde, hvor materialet gradvist ‘bøjes’ over mod nærmeste søjle Eks.: Rydde op (handling - kognition)

Tekno-logos 8/10-02 Bio-semiotik J.v.Uexküll (1928): “Umwelt”: Repertoire af relevante perceptions - respons cykli: Umwelt for en flåt består af sved og temperaturer omkring 37°C Umwelt er ‘indersiden’ af en niche

Tekno-logos 8/10-02 Bio-semiotik Hoffmeyer og Emmeche: Biologi ikke komplet uden en teori om betydning i naturlige systemer “Life is matter with meaning” Pattee (Life = autopoiesis = cognition Varela & Maturana) Livsprocesser er tegnprocesser (semiosis, ikke kausale processer)  Kommunikation, læring, adaptivitet osv. Naturalisering: mening opstår ontogenetisk og fylogenetisk. Information er konkret størrelse ved og essensen af livsprocesser

Tekno-logos 8/10-02 Bio-semiotik Kodedualitet: Digital - analog (genotype - fænotype). Digitalitet muligør: –Ubegrænsede muligheder: foster uden hjerte (og mening “Julemanden er grøn”) –Objektivitet og stabilitet: Tegn kræver ‘konvention’ og forgår ikke så let over tid (‘uden for’ den enkelte tegnbruger)  hukommelse –Abstraktion (og negation)  semantisk (og adaptiv) frihed