Digital Post til borgerne i vejen dertil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Vil du have en fuldmagt fra en borger?
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Ny, offentlig myndighed – Udbetaling Danmark
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
Roller og rettigheder I Administrationsportalen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
NemID og Fællesskema 2014 v/Signe Hansen Blegmand
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
– Sådan virker det! Dit elektroniske postsystem Ved Arne Crown Rasmussen
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Selvbetjeningsløsninger på
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Løsninger og teknik
Digital Post – kommunikationen til borgerne
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Vil du kontrollere hvilken fuldmagt, en person har?
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Obligatorisk digital selvbetjening
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Digital Post Lovpligtigt for alle over 15 år fra den 1. november 2014.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Obligatorisk digital selvbetjening
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
Inspiration til at udbrede NemSMS til borgere
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Sikker adfærd er vigtig Som lærere arbejder vi med væsentlige og ofte fortrolige eller følsomme informationer, og dem skal vi passe godt på Sikkerhedspakken.
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Præsentationens transcript:

Digital Post til borgerne i 2014 - vejen dertil https://www.borger.dk/Sider/Post.aspx

Emner Hvorfor Digital Post? Forskel på e-Boks og Digital Post Information på borger.dk om lov og fritagelse Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation

Hvorfor Digital Post? ”Frem mod 2015 forventes det, at 80 pct. af alle breve til borgerne, der kan afsendes digitalt fra de offentlige myndigheder også bliver det. Tilsvarende forventes det, at de offentlige myndigheder i 2015 modtager op mod 80 pct. af alle ansøgninger og anmeldelser fra borgerne digitalt.” En del af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015

Overgang til obligatorisk Digital Post 1. november 2013 bliver det obligatorisk for virksomheder 1. november 2014 bliver det obligatorisk for borgere

Lov om Offentlig Digital Post Loven blev vedtaget i juni og trådte i kraft 1. juli 2012 Bekendtgørelser er på vej mht.: Fritagelse/læseadgang Ikrafttrædelse

Med Digital Post kan man som borger: Nemt og sikkert sende til og modtage post fra det offentlige Gemme post og vigtige dokumenter i mapper – og slippe for tunge ringbind Spare på papir og porto Modtage posten digitalt samme dag, som det bliver sendt Få en e-mail, når der er digital post Give en pårørende adgang, hvis man ikke selv kan tømme din digitale postkasse.

Forskel på e-Boks og Digital Post e-Boks er en privat virksomhed ”e-Boks A/S”, som tilbyder produktet e-Boks (postkasse). e-Boks er leverandør af Digital Post og ansvarlig for, at teknikken i den digitale postkasse virker. Det er muligt at flette e-Boks’ egen løsning, e-Boks, med den offentlige løsning, Digital Post, så borgeren kun oplever at have én postkasse – selvom det rent teknisk set er to forskellige postkasser. Forskelle: e-Boks den postkasse, som private virksomheder kan sende digitale dokumenter til. Digital Post er den postkasse, som offentlige myndigheder sender til. e-Boks er frivilligt for borgerne. Digital Post er fra november 2014 noget alle borgere får.

Mulighed for fritagelse for Digital Post Mulighed for fritagelse i 2 år eller permanent Bekendtgørelse under udarbejdelse Fritagelse kan søges hos kommunen fra sommer 2014 Digitale selvbetjeningsløsninger Mulighed for betjening på anden vis Fritagelse fra gang til gang Baseres på område og løsnings kompleksitet Afgøres af ansvarlig myndighed, fx kommune - Fritagelse er som udgangspunkt 2-årig, da borgerens situation kan ændre sig. - Efter aftale mellem kommunen og borgeren kan fritagelsen gøres permanent, hvis kommunen vurderer, at borgerens forhold ikke ser ud til at ændre sig.

https://www.borger.dk/Sider/Lov-om-digital-post.aspx

Kriterier for fritagelse Kognitiv funktionsnedsættelse (fx demens, udviklingshæmmet eller hjerneskade), som hindrer en i at bruge Digital Post. Fysisk funktionsnedsættelse (fx blindhed), som hindrer en i brug. Ingen adgang til computer med internetforbindelse i ens hjem. Registreret i CPR-registret som udrejst af Danmark. Sproglige barrierer, som gør forståelse af teksterne svær. Vanskeligheder ved at få NemID, fx pga. ophold i udlandet med langt til en dansk repræsentation, som kan udlevere NemID. Eller hvis man ikke har pas eller kørekort og derfor skal møde personligt op for at få NemID, men samtidig på grund af sygdom er bundet til hjemmet. Bosat i område uden adgang til hurtig bredbåndsforbindelse. 10

Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation Kommunikationskampagner til borgere: Del af bølge 2-kampagne (nov. 2013 – jan. 2014) Kampagne om Digital Post (aug. – okt. 2014) Del af bølge 3-kampagne (nov. 2014 – jan. 2015)

Vejen til Digital Post – kampagner og kommunikation Forberedelse (april – juli 2014): Netværkskommunikation; samarbejde med e-Boks og understøttelse af lokal markedsføring og lokale informationsindsatser (tekster, materialer m.v. på borger.dk/for myndigheder) Del af bølge 2-kampagnen: ”Det offentlige bliver mere digitalt” (annoncer, presse og netværk) Samarbejde med virksomhedskampagnen (Erhvervsstyrelsen) Klargøring af support Forbedring af hjælpeuniverset på borger.dk Forbedring af hjælpetekster i digital post-løsningen. Underretning (august – oktober 2013 og 2014): ”Det sidste brev fra det offentlige” Presseindsats om Digital Post (i regi af/forud for bølge 3-kampagnen). Kampagne, bølge 3 (november 2014 – januar 2015) Informationskampagne om Digital Post og bølge 3-løsninger Presseindsats om Digital Post og bølge 3-løsninger. Advisering (november 2014 til november 2015): Adviseringsbrev til borgere, der endnu ikke har logget på Digital Post, når de modtager deres første meddelelse i digital post. Advisering til 15-årige + tilflyttere om tildelingen af en digital postkasse (nov. 2014 )

Budskaber til borgerne Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage al din post fra det offentlige digitalt. Du kan tilmelde dig før. Med Digital Post kan du både modtage post fra og skrive til det offentlige. Det er sikkert, sparer tid og porto, og du slipper for flere ringbind derhjemme. Digital post fra det offentlige bliver sendt til din sikre digitale postkasse. Den er knyttet til dit cpr-nummer og beskyttet af dit NemID-login, så fortrolige oplysninger ikke ender i de forkerte hænder. Samtidig følger postkassen dig, uanset om du flytter adresse eller skifter e-mail. Hvis du ikke selv kan tømme din digitale postkasse, kan du give en pårørende adgang. Det er vigtigt, at du husker at tømme din online postkasse – helt som din fysiske postkasse, så du ikke går glip af vigtig information. Du får en e-mail, som gør dig opmærksom på, at du har fået ny digital post. Nogle myndigheder tilbyder også at sende sms’er for at gøre dig opmærksom på, at du har modtaget digital post. Har du også en e-Boks, kan du flette din digitale postkasse med din e-Boks, så du kun har én online postkasse at tømme. Du ledes automatisk til oprettelsen af en digital postkasse, hvis du i din e-Boks vælger at modtage post fra alle offentlige myndigheder. Et papirbrev er dyrere at sende end et digitalt brev. Det offentlige bruger årligt ca. 750 mio. kr. på porto, så der er meget at spare ved at sende posten digitalt.

Eksempler på materialer Genbrug af ikon fra bølge 1-kampagnen Tekster (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post) Radiospot/manuskript til radiospot Folder med trin-for-trin-guide Idékatalog (e-mail-signatur, indstik i brevforsendelser, print på kuverter…) Film om tilmeldingen og fordelene (og evt. film målrettet unge) Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (til inspiration og også gerne til genbrug) Liste med gode – og dårlige – idéer til kampagnearbejdet Statistik over tilmeldte borgere: http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-post-NemSMS-og-Fjernprint/Til-myndigheder/Statistik-over-tilmeldte-borgere Print på kuverter/breve: fx”Fra 1/11 2014 får du dine breve fra det offentlige som digital post” / ”Dette brev kunne du have fået digitalt – og have sparet det offentlige for portoen på 8 kr.”