Bibelmeditation I Teol.kursus MF, 18-21. 01.2011 Luk 24, 1-12. Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde DDS nr 240: Dig være ære v/ Børge Haahr.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Jeg lever, og I skal leve! Vi skal ikke selv stable et nyt liv på benene. Det gør Ånden. Det nye liv skal vi ikke leve for at gøre os fortjent til det.
Advertisements

Livets Ord August 2009 "Han havde elsket sine egne, som var i verden, og han elskede dem indtil det sidste” (Joh 13, 1).
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
Leder Oase 2011 Hvorfor tjene mennesker ?. 5.Mosebog Du skal give ham, og du skal ikke være ked af at give ham. For gør du det, vil Herren din.
Opstandelsesfest.
”Fatter vi Guds hjerte for de fattige”? Guds glæde gennem generøsitet.
Jesus kalder, for at velsigne Søndag den 9. september 2012.
Hældt ud med badevandet!
Hvilket hus bygger vi til Gud ?
Nøgler til menighedens vækst
”Mandat til at leve livet” Fri til at leve gennem Jesu ord Mat. 7:28-29 Da Jesus holdt op med at tale, var de mange mennesker overvældet af forundring.
Gud og penge Penge som en test på vores administration af ’de sande værdier’.
Tradition og Fornyelse
Døbt til discipelskab! Matthæus Evangeliet 28:18.
”Kaldet til kærlighed”
Tabuer Hvad gør de ved os? Hvad gør vi ved dem?
Livets Ord Livets Ord Maj 2012 Maj 2012 « Ild er jeg kommet for at kaste på jorden, og hvor ville jeg ønske, at den allerede havde fænget ! » ( Luk 12,
Paulus’ brev til de kristne i Efesus
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Jesu genkomst og de sidste tider
Overvældet af Jesu opstandelse!
”Religion er opium til folket”
”Men ved Jesu kors”.. Joh.19:25 Hvem blev ved Jesu kors?
Holstebro Frimenighed At være en Jesu discipel. Discipel En der er i lære, men mere end det. Norm for lære og liv Den mundtlige tradition blev overleveret.
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Påskedag 2012 Jesu opstandelse forandrede verden Livs-vandringen mod Emmaus Luk 24.
Den, der tror, har evigt liv Det evige liv i Johannes-evangeliet
V5 Han sagde også til dem: »Hvis en af jer har en ven og midt om natten går hen til ham og siger: Kære ven, lån mig tre brød, v6 for en ven af mig er kommet.
At vente på Guds time.
Hvilken slags kirke ønsker vi at være
Kaldelsen til evangeliet Rom. 1, v1 Fra Paulus, Kristi Jesu tjener, kaldet til apostel, udset til at forkynde det evangelium, v2 som Gud forud har lovet.
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Dette er Med vært... din Hån og bedrag PersonerJesus ordPåske ting Påske dagene 100 Steder.
Vokse gennem venskab!.
Hvordan mærker jeg, at Gud findes?. a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? a. Kommer troen af hvorvidt jeg mærker at Gud findes? Men I,
V/ Morten Hørning Jensen. Udsagn, der støder Matt 10,34f Tro ikke, at jeg er kommet for at bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for at bringe fred,
Introduktion til Kongen og hans Rige
I begyndelsen skabte Gud himmelen og jorden
Kapitel 1 dias 1.1 Kapitel 1: Indledning VELKOMMEN til kurset ! Bibelen og Jesus.
Bjergprædikenen (26) Rigets konge Matt 7,28-29.
Livet i Helligånden TEMA: Pinse TEXT: Rom. kap. 8 MÅLGRUPPE: kristne og endnu ikke kristne FORMÅL: At forstå og kalde os til at praktisere fællesskabet.
ÅNDENS OPBYGGELSE! Overskriften over menighedslivet her i foråret: ”Åndens opbyggelse”! I små og mellemstore fællesskaber! Vi fornemmer, at OPBYGGELSE.
Tid til ”jordbunds- undersøgelse”
Gud trøster dem, der venter med forventning.
Bibelmeditation II Teol.kursus, MF
Kate-QUIZ-mus.
Rom. 12:2 – Sindet fornyes Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det.
Fristelse Så blev Jesus af Ånden ført ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Og da han havde fastet i fyrre dage og fyrre nætter, led han til sidst.
At byde den fremmede velkommen. Hvad siger Gud? v33 Når en fremmed bor som gæst i jeres land, må I ikke udnytte ham. v34 Den fremmede, der bor som gæst.
Lydighed v33 Men søg først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift. (Matt 6,33)
1.
Vi tror på Jesu genkomst kap.7.
Velkommen til et forvandlende fællesskab, der har TRO som værdi!
Åndelig virkelighed Dødehavsbogrullen Esajas f.Kr.
Bibelmeditation III Teol.kursus, MF Luk 24, Den opstandne Jesus og disciplene. Således står der skrevet: Kristus skal lide og opstå.
Historien om Jesus’ fødsel
1. Kor. 1:17-2:5 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal.
Grunde til at jeg elsker dig
Den opsøgende Gud. Matthæus 21:1-7 Da de nærmede sig Jerusalem og kom til Betfage ved Oliebjerget, sendte Jesus to disciple af sted og sagde til dem:
18. Søndag efter Trinitatis Søndag d. 4. oktober 2015 Gudstjeneste kl
Opstandelse, bortrykkelse og dom. Teksten 1 Thess 4,13-18 (1084) så sandt som vi tror, at Jesus døde og opstod Gud vil føre de hensovede sammen med ham.
Romerbrevet v. Rolf W. Jørgensen De herliges lidelser er nåde Romerbrevet 8,17-39 De herliges lidelser er nåde Søndag, den 9. august 2015 Aalborg Frimenighed.
Forventningens glæde.
Når Helligånden taler Lektion 1: Helligånden taler gennem Bibelens forfattere Lektion 2: Helligånden taler gennem nulevende mennesker.
Temaer i Johannes Evangeliet Kap. 13, 1-11 Søndag d. 13. september 2015.
Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen. Vi tror på Gud Fader, den almægtige, himmelens og jordens skaber.
Livets Ord April 2017.
Julens symboler Matthæus 2
Da brændte ordet i hjerter ind
Da brændte ordet i hjerter ind
Præsentationens transcript:

Bibelmeditation I Teol.kursus MF, Luk 24, Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde DDS nr 240: Dig være ære v/ Børge Haahr Andersen, rektor på DBI

Indledning Acta 1,3: Efter sin lidelse og død trådte Jesus frem for dem med mange beviser på, at han levede, idet han i fyrre dage viste sig for dem og talte om Guds rige. Hvorfor kun nævne disse tre eksempler: kvinderne ved graven, Emmausvandrerne og mødet med disciplene og himmelfarten?

Fællestræk ved de fire evangeliers beretninger om opstandelsen Selve opstandelsen beskrives ikke. Matthæus kommer tættest på, idet han skildrer jordskælvet og den mægtige engels tilsynekomst (28,2-4). Opstandelsen sker helt på trods af disciplenes forventninger. Beretningerne om opstandelsen betvivles. Kvinderne er de første vidner. Stenen, der er rullet væk, er første tegn på, at noget usædvanligt er sket. Engle bevidner opstandelsen. Jesus viser sig for kvinderne og senere for andre disciple (- Mk) Det endelige resultat er, at disciplene får vished om, at Jesus lever (- Mk)

Forslag til kronologi Matthæus fortæller i et indskud i 28,2-4 om jordskælvet før solopgang, hvor Herrens engel fjerner stenen og vagtmandskabet flygter. Kvinderne ved graven. (Mark 16,1-4, Matt 28,1, Luk 24,1-2 og Joh 20,1) Maria Magdalene løber tilbage til Jerusalem til Peter og Johannes (Joh 20,2). Imens er de andre kvinder gået ind i graven. De møder engle og hører opstandelsesbudskabet (Matt 28,5-7; Mark 16,5-7; Luk 24,3-8). Kvinder forlader graven for at fortælle disciplene, hvad der er sket (Matt 28,8; Mark 16,8; Luk 24,9a). Peter og Johannes kommer til graven og finder den tom og vender tilbage (Joh 20,3-10, Luk 24,12). Maria Magdalene vender tilbage til graven og møder Jesus som den første (Joh 20,11-17). Jesus møder de andre kvinder. (Matt 28,9-10). Maria Magdalene fortæller disciplene, at hun har set Jesus (Joh 20,18). Senere den dag åbenbarer Jesus sig for de to Emmausvandrere (Luk 24,13-35), for Peter (Luk 24,34) og om aftenen for de elleve på nær Thomas (Luk 24,36-49 og Joh 20,19-23).

Kvinderne Matt: 27,57.61 & 28,1: Blandt dem var Maria Magdalene, Maria, Jakobs og Josefs mor og Zebædæussønnernes mor Mark 15, og 16,1. Blandt dem Maria Magdalene og Maria, mor til Jakob den lille og Joses, samt Salome Johs 19,25. Jesu mor, Maria Magdalene og Maria, Klopas hustru 20,1. Maria Magdalene m.fl. (jf. v. 2: vi ved ikke)

Lukas 23,49. Også de kvinder, som var fulgt med ham fra Galilæa, stod og så alt dette på afstand 23,55: De kvinder, som var kommet fra Galilæa sammen med Jesus, fulgte med og så graven 24,10. Det var Maria Magdalene og Johanna og Maria, Jakobs mor og de andre kvinder, som var sammen med dem.

Kvinderne Har været disciple siden Galilæatiden Ser Jesus død og blive gravlagt. Har ingen forventning om noget særligt på tredjedagen Har ikke forstået eller troet Jesu forudsigelse om opstandelse De vil hædre en død profet, ikke en død Messias

Lidelsesforudsigelserne 9,22: Menneskesønnen skal lide meget og forkastes af de ældste og ypperstepræsterne og de skriftkloge og slås ihjel og opstå på den tredje dag. 9,23-24: Hvis nogen vil følge mig, skal han fornægte sig selv og daglig tage sit kors op og følge mig. For den, der vil frelse sit liv, skal miste det, men den, der mister sit liv på grund af mig, skal frelse det. 9,31: ”den udgang, han skulle opfylde i Jerusalem”. 9,44: Menneskesønnen skal overgives i menneskers hænder. 11,29. De skal ikke få andet tegn end Jonastegnet. …. Her er mere end Jonas. 11,49. ”Jeg vil sende profeter og apostle til dem, og nogle af dem vil de slå ihjel og forfølge, så at denne slægt kan kræves til regnskab for alle profeternes blod, der er udgydt.. 12,4: Frygt ikke dem, der slår legemet ihjel. 13,33. Men i dag og i morgen og i overmorgen skal jeg vandre, for en profet kan ikke dræbes andre steder end i Jerusalem. 17, For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag. Men først skal han lide meget og forkastes af denne slægt. 18, Se, vi går op til Jerusalem, og alt det, som er skrevet ved profeterne om Menneskesønnen, skal opfyldes. Han skal overgives til hedningerne, og de skal håne ham, mishandle ham og spytte på ham, de skal piske ham og slå ham ihjel, og på den tredje dag skal han opstå. 20,14. Men da vinbønderne så ham, talte de med hinanden og sagde: Det er arvingen. Lad os slå ham ihjel, så arven bliver vores 22,15. Jeg har længtes meget efter at spise dette påskemåltid sammen med jer, før jeg skal lide. 22,22. Menneskesønnen går bort, sådan som det er bestemt, dog: ve det menneske, som han forrådes af.

To mænd i lysende klæder Hvorfor leder I efter den levende blandt de døde. Husk, hvordan han talte til jer i Galilæa: Opstået, Menneskesønnen, overgives og korsfæstes og opstå på den tredje dag De huskede hans ord (LK), de var rystede (Mk), med frygt og stor glæde (Mt)

De elleve og alle de andre Apostlene: løs tale Peter m.fl undersøger det med den tomme grav og undres. Emmausvandrene: Nogle kvinder har forfærdet os (24,22) Efter Jesu tilsynekomst: Da de af bare glæde stadig ikke kunne tro (24,41)

Kvinderne og de øvrige disciples udgangspunkt Den almene erfaring af dødens uigenkaldelighed Deres udelukkelse af, at Messias, Guds søn, kan dø Deres iboende tunghørhed over for Jesu vidnesbyrd om sig selv

Tekstens sigte Lige så konkret som lidelsesforudsigelsen gik i opfyldelse, lige så konkret er opfyldelsen: – opstandelsen –Menighedens tidsalder –Doms- og frelsestegn –Omkostninger og glæde ved at være disciple –Genkomsten, opstandelsen på den yderste dag –Paradisets genoprettelse og den kommende verden Der gives stor rum til frygt, undren, skepsis, men målet er vished, glæde og tilbedelse.