Workshop i informationssøgning for Radiografuddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Gammelheds-Philosophy
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Opgaveskrivning Informationssøgning
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
FOKUS! På vores udvikling.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Ved du….  At der i øjeblikket er en konflikt mellem de praktiserende læger og regionerne ?
1 … med guiderne Thomas Kjær og Hanne Westerkam.
”Find talentet” - introduktion
De sidste undervisningstimer
Litteratursøgning Merete Lund Hetland, ekstern klinisk lektor, overlæge, ph.d. et dr. med. Glostrup Hospital og Københavns Universitet Forskningstræning.
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
E-ressourcer i fælleskataloger Låner i et elektronisk spil kegler.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Computerens anatomi.
Kursus i problemformulering
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Engelbert H – og den sidste chance
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
1 Med guiderne Thomas Kjær og Karen Rask Mortensen.
TDNet Overvågning af ny forskning via tidsskrifters indholdsfortegnelser.
1 Kom i gang med it på IT-Universitetet Introkursus forår 2007.
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
Synopsis VIP3/2012.
Litteratursøgning Forskningstræning i speciallægeuddannelsen
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Inspiration og viden i din hverdag ”Kom godt i gang med Studieretningsprojektet!” SRP workshop 2013 Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen.
Præsentation & dagens gæst fra Randers bibliotek
Blog kommentar Åben arkivet ved at trykke på den lille sorte trekant der peger ind på et årstal (næste billede)
Biblioteksorientering Lidt om Statsbiblioteket Registrering som låner Søg og bestil bøger Artikler fra tidsskrifter og aviser Dine.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Før du starter, skal du sikre dig at du har en digital signatur. Få den gennem den ansvarlige på afdelingen (gyn:Christel Nielsen), el. bestilbestil 1.
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Udvidet problemformulering
Synopsis VIP13 HH3.
(Klik med musen – så lærer du noget om materialesøgning)
FMOL – intro E2014 AU Library Filip Kruse, Statsbiblioteket
Veje til viden Christopher Aaby, Tina Andersen og Tine Furbo Carlsen
FMOL – intro E2015 AU Library Filip Kruse, Statsbiblioteket
Lion CMS Introduktion Sådan bruger du systemet. Trin 1 Tryk på login knappen Skriv dit brugernavn Skriv dit password Tryk på OK (Login) knappen Du er.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
INDFAK2 Rekvirent VELKOMMEN.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Lidt hjælp til hjemmesiden Log ind Første gang du skal logge ind på siden skal du kigge nederst til højre og finde…. Log ind med det brugernavn og det.
Ansøgning for dummies.
Kom godt i gang med at finde litteratur til dit bachelorprojekt
Begynd med at åbne
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Anvendelsen af FIP – et værktøj til måling af ledige flygtninge og indvandreres progression i arbejdsmarkedsparathed Vejledning til projektadministrator.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Workshop i informationssøgning for Radiografuddannelsen 21. December 2011 Karen Rask Mortensen

Søg og du skal finde … 1. Søg først i en database, f.eks. CINAHL el. PubMed 2. Find derefter selve artiklen, f.eks. via DEFFnet Herefter læs og forhold dig kritisk osv. I kan med fordel lære Jer selv lidt om kildekritik på B!NKO: http://www.binko.sdu.dk/ Tip: Ordbøger – nu også hjemmefra  Ex. Gyldendals Røde Ordbøger, Klinisk Ordbog m.fl. (ex. fedme)

Søgemodeller Bloksøgning Kædesøgning Tilfældige søgninger: At shoppe rundt på biblioteket At spørge eksperter på området ”Bloksøgning er den bedste strategi for databasesøgning. Her opdeler man de forskellige facetter af en søgning i blokke, som kan udvides og indsnævres, blokke kan fjernes, og blokke kan tilføjes. Bloksøgning udmærker sig ved at være nemme at redegøre for bagefter” Kilde: Munch Kristiansen, H. et al., 2008. Litteratursøgning i praksis: begreber, strategier og modeller, Sygeplejersken, vol 108, no 10, Tillæg, pp. 2-8.

Hvorfor ikke bare søge på Google…? ”For nylig lavede jeg en sjov lille udregning. Hvert år laver University of San Diego i Californien en måling af, hvor meget information, der produceres og konsumeres i USA. Det er et ret vildt tal, der måles i databytes. Omsat via min udregning, svarede 2010-tallet til, at du skal læse 56.000 bøger om dagen, hvis du skal indtage din kvote af verdens samlede informationsproduktion. Det er temmelig meget, og naturligt nok noget, som ikke mange mennesker kan være med på. Det betyder også, at der er mega- meget information derude, som gerne vil ligne fakta og som også kommer langt med at være faktuelt. Men information, som alligevel viser sig at være ukorrekt… Gode og dårlige kilder Men for langt de fleste mennesker er de 56.000 daglige bøger et fuldkommen uovervindeligt tal. En mængde, der er  svær at rumme. Og man når knapt nok at fordøje den ene information, før den næste står på spring for at blive observeret og forstået. Det betyder, at flere usandheder ryger igennem nettet. Og det betyder, at vi skal være mere kritiske over for vores kilder end nogensinde før… Alle er gatekeepere Det ændrer dog ikke på, at det er vigtigere end nogensinde at skærpe sine gatekeeper-evner, simpelthen fordi, gatekeeperne ikke længere sidder på pladser, hvor de kan definere og tage patent på sandheden. Alle er gatekeepere nu, og det kræver optrænede evner. De evner er idag lige så vigtige som at læse, regne og skrive, og bør derfor være prioriteret højt i folkeskolen. Man taler meget om, at generelle it- eller medie-kundskaber skal opgraderes, men det er ikke nok. Kildekritikken bør være en del af læseprocessen. Så snart, man har læst sætningen, bør den sættes ind i en kildekritisk sammenhæng. For ellers risikerer fakta at falde igennem hullerne i nettet” Kilde: Bay, Morten: Kildekritik på skemaet.- I: Bibliotekarforbundets fagmagasin Perspektiv 2011: 4., s.45.

Spørgsmålet bestemmer søgestrategien Problemformulering: Hvordan giver den information som patienterne modtager på skrift inden de skal CT-terapiscannes og den mundtlige information ved terapiscanningen af kvindelig mamma patienterne gode redskaber til at mestre undersøgelsen, set i forhold til Antonovskys mestringsteori? Stikord: mestring, Antonovsky, mundtlig information, skriftlig information, patient information, radioterapi/stråleterapi, terapiscanning/simulering,

Fra problemformulering til søgning Bloksøgning Udfyldt DOSIS-guide

Fra problemformulering til søgning - bloksøgning Mestring Blok 2 Radioterapi Blok 3 Information Blok 4 Kvinder med brystkræft Ex. fra Cinahl  

Hvordan får jeg så fat i artiklerne? DEFFnet & WAYF

Hvad er DEFFnet ? Database hvorfra man kan få én oversigt over samtlige tidsskrifter og databaser som University College Nordjylland abonnerer på og evt. betaler for – både de trykte og de elektroniske P.t. adgang til ca. 8000 tidsskrifter. Fra januar udvider vi til Cinahl + Det betyder bl.a. flere radiograffaglige tidsskrifter – f.eks.: Diagnostics and Imaging Week Neuroradiology Journal Radiation Therapist : the Journal of the Radiation Oncology Sciences Radiologic Technology Ultrasound ( Formerly : BMUS Bulletin ) Giver dig fjernadgang til e-tidsskrifterne ved UCN.

Fjernadgang til UCN’s betalingsdatabaser og elektroniske tidsskrifter Fra 2010 er UCN Biblioteket gået over til WAYF. Du skal bruge WAYF, hvis du vil have adgang til ordbøger, betalingsdatabaser og elektroniske tidsskrifter hjemmefra / udenfor UCN’s netværk. Kig efter WAYF-logoet: Princippet er, at du skal bruge det samme login, når du sidder derhjemme, som du bruger, når du logger på UCN’s netværk (dit brugernavn og password er din UCN-mailadresse og tilhørende password). Læs evt. mere om WAYF her: http://www.ucn.dk/Forside/Videncentre_og_udvikling/Biblioteket/E-ressourcer/WAYF.aspx

Dokumentation af din søgning i opgaven F.eks.: Kopiér søgehistorier fra databaserne (print screen + ctrl V) Supplér med et afsnit i opgaven om din søgning Brug evt. DOSIS-guide til informationssøgning som bilag Spørg din faglige vejleder om, hvad der kræves / anbefales !